82 370 läst ·
201 svar
82k läst
201 svar
Märklig VVS-installation
Klart det gör.Jonatan79 skrev:
Är du månne hantverkare som inte vill att folk skall känna till sina rättigheter?
Här ett exempel:
https://lawline.se/answers/har-jag-...-mina-omkostnader-efter-verkstadens-forsening
Vad är problemet?V Villaägarenr1 skrev:Du måste ju må dåligt. Du verkligen vänder upp och ner på alltihop för en ventil som hamnat felvänd.
Vad gör du när de verkligen skiter sig?
Som till exempel, kan jag dra en parallell från en egen erfarenhet.
Vår bil gick in I limp mode, bärgare till verkstad. Stående i 2 veckor. Reparationer lite tryck slangar.
Första resan på en lördag, sköt en slang pga dåligt dragen klämma. Bärgare igen.
Vad gjorde jag?: jo... nöjde mig med att dem fixade det!
Inga omkullvälta bord, inga krokben på nån mekaniker, inge skrik om 20000 Cash eller 3 service gratis!.. Så.... SLAPPNA AV
det du predikar för är ju när de verkligen gått åt helvete.
Lagen är rätt tydlig här. Du har rätt till saker, enligt lagen.
har jag vält omkull bord? Nej.
Har jag satt krokben? Nej.
Har jag skrikit om 20000 cash? Nej.
Däremot har jag faktiskt begärt milersättning för ett trasigt tangentbord hos Elgiganten (var trasigt direkt ur förpackningen). Dessutom har jag begärt en ny TV hos... Elgiganten! när den jag hade var inne på reparation i en evighets evighet och aldrig återfanns (Elgiganten fick själva inte tag på serviceföretaget som Elgiganten anlitat).
Jag har rättigheter enligt lagen.
Näringsidkare har rättigheter enligt lagen.
Varför skall jag lägga mig platt för att någon klantat sig i sin yrkesutövning och orsakat mig merkostnader?
Det är ju knappast som att näringsidkare lägger sig platt om jag förorsakat näringsidkaren merkostnader, eller hur?
"Nej men det är okej att du inte lade ut nyckeln så vi inte kom in så vi slösade bort en halv arbetsdag i onödan inklusive resa"...
Självklart förstår jag.V Villaägarenr1 skrev:
Men jag vet inte vad du inte förstår?
Har du merkostnader har du rätt att få dessa merkostnader ersatta.
Har du inte merkostnader så finns ju inget att ersätta liksom.
Normala människor jobbar måndag till fredag de tider som en hantverkare normalt kan komma på besök. Alltså måste man ju ta ledigt för att kunna vara hemma och släppa in hantverkarna.
Är det så svårt att greppa?
Klantig jämförelse: "Deras försening kallas för dröjsmål i lagen och ger dig rätt att kräva skadestånd av dem (24 § första stycket och 25 § KtjL)."X Xanthopteryx skrev:
I denna tråd har har det inte påtalats något dröjsmål eller orsakats någon skada, därför kan inget skadestånd eller merkostnad krävas.
Du har inte rätt till någon ersättning för merkostnads eftersom du inte har rätt till ersättning för tex förlorad arbetsinkomst för att släppa in en hantverkare även om din mamma säger det...X Xanthopteryx skrev:Självklart förstår jag.
Men jag vet inte vad du inte förstår?
Har du merkostnader har du rätt att få dessa merkostnader ersatta.
Har du inte merkostnader så finns ju inget att ersätta liksom.
Normala människor jobbar måndag till fredag de tider som en hantverkare normalt kan komma på besök. Alltså måste man ju ta ledigt för att kunna vara hemma och släppa in hantverkarna.
Är det så svårt att greppa?
Dummaste jag läst.... Man skall alltid sätta ”ballofixer”. Så länge du motionerar dom läcker dom inte, är ju likadant med huvudavstängningen... tänk om, tänk rätt.
Raghnar Röök skrev:Jag är mest konfunderad över buntbandets funktion, håller det i plasthylsan så den inte ska trilla av handtaget eller? Det känns i så fall inte som något en certifierad VVS-tekniker hade gjort.
Det ju bara att leta på en passande nyckel och vända handtaget 180 grader. Tar max en minut, två om du måste böja det lite för att få det att gå fritt.
Men det är väl mer givande för själen att lägga några timmar på att förfasas över monteringen på detta forum, förstår jag...
Och undvik Ballofixer, de bara fastnar eller läcker. Mycket bättre att satsa på en (men då fungerande) huvudkran i ett hus.
