TRJBerg TRJBerg skrev:
Årets hittills dummaste inlägg.
Skönt att du kan avgöra det redan i mitten av februari.

• Haha
pmd
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Skruva loss handtaget sätt fast det upp och ned istället så kan du vrida den åt vänster istället

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
X
A Emil_K skrev:
Och vilken skada har tillfogats konsumenten eller dess egendom p.g.a detta fel?
Måste inte vara egendom:
"Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst."
Du har tillfogats skada i form av att ta ledigt från jobbet för att felet skall rättas.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Måste inte vara egendom:
"Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst."
Du har tillfogats skada i form av att ta ledigt från jobbet för att felet skall rättas.
Försök ta fram bevis på detta, tex en dom från en tingsrätt så tror vi på dig!

TRJBerg
tjockelamock tjockelamock skrev:
Skönt att du kan avgöra det redan i mitten av februari.
"Hittills"...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
X
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök ta fram bevis på detta, tex en dom från en tingsrätt så tror vi på dig!
Tänk att vissa skall vara så hopplösa på att förstå hur detta fungerar. Det är i princip identisk skrivning i Konsumentköplagen för övrigt.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/

"Vid fel i tjänsten kan du även kräva skadestånd, det vill säga ekonomisk ersättning för skador och merkostnader som felet har orsakat. Det kan till exempel vara fråga om ett tak som har reparerats på ett felaktigt sätt och att regnvatten sedan läckt in och förstört saker inne i ditt hem."
Notera: "Merkostnader".

Kan även lägga till
Prop. 1984/85:110 om konsumenttjänstlag

"Skades!åndsskyldighet på grund av fel eller dröjmzål 31 & Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som den- ne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål. om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grtrnd av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll. Näringsidkaren och konsumenten kan dock träffa avtal om att sådan ersättning ej skall omfatta förlust i näringsverksamhet."

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Tänk att vissa skall vara så hopplösa på att förstå hur detta fungerar. Det är i princip identisk skrivning i Konsumentköplagen för övrigt.

[länk]

"Vid fel i tjänsten kan du även kräva skadestånd, det vill säga ekonomisk ersättning för skador och merkostnader som felet har orsakat. Det kan till exempel vara fråga om ett tak som har reparerats på ett felaktigt sätt och att regnvatten sedan läckt in och förstört saker inne i ditt hem."
Jag noterar merkostnader, vad är merkostnader enligt konsumentköplagen?

• Arg
nissenhj
  • Laddar…
V
X Xanthopteryx skrev:
Så att ta ledigt från jobbet för att de skall komma och rätta felet är inte att lida skada anser du?
Du förutsätter ju att någon måste ta ledigt.
Trams

• Gilla
  • Arg
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Det är sanslöst med 112 inlägg för en ventil som handtaget sitter 180 grader fel , har ni inget annat för er än att kommentera en så fatal enkel sak att ändra , så ska ni nog inte kommendera detta. över huvud taget, Igen vad ger det en TS att fundera över, med något som är enkelt att ändra. Att ge sig på en röris med sådana kommentarer skulle jag ALDRIG göra Men klart något måste rättfärdigas från var och en på forumet. och framhålla att jag vet bäst.

• Gilla
  • Arg
tank77 och 2 till
  • Laddar…
X
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag noterar merkostnader, vad är merkostnader enligt konsumentköplagen?
Kostnader som tillkommit såklart. Det är ju knappast svårt att begripa.
En merkostnad är en kostnad som är utöver ursprungskostnaden.
Du betalar 10.000 för arbetet och tar ledigt från jobb vilket kostar dig 5.000 kronor i förlorad inkomst.
De gör fel.
Du tar ledigt från jobbet vilket kostar dig 2.000 kronor i förlorad inkomst.
Merkostnad: 2.000 kronor.
Du fick omboka en som skulle montera vattenkran men som inte kunde göra det då vattnet inte kunde stängas av? Merkostnad.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
X
V Villaägarenr1 skrev:
Du förutsätter ju att någon måste ta ledigt.
Trams
Normala människor måste ta ledigt för att släppa in en hantverkare som i bästa fall kommer någon gång en vardag 07-15. har du inga merkostnader så är det klart att du inte har några merkostnader. Vad är så svårt att förstå?

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
V
X Xanthopteryx skrev:

[länk]

Kan även lägga till
Prop. 1984/85:110 om konsumenttjänstlag

"Skades!åndsskyldighet på grund av fel eller dröjmzål 31 & Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som den- ne tillfogas på grund av fel eller dröjsmål. om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grtrnd av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll. Näringsidkaren och konsumenten kan dock träffa avtal om att sådan ersättning ej skall omfatta förlust i näringsverksamhet."
Du måste ju må dåligt. Du verkligen vänder upp och ner på alltihop för en ventil som hamnat felvänd.

Vad gör du när de verkligen skiter sig?

Som till exempel, kan jag dra en parallell från en egen erfarenhet.

Vår bil gick in I limp mode, bärgare till verkstad. Stående i 2 veckor. Reparationer lite tryck slangar.

Första resan på en lördag, sköt en slang pga dåligt dragen klämma. Bärgare igen.

Vad gjorde jag?: jo... nöjde mig med att dem fixade det!

Inga omkullvälta bord, inga krokben på nån mekaniker, inge skrik om 20000 Cash eller 3 service gratis!.. Så.... SLAPPNA AV

det du predikar för är ju när de verkligen gått åt helvete.

• Gilla
  • Arg
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Förlorad inkomst klassas aldrig som en merkostnad! Tänk om!

• Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
V
X Xanthopteryx skrev:
Normala människor måste ta ledigt för att släppa in en hantverkare som i bästa fall kommer någon gång en vardag 07-15. har du inga merkostnader så är det klart att du inte har några merkostnader. Vad är så svårt att förstå?
Fattar inte du?

R rophphe skrev:
Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Det är väl lugnt. Kan bara krävas en person för att åtgärda det där.
Antingen får de skjuta på annat jobb eller jobba övertid för att fixa till sina fel helt enkelt.
Om de nu hade resonerat lite vettigt vill säga.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.