82 373 läst ·
201 svar
82k läst
201 svar
Märklig VVS-installation
En kvinna spekulerade och fantiserade tidigare att rörmokare borde vara väldigt bra älskare, de kommer aldrigR rophphe skrev:tycker tråden börjar "grena ut" sig och kanske tappa fokus och kanske en sammanfattning är på plats.
Jag beställde byte av en Nibe 410 till en Nibe 470. Installation och bortforsling av den gamla inkluderat.
Då jag tidigare kunnat stänga av vattnet utan problem räknar jag med att även med den nya
pannan kunna stänga av ingående vatten, eller är det något man måste avtala med installatören om???
Jag har inte över huvud taget varit involverad i installationen. Jag konstaterar bara att när jag efter några månader ska stänga av vattnet går det inte.
Som många påpekar skulle jag kunna fixa det själv men jag anser att det ska jag inte behöva.
Det har nu gått ca tre veckor efter första kontakt med installatören, som vid senaste kontakten har sagt att han hör av sig på fredag (11/2) vilket han inte gjorde...
Jag har inte nämnt något om kompensation till företaget. Det var en trevare för att se hur ni där ute ser på saken.
Om jag betala så ska varan vara rätt gör man fel så gör man om o gör rätt.P patriklarsson skrev:Fel begås i stort sett dagligen inom samtliga yrkesgrupper, framför allt i detta land där många saknar kompetens för det de arbetar med, jag känner till många.
Men att skapa en tråd om ett handtag som sitter fel, vad är poängen?
Tiden att skapa inlägget är inte proportionerligt mot att istället lösa problemet, ej heller tiden att ringa och reklamera detta är värt det om man inte är född med tummen mitt i handen.
Lös problemet och sluta gnäll på nätet!
Åker till gummiverkstad o köper nya däck kommer hem ingen luft ventil trasig på ett hjul fixar ni det själva med ventilbyte o fyller luft? Inte? Fy fan va dåligt
Ingen har väl påstått att rörfirman inte borde åtgärda felet. Det är reglerat i lag att de ska göra det. Det en del har ifrågasatt är frågan om kompensation utöver att felet åtgärdas.
Konsumenttjänstlagen anger att företaget i första hand ska få möjlighet att åtgärda ett fel. Om företaget vägrar, eller inte kan göra det "inom skälig tid" kan istället prisavdrag krävas.
Vad som är "skälig tid" är däremot inte reglerat, utan får ställas i proportion till felets art och allvarlighet.
Konsumenttjänstlagen anger att företaget i första hand ska få möjlighet att åtgärda ett fel. Om företaget vägrar, eller inte kan göra det "inom skälig tid" kan istället prisavdrag krävas.
Vad som är "skälig tid" är däremot inte reglerat, utan får ställas i proportion till felets art och allvarlighet.
Och du har även rätt till ersättning för de omkostnader du haft i samband med felet, såsom att ta ledigt för att få det fixat, milersättning om du behövt åka med varan och så vidare.A Emil_K skrev:Ingen har väl påstått att rörfirman inte borde åtgärda felet. Det är reglerat i lag att de ska göra det. Det en del har ifrågasatt är frågan om kompensation utöver att felet åtgärdas.
Så kan det vara. En yrkeskunnig röris hade känt till det och gjort jobbet så man kunde använda kranen oberoende vilken årstid.S SLO skrev:
Ytterst oproffessionellt montage.
Förutom ventilen så har de linat fast vattenmätaren utan erforderliga anslutningskopplingar.
Dessutom så ligger ventilen an mot röret bredvid.
Den som gjort det här kan inte kalla sig rörmokare.
Men om du behöver stänga vattnet innan de rättat till detta så kan du ta bort spaken och stänga med en skiftnyckel.
Förutom ventilen så har de linat fast vattenmätaren utan erforderliga anslutningskopplingar.
Dessutom så ligger ventilen an mot röret bredvid.
Den som gjort det här kan inte kalla sig rörmokare.
Men om du behöver stänga vattnet innan de rättat till detta så kan du ta bort spaken och stänga med en skiftnyckel.
Skada uppstår när kunden måste vara ledig från jobbet för att rörmokaren ska komma tillbaka och fixa det som den kunde ha gjort ordentligt från början.L LarsSt skrev:
Det samma skulle exempelvis drabba rörmokaren om denne måste vara hemma därför att någon annan yrkeskategori ska ha åtkomst till dennes hus. Det är inte så svårt att förstå.