Är det du som är rörmokaren som gjort detta underbara jobb?J jonaserik skrev:Det är sanslöst med 112 inlägg för en ventil som handtaget sitter 180 grader fel , har ni inget annat för er än att kommentera en så fatal enkel sak att ändra , så ska ni nog inte kommendera detta. över huvud taget, Igen vad ger det en TS att fundera över, med något som är enkelt att ändra. Att ge sig på en röris med sådana kommentarer skulle jag ALDRIG göra Men klart något måste rättfärdigas från var och en på forumet. och framhålla att jag vet bäst.
”med 112 inlägg” 112 är väl ett larmnummer och bör bara användas i akuta fall -
Varför ens gnälla du fixar det själv på max 2 minuter, bara lossa handtaget och bocka detR rophphe skrev:Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?
Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Det var ju för att du kunde just sådant tänk om det behövts en bygling på något eltjofräs, eller nya datorn hängt sig och op behövt någon åtgärd el som sagt gummiventilen på nya hjulet hade läkt luft javisst ja du kränger ju av däcket byter ventilV Villaägarenr1 skrev:Du måste ju må dåligt. Du verkligen vänder upp och ner på alltihop för en ventil som hamnat felvänd.
Vad gör du när de verkligen skiter sig?
Som till exempel, kan jag dra en parallell från en egen erfarenhet.
Vår bil gick in I limp mode, bärgare till verkstad. Stående i 2 veckor. Reparationer lite tryck slangar.
Första resan på en lördag, sköt en slang pga dåligt dragen klämma. Bärgare igen.
Vad gjorde jag?: jo... nöjde mig med att dem fixade det!
Inga omkullvälta bord, inga krokben på nån mekaniker, inge skrik om 20000 Cash eller 3 service gratis!.. Så.... SLAPPNA AV
det du predikar för är ju när de verkligen gått åt helvete.
R rophphe skrev:Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?
Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Det finns alla nivåer på hantverkare, en del är ok en del är bedrövliga. Det gäller att ta referenser innan man beställer hem en hantverkare.
Annars är risken stor att det kan bli fel.
En behörig rörmokare ska baske mig lämna ett bättre arbete än detta.
Du har rätt till åtgärd utan kostnad. Men däremot inte rätt till någon ekonomisk ersättning. Endast om hantverkaren vägrar att rätta misstaget.
Du behöver inte betala för arbetet före det är åtgärdat.
Så glöm aldrig att ta referenser innan du släpper in vem som helst. Då ökar också kvalitén på alla vvs arbeten.
Givetvis ska du kräva att de kommer ut och rättar till det så att du kan stänga av vattnet vid behov. Det hade även jag och troligtvis de flesta andra också krävt. Att installatören verkar ha fått hjärnsläpp är vi nog alla överens om.R rophphe skrev:tycker tråden börjar "grena ut" sig och kanske tappa fokus och kanske en sammanfattning är på plats.
Jag beställde byte av en Nibe 410 till en Nibe 470. Installation och bortforsling av den gamla inkluderat.
Då jag tidigare kunnat stänga av vattnet utan problem räknar jag med att även med den nya pannan kunna stänga av ingående vatten, eller är det något man måste avtala med installatören om???
Jag har inte över huvud taget varit involverad i installationen. Jag konstaterar bara att när jag efter några månader ska stänga av vattnet går det inte.
Som många påpekar skulle jag kunna fixa det själv men jag anser att det ska jag inte behöva.
Det har nu gått ca tre veckor efter första kontakt med installatören, som vid senaste kontakten har sagt att han hör av sig på fredag (11/2) vilket han inte gjorde...
Jag har inte nämnt något om kompensation till företaget. Det var en trevare för att se hur ni där ute ser på saken.
Gällande kompensation känns det som om du fått svar på vad folk tycker om det.
Allt gott, nu ska jag gå och läsa Bamse medan jag planerar nästa fuskjobb.
Prova läs ordentligt:Jonatan79 skrev:
"Eftersom det var mekanikern som slog sönder kontakten kan verkstaden knappast hävda att förseningen låg utom deras kontroll – därmed är de skadeståndsskyldiga i förhållande till dig (31 § första stycket KtjL)."
Självklart har jag det om företaget inte levererat enligt avtal. Det står ju i lagen. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är nästan identisk skrivning med Konsumentköplagen som kom senare. Läs igen, paragraf 31: Du har rätt till ersättning för merkostnader. Merkostnader är kostnader som tillkommit på grund av felet från hantverkaren.Jonatan79 skrev:
Din s.k förlorade lön för att släppa in en hantverkare kvalar inte in som en merkostnad, sorry! Visa mig gärna var i lagen just detta framgår så ska jag pudla och knipa näbb!X Xanthopteryx skrev:Självklart har jag det om företaget inte levererat enligt avtal. Det står ju i lagen. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är nästan identisk skrivning med Konsumentköplagen som kom senare. Läs igen, paragraf 31: Du har rätt till ersättning för merkostnader. Merkostnader är kostnader som tillkommit på grund av felet från hantverkaren.