X Xanthopteryx skrev:
Då får de väl skicka någon annan?
Är det NOLL folk på plats på firman?
Vägrar tro det.
Företag idag speciellt mindre företag har minst en 17-18 gubbar/kvinnor som sitter på verktygslådan och bara väntar på att någon ska ringa. Men är det ett garantijobb så vill dom inte åka på det. Det tror jag iaf, tror inte du det också Xanto?

X Xanthopteryx skrev:
Självklart har jag det om företaget inte levererat enligt avtal. Det står ju i lagen. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är nästan identisk skrivning med Konsumentköplagen som kom senare. Läs igen, paragraf 31: Du har rätt till ersättning för merkostnader. Merkostnader är kostnader som tillkommit på grund av felet från hantverkaren.
Nä, så fungerar det inte. Det är högst begränsat vilka merkostnader som kan komma ifråga och de ska vara väldigt direkt kopplade till felet som begåtts. Och dessutom ställs då också höga krav på dig att informera om felet så fort du upptäckte det, annars betraktas man ändå ofta som skyldig till att följdfel uppstått.

Men du kan alltid köra the US Way, anlita en advokat och stämma rörmokaren. Ibland så får man då till en förlikning och kompensation. Eller så får man låna lite på banken och betala sin advokat ett par fina tiotusental för chansningen som inte gick hem. Går det till tinget blir det snarare hundratusingar. Nästa gång du ska ha en rörmokare kan det bli svårt - ryktet går fort om vilka kunder som inte går att resonera med.

Vad är felet med att reklamera och få det fixat inom rimlig tid?

X
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din s.k förlorade lön för att släppa in en hantverkare kvalar inte in som en merkostnad, sorry! Visa mig gärna var i lagen just detta framgår så ska jag pudla och knipa näbb!
Du är ju verligen helt omöjlig och du kommer aldrig ge dig oavsett vad man säger, trots att lagen tydligt säger att man har rätt till ekonomiskt bortfall för att exempelvis vänta in reparatör eller åtgärd.
Se även här:
https://www.golvtilltak.nu/start/nyhetsarkiv/konsumententreprenader/

Jag har rätt och du har fel. Svårare än så är det inte.

X
S sjoberga skrev:
Nä, så fungerar det inte. Det är högst begränsat vilka merkostnader som kan komma ifråga och de ska vara väldigt direkt kopplade till felet som begåtts. Och dessutom ställs då också höga krav på dig att informera om felet så fort du upptäckte det, annars betraktas man ändå ofta som skyldig till att följdfel uppstått.

Men du kan alltid köra the US Way, anlita en advokat och stämma rörmokaren. Ibland så får man då till en förlikning och kompensation. Eller så får man låna lite på banken och betala sin advokat ett par fina tiotusental för chansningen som inte gick hem. Går det till tinget blir det snarare hundratusingar. Nästa gång du ska ha en rörmokare kan det bli svårt - ryktet går fort om vilka kunder som inte går att resonera med.

Vad är felet med att reklamera och få det fixat inom rimlig tid?
Jo, det fungerar så. Jag har rätt till ersättning för merkostnader som kan ha åsamkats av felet. Exempelvis ersättning för förlorad arbetsinkomst när jag stannar hemma för att få felet åtgärdat.
Läs mer här också:
https://www.golvtilltak.nu/start/nyhetsarkiv/konsumententreprenader/

Man reklamerar, man tar ställning till merkostnader och om man så vill så begära man ersättning för detta.
Precis så enkelt som du säger. Och om företaget är vettigt så följer företaget lagen.
Svårt? Nej.

X
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Företag idag speciellt mindre företag har minst en 17-18 gubbar/kvinnor som sitter på verktygslådan och bara väntar på att någon ska ringa. Men är det ett garantijobb så vill dom inte åka på det. Det tror jag iaf, tror inte du det också Xanto?
Hört talas om övertid? Lös problemet liksom...

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ett garanti jobb är också ett jobb. Det är snarare chefen som inte vill skicka någon
Personligen skulle jag inte tacka nej till varför skulle man göra det?

X Xanthopteryx skrev:
Du är ju verligen helt omöjlig och du kommer aldrig ge dig oavsett vad man säger, trots att lagen tydligt säger att man har rätt till ekonomiskt bortfall för att exempelvis vänta in reparatör eller åtgärd.
Se även här:
[länk]

Jag har rätt och du har fel. Svårare än så är det inte.
Bra länk, det gäller förutsatt att det skapat en skada eller fel som inte avhjälpts, det är mycket som ska till innan du får rätt till ersättning för att avhjälpa en brist i arbete som i TS fall.

”Det skadestånd som regleras i Konsumenttjänstlagen är avsett att ersätta konsumenten för kostnader som har uppkommit i samband med tjänsten och som inte täcks av de övriga påföljdsbestämmelserna, som till exempel avhjälpande, prisavdrag och hävning.

För att konsumenten ska kunna framställa ett skadeståndsanspråk måste konsumenten dels bevisa att det föreligger ett fel eller dröjsmål, dels att detta har orsakat en kostnad som inte skulle ha uppkommit om tjänstens utförande hade varit korrekt, alltså att konsumenten verkligen har tillfogats en förlust på grund av felet eller dröjsmålet.

Enligt Konsumenttjänstlagen kan entreprenören bli skyldig att ersätta konsumenten för skada som denne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål, vilket innebär att det som huvudregel måste föreligga ett konstaterat fel eller dröjsmål i lagens mening.”

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Jo, det fungerar så. Jag har rätt till ersättning för merkostnader som kan ha åsamkats av felet. Exempelvis ersättning för förlorad arbetsinkomst när jag stannar hemma för att få felet åtgärdat.
Läs mer här också:
[länk]

Man reklamerar, man tar ställning till merkostnader och om man så vill så begära man ersättning för detta.
Precis så enkelt som du säger. Och om företaget är vettigt så följer företaget lagen.
Svårt? Nej.
Om du akut blev tvungen att stanna hemma för att undvika en större skada finns det förutsättningar .

Om det inte är akut så är det väl bara att komma överens med hantverkaren när det passar att fixa?

Att du vill ha betalt för att hantverkaren ska få tillträde till platsen för att kunna åtgärda felet? Låter helt barockt för mig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Givetvis ska du kräva att de kommer ut och rättar till det så att du kan stänga av vattnet vid behov. Det hade även jag och troligtvis de flesta andra också krävt. Att installatören verkar ha fått hjärnsläpp är vi nog alla överens om.

Gällande kompensation känns det som om du fått svar på vad folk tycker om det. ;)

Allt gott, nu ska jag gå och läsa Bamse medan jag planerar nästa fuskjobb. :crysmile:
Det är bara en riktig yrkesman som vet när man kan fuska sa min svärfar, det får aldrig synas.
Han berättade att för att slippa skruva så mycket skruvklammer så borrade (för hand) lite för stort doppad skruven i saltlake o slog in skruven som sedan rostade fast. I trä slog han alltid ner skruven en bra bit. Men jävlar vilka snygga kabeldragningar han gjorde

• Haha
pmd
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Eller som bilmontörens efter att ha glömt fylla på bromsolja: Slå i lite så är det klart...
Bromsolja? Var finns den på bilen ?

• Gilla
Harpgear och 3 till
  • Laddar…
X
Bra länk, det gäller förutsatt att det skapat en skada eller fel som inte avhjälpts, det är mycket som ska till innan du får rätt till ersättning för att avhjälpa en brist i arbete som i TS fall.

”Det skadestånd som regleras i Konsumenttjänstlagen är avsett att ersätta konsumenten för kostnader som har uppkommit i samband med tjänsten och som inte täcks av de övriga påföljdsbestämmelserna, som till exempel avhjälpande, prisavdrag och hävning.

För att konsumenten ska kunna framställa ett skadeståndsanspråk måste konsumenten dels bevisa att det föreligger ett fel eller dröjsmål, dels att detta har orsakat en kostnad som inte skulle ha uppkommit om tjänstens utförande hade varit korrekt, alltså att konsumenten verkligen har tillfogats en förlust på grund av felet eller dröjsmålet.

Enligt Konsumenttjänstlagen kan entreprenören bli skyldig att ersätta konsumenten för skada som denne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål, vilket innebär att det som huvudregel måste föreligga ett konstaterat fel eller dröjsmål i lagens mening.”
Nej.

"Konsumenttjänstlagen kan entreprenören bli skyldig att ersätta konsumenten för skada som denne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål". ALltså frikopplat från avhjälpandet eller inte. Är det fel på tjänsten och du lider skada av detta har du rätt till ersättning. Självklart OCKSÅ att felet avhjälps. Under denna avhjälpningsprocess kan man få kostnader kopplade till detta, såsom resor, förlorad arbetsinkomst och så vidare.
Jätteenkelt. Inte alls svårt att förstå.
Men jag misstänker att du är en hantverkare som in i det längsta vill undvika att följa gällande lagar, med tanke på din envishet med att hävda att man inte har rätt till ersättning som konsument.

X Xanthopteryx skrev:
Nej.

"Konsumenttjänstlagen kan entreprenören bli skyldig att ersätta konsumenten för skada som denne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål". ALltså frikopplat från avhjälpandet eller inte. Är det fel på tjänsten och du lider skada av detta har du rätt till ersättning. Självklart OCKSÅ att felet avhjälps. Under denna avhjälpningsprocess kan man få kostnader kopplade till detta, såsom resor, förlorad arbetsinkomst och så vidare.
Jätteenkelt. Inte alls svårt att förstå.
Men jag misstänker att du är en hantverkare som in i det längsta vill undvika att följa gällande lagar, med tanke på din envishet med att hävda att man inte har rätt till ersättning som konsument.
Nej, jag är inte hantverkare, endast hempulare. Har du hört talas om någon som fått ersättning för förlorad arbetsinkomst för att släppa in en hantverkare som gör ett backjobb ?

X
S sjoberga skrev:
Om du akut blev tvungen att stanna hemma för att undvika en större skada finns det förutsättningar .

Om det inte är akut så är det väl bara att komma överens med hantverkaren när det passar att fixa?

Att du vill ha betalt för att hantverkaren ska få tillträde till platsen för att kunna åtgärda felet? Låter helt barockt för mig.
Visst är det så, man skall försöka minimera kostnaden men, normala människor jobbar SAMTLIGA vardagar i en vecka. Alltså kan det vara EXTREMT svårt att hitta en tid inom rimlig framtid för att få felet avhjälpt när konsumenten är hemma.
Jag har själv haft hantverkare som monterade in lite krankopplingar samt ny diskbänksblandare (skulle egentligen gjort det själv men udda rörkopplingar gjorde att jag kastade in handsken och anlitade hantverkare).
Skissade vad jag ville ha med ballofix och T-kopling för eventuell framtida utkastare på utsidan, ansluten till samma rör. Ville då ha för varmvatten och kallvatten, enligt ritning.
Nu var jag inte hemma utan frugan som inte hade lika bra koll på vad som skulle göras. Jag fick ballo och T, på kallvattnet. Inte varm.
Reklamerade givetvis. Vi kom överens om en dag då jag var hemma.
Han kom och fixade.
Alla nöjda.
Han bjussade dessutom på T och ballo han satte in vilket jag inte ens efterfrågat men blev ändå glad ty det var inte helt obökigt att stänga av vattnet då kranen sitter dumt till bakom en tvättmaskin som först måste baxas fram, så fick ju en del extrajobb i och med deras klanteri, men tack vare hans egen spontana välvillighet att efterskänka de extra delarna så kände jag mig ändå nöjd trots allt besvär det innebar.

Jag hotade inte. Jag skrek inte. Jag krävde inte 20.000. Däremot var jag lite småirriterad när jag kontaktade firman då jag ju faktiskt TYDLIGT skissat och skrivit EXAKT hur jag ville ha det och jag känner att, kan man inte läsa en skrift så kanske man kan titta på en bild åtminstone? Men jag var inte otrevlig. Och som sagt så, tack vare ett flexibelt jobb där jag INTE jobbar måndag till fredag så kunde jag ju lösa det utan omkostnader.

Annat exempel: Bilfirma skulle göra garantijobb och byta en del. Bilfirman beställde hem fel del så, de behövde ha bilen till dagen efter. Då ordnade de direkt en lånebil till mig. Dock en del merjobb såklart då bilfirman inte ligger nästgårds men det var på semestern så jag 'slösade' ju 'bara' bort en halv dag av min semester (mindre kul men men...). Vad gjorde jag? Bad om kompensation såklart! En sandwichglass från deras butik, vilket jag självklart fick. Sköttes alltså snyggt av firman och glassen samt bara deras inställning att jag självklart kunde få en glass för besväret vägde upp missad semestertid som kunde använts till roligare saker än att tura fram och tillbaka med bilar.
Hade jag inte fått lånebil skulle jag självklart hävdat det och omd e inte gått med på det, så skulle jag hyrt bil och lämnat faktura till firman. Då deras tavla orsakade MERKOSTNADER för mig. Och nej, behövde såklart inte betala bränslet för lånebilen. Helt enligt gällande regler.

Jag är inte ogin, vilket vissa här tycks tro. Men jag är jävligt påläst och jag vet mina rättigheter och företagens skyldigheter. Är företagen schyssta och vettiga kan jag kompromissa mer mot om de är störiga och skitjobbiga. Som bauhaus med tangentbordet som krånglade där bauhaus inställning var "Du måste åka till butik för att byta", inte som exempelvis clasohlson som jag haft trasiga saker hos och "Vi skickar en ny så returnerar du den gamla i samma kartong" eller "Vi skickar en ny, behåll den trasiga om du vill".

Så tips till er alla som har företag:
Fel kan inträffa. Saker kan gå sönder. Sådant är livet. Men gör ett rofessionellt jobb, var seriösa och trevliga och tillmötesgående på eget bevåg, så lönar det sig mångfalt i fortsättningen. Jag vet ju vilka företag jag gärna handlar av eller anlitar igen och vilka jag helst undviker. Jag talar gärna om det för omgivningen också på ett sakligt sätt så att fler kan undvika företag som inte sköter sig.

Bytte exempelvis bilfirma för bilservice efter tre år av blandat med okej bemötande och inte okej bemötande. Deras von ober-attityd och deras försök till att skinna mig gjorde att jag ledsnade.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
X
Nej, jag är inte hantverkare, endast hempulare. Har du hört talas om någon som fått ersättning för förlorad arbetsinkomst för att släppa in en hantverkare som gör ett backjobb ?
Tyvärr är folk för okunniga om lagen. Gäller dessvärre även vid köp av produkter.
I övigt har jag nog mest råkat ut för att folk har nyttjat hyfsat vettiga hantverkare faktiskt. Så det inte blir massa extrabekymmer.

På mitt förra jobb kom det två rörisar som skulle dra lite ledningar. De bad att få låna en stege.
Där vi efter ett tag undrade var stegen var. Den visade sig ha hamnat kvar på platsen. Då rören var kopplade mellan ett par stegpinnar. Både vi och efterföljande rörisar fick oss ett gott skratt. Där deras kompisar fick skämmas ännu mer. Då kollegorna tog några foton till någon branschtidning.

Redigerat:
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.