Tegeltak med öppning som visar en grön, sprucken plastlik yta och tvärlagda träbjälkar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag öppnade just upp ett tegeltak och hittade denna gröna märkliga plastaktiga yta. Någon som har en ide om vad det är för något? Ser även att bär- och ströläkt ligger tvärt om.

Vet inte riktigt vad det gröna materialet är för något. "Strö och bärläkten" ser ut att vara råspont. Hittepålösning rakt igenom kanske?

Haha, jo, precis, inte riktig läkt heller. Men det där gröna är märkligt också...

Sticker det ut något av det gröna materialet vid takfoten? Tänkte att det kanske är lättare att se vad det är för något där. Krackeleringen påminner om målarfärg som krupit. Kan det vara målad masonit?

är det inte gammal ytpapp som torkat ?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag har inte kollat vid takfoten än, ska kolla det nästa gång! Det var en hård yta och sprickorna är väldigt grova, kändes som plast. Men jag ska försöka undersöka detta närmare. Har gammal torkad takpapp den här färgen?

Magnus E K
Ser ut som någon sett ett tak utan pannor på avstånd och sen försökt göra likadant utan ytterligare info, och återanvänt lite överblivit material som gamla våtrumsmattan från badrummet.

Är väl bara att riva bort hela skiten då hela taket är felmonterat. Det mystiska gröna materialet är väl minsta problemet

sunnis
Skulle gissa på en gammal grön linoleummatta. Dessutom är ju ströläkten på tvären :thinking: Det ska ju vara tvärtom. Klyvd råspont på det. Man tager vad man haver och gör fel samtidigt :rofl:

Pannorna säkert helt OK! Bara riva och göra om.

Krackelerad målarfärg kanske?

Jo, avsikten är att göra om ändå! Resten av huset har gammalt spåntak under teglet och renoveringe är i full gång (och där var läkten korrekt). Det här gröna är på farstutaket, farstun är tillbyggd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.