Jag upptäckte just en fläck på tapeten i källaren. Vid närmare undersökning är det en (torr) vattenfläck, men när jag stack in en äkta Biltema(tm) fuktmätare (en sån där grunka med två spetsar) i väggen så slog den i taket i fuktvärde. Det är bara ett litet område mellan 10-50cm ner från innertaket som den lyser upp på, annars får jag inte ens ett utslag nånstans i kåken.
u till det märkliga: platsen som indikeras ligger under farstutrappen, och där finns det inget vatten som samlas (som jag känner till). Ännu märkligare är att marknivån börjar cirka 40 cm under innertaket i källaren, således är den största ytan som fuktindikeras inte under mark utan i luften under farstutrappen. Jag grävde upp intill grunden men kan inte se några uppenbara skador på sagda grund och är en smula förbryllad. Nån med mer koll som kan ge mig lite hjälp om vad kan stå på?
u till det märkliga: platsen som indikeras ligger under farstutrappen, och där finns det inget vatten som samlas (som jag känner till). Ännu märkligare är att marknivån börjar cirka 40 cm under innertaket i källaren, således är den största ytan som fuktindikeras inte under mark utan i luften under farstutrappen. Jag grävde upp intill grunden men kan inte se några uppenbara skador på sagda grund och är en smula förbryllad. Nån med mer koll som kan ge mig lite hjälp om vad kan stå på?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej ..
Det kommer säkert ifrån ett bakfall från din trappa ,
Testa detta .sätt en skiva mellan väggen och trappan ..
Vänta en vecka kolla sen med mätaren igen.
Eftersom du har värme i källaren så skall det börja torka ut..
Eti..
Det kommer säkert ifrån ett bakfall från din trappa ,
Testa detta .sätt en skiva mellan väggen och trappan ..
Vänta en vecka kolla sen med mätaren igen.
Eftersom du har värme i källaren så skall det börja torka ut..
Eti..
Bakfall? Det var ett ord jag inte träffat förut
Handlar det om att det "sugs in" vatten bakom/under trappan som sedan hamnar mot källarväggen?
Hej igen ..
Om du ställer en skiva mot väggen och markera på skivan var väggens linje kommer ( se bild )
på skivan, ser man sen var vattnet har droppat på skivan och då kan man räkna ut var vattnet
kommer ifrån, som är upphovet till din skada på väggen....
FÖRHOPPNINGSVIS..
Det är i alla fall en början.....
Eti..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ställer en skiva mot väggen och markera på skivan var väggens linje kommer ( se bild )
på skivan, ser man sen var vattnet har droppat på skivan och då kan man räkna ut var vattnet
kommer ifrån, som är upphovet till din skada på väggen....
FÖRHOPPNINGSVIS..
Det är i alla fall en början.....
Eti..
Suveränt, det ska jag pröva. Tackar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden