X Xanthopteryx skrev:
Visst är det så, man skall försöka minimera kostnaden men, normala människor jobbar SAMTLIGA vardagar i en vecka. Alltså kan det vara EXTREMT svårt att hitta en tid inom rimlig framtid för att få felet avhjälpt när konsumenten är hemma.
Jag har själv haft hantverkare som monterade in lite krankopplingar samt ny diskbänksblandare (skulle egentligen gjort det själv men udda rörkopplingar gjorde att jag kastade in handsken och anlitade hantverkare).
Skissade vad jag ville ha med ballofix och T-kopling för eventuell framtida utkastare på utsidan, ansluten till samma rör. Ville då ha för varmvatten och kallvatten, enligt ritning.
Nu var jag inte hemma utan frugan som inte hade lika bra koll på vad som skulle göras. Jag fick ballo och T, på kallvattnet. Inte varm.
Reklamerade givetvis. Vi kom överens om en dag då jag var hemma.
Han kom och fixade.
Alla nöjda.
Han bjussade dessutom på T och ballo han satte in vilket jag inte ens efterfrågat men blev ändå glad ty det var inte helt obökigt att stänga av vattnet då kranen sitter dumt till bakom en tvättmaskin som först måste baxas fram, så fick ju en del extrajobb i och med deras klanteri, men tack vare hans egen spontana välvillighet att efterskänka de extra delarna så kände jag mig ändå nöjd trots allt besvär det innebar.

Jag hotade inte. Jag skrek inte. Jag krävde inte 20.000. Däremot var jag lite småirriterad när jag kontaktade firman då jag ju faktiskt TYDLIGT skissat och skrivit EXAKT hur jag ville ha det och jag känner att, kan man inte läsa en skrift så kanske man kan titta på en bild åtminstone? Men jag var inte otrevlig. Och som sagt så, tack vare ett flexibelt jobb där jag INTE jobbar måndag till fredag så kunde jag ju lösa det utan omkostnader.

Annat exempel: Bilfirma skulle göra garantijobb och byta en del. Bilfirman beställde hem fel del så, de behövde ha bilen till dagen efter. Då ordnade de direkt en lånebil till mig. Dock en del merjobb såklart då bilfirman inte ligger nästgårds men det var på semestern så jag 'slösade' ju 'bara' bort en halv dag av min semester (mindre kul men men...). Vad gjorde jag? Bad om kompensation såklart! En sandwichglass från deras butik, vilket jag självklart fick. Sköttes alltså snyggt av firman och glassen samt bara deras inställning att jag självklart kunde få en glass för besväret vägde upp missad semestertid som kunde använts till roligare saker än att tura fram och tillbaka med bilar.
Hade jag inte fått lånebil skulle jag självklart hävdat det och omd e inte gått med på det, så skulle jag hyrt bil och lämnat faktura till firman. Då deras tavla orsakade MERKOSTNADER för mig. Och nej, behövde såklart inte betala bränslet för lånebilen. Helt enligt gällande regler.

Jag är inte ogin, vilket vissa här tycks tro. Men jag är jävligt påläst och jag vet mina rättigheter och företagens skyldigheter. Är företagen schyssta och vettiga kan jag kompromissa mer mot om de är störiga och skitjobbiga. Som bauhaus med tangentbordet som krånglade där bauhaus inställning var "Du måste åka till butik för att byta", inte som exempelvis clasohlson som jag haft trasiga saker hos och "Vi skickar en ny så returnerar du den gamla i samma kartong" eller "Vi skickar en ny, behåll den trasiga om du vill".

Så tips till er alla som har företag:
Fel kan inträffa. Saker kan gå sönder. Sådant är livet. Men gör ett rofessionellt jobb, var seriösa och trevliga och tillmötesgående på eget bevåg, så lönar det sig mångfalt i fortsättningen. Jag vet ju vilka företag jag gärna handlar av eller anlitar igen och vilka jag helst undviker. Jag talar gärna om det för omgivningen också på ett sakligt sätt så att fler kan undvika företag som inte sköter sig.

Bytte exempelvis bilfirma för bilservice efter tre år av blandat med okej bemötande och inte okej bemötande. Deras von ober-attityd och deras försök till att skinna mig gjorde att jag ledsnade.
Jag tycker tipset att undvika kunder som konstant verkar missnöjda och ska ha extrakompensation utöver att få jobbet åtgärdat, verkar mycket bättre än tipset att låta rättshaverister få en massa ekonomiska fördelar som kunder med rimliga förväntningar då indirekt får betala extra för.

Nej, jag tycker inte det finns minsta rimlighet i att begära ersättning för att ge tillträde till platsen åt företaget att få fixa det reklamerade jobbet. Det ska till väldigt specifika omständigheter för att det skulle vara rimligt.

Varför ägna så mycket energi åt att söka extra kompensation istället för att se till att reklamera och få åtgärdat?

• Gilla
LarsSt
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Jag tycker tipset att undvika kunder som konstant verkar missnöjda och ska ha extrakompensation utöver att få jobbet åtgärdat, verkar mycket bättre än tipset att låta rättshaverister få en massa ekonomiska fördelar som kunder med rimliga förväntningar då indirekt får betala extra för.

Nej, jag tycker inte det finns minsta rimlighet i att begära ersättning för att ge tillträde till platsen åt företaget att få fixa det reklamerade jobbet. Det ska till väldigt specifika omständigheter för att det skulle vara rimligt.

Varför ägna så mycket energi åt att söka extra kompensation istället för att se till att reklamera och få åtgärdat?
Om jag måste stanna hemma en fm för att ge en hantverkare tillgång är kostnaden i form av utebliven inkomst mångdubbelt mer än vad själva åtgärden kostar. Det är få skador som är lika kostsamma som utebliven inkomst.

Om det är jag själv som har beställt åtgärden är detta naturligtvis inräknat i kalkylen, men om yrkesmannen av ren lättja eller klantighet orsakar ytterligare inkomstbortfall har jag svårt att se varför det är självklart att det är jag som kund som ska behöva stå för det. Jag har också svårt att se att en hantverkare skulle vilja offra sina uppdrag (utan ersättning) för att släppa in en IT-tekniker eller någon annan yrkesgrupp som har kompetens som hantverkaren saknar, för att denne IT-tekniker har gjort ett idiotjobb tidigare.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Leende barn som har på sig en gul tröja med en kattansikte, sitter framför en brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta måste vara rikigt sorglig hantverkare utan självrespekt

Bygga bus Elon Musk skrev:
Om jag måste stanna hemma en fm för att ge en hantverkare tillgång är kostnaden i form av utebliven inkomst mångdubbelt mer än vad själva åtgärden kostar. Det är få skador som är lika kostsamma som utebliven inkomst.

Om det är jag själv som har beställt åtgärden är detta naturligtvis inräknat i kalkylen, men om yrkesmannen av ren lättja eller klantighet orsakar ytterligare inkomstbortfall har jag svårt att se varför det är självklart att det är jag som kund som ska behöva stå för det. Jag har också svårt att se att en hantverkare skulle vilja offra sina uppdrag (utan ersättning) för att släppa in en IT-tekniker eller någon annan yrkesgrupp som har kompetens som hantverkaren saknar, för att denne IT-tekniker har gjort ett idiotjobb tidigare.
Vilket är en av anledningarna att det är väldigt svårt att hävda som ersättningsbar skada, den är indirekt och helt omöjlig att räkna risk på i förhand för hantverkaren. Trist om man får ett uppdrag hos nån som tjänar en halv miljon om dagen och han ”måste” välja just en sådan dag att stanna hemma.

Om någon dag eller tid är extra svår att ordna får ni väl komma överens om en annan dag och tid? Om man nu vill ha reklamationen åtgärdad måste man ge förutsättningar för att den ska kunna åtgärdas.

Missförstå mig rätt; jag tycker att hantverkaren ska vara flexibel och försöka nå en bra och snabb lösning, men då får man också bjuda till i alla fall minimalt själv för att ge möjlighet till det.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vattenventil och rör med ett handtag märkt Armaturjonsson i en vinkel på 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 589788
Att vrida handtaget åt vänster är absolut omöjligt, men att vrida det höger kanske går, skruva bort skruven på handtaget (Armaturjonsson) och plocka bort det, bänd ut handtaget vinkelrätt 90 grader (se bilden, fast bend det mot dig själv), sedan skruvar du tillbaka handtaget så plats, då kanske du kan vrida det höger för att stänga av vattnet tillfälligt!

Sedan är det bara att göra om allt och göra det rätt igen, otroligt att hantverkaren ens lyckats med detta!!:oops:

Redigerat:
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
R rophphe skrev:

Är röris själv och jag anser att ventilen inte fyller sin funktion så som dem sitter nu. Jag utgår från att detta inte är någon kommunal va mätare då placering och utan unioner för att underlätta byte. Så frågan är om det är ventiler som levererats av värme pumps/pannans tillverkare, då detta ofta sker. Om han nu inte hade en ventil med lång spindel lr om det inte fanns platts til en pga ev täck plåt så borde han vänt handtaget lr lossat ventilen 1cm och knäck om handtaget så det gått fritt. I tillägg så är väl policyn att lämna inget arbete om du själv inte är beredd att betala för det. Och till alla kommentarer om hantverkares nivå så undrar jag,,,,på resturang så frågar kyparen om maten smaka bra, och alla svarar "och de var gott" men smaka i verkligheten skit, Varför inte vara ärlig och begära pengarna tbax lr ersättning när man ända kunnat äta godare hemma.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mycket snack om att röris som gjort är skit, varför så många inlägg om detta. Det är bara att lossa bulten , vicka ut handtaget ( är ett fyrkantshåll i handtaget ) och vrida det 180 Grader sätta på det ingen och dit med bulten, då går det att stänga med att vrida handtaget till vänster. Det är ju en kulventil och den stänger alltid när kulan står tvärs , sen om det vrids till höger eller vänster är egalt. Så TS hoppa över allt om att trassla till det med tider och kompensation av ekonomisk karaktär. det vinns inget med det, bara en del trubbel.

N nissenhj skrev:
Är det du som är rörmokaren som gjort detta underbara jobb?
Svar nej , ser rakt igenom din ironi :)i det hela, men tänk till lite själv och allt snack om konsumentlagar och annat diverse i tråden som framhålles. Är det en berättigad sak i den här enkle delen. För mycket snack, för lite handling av kanske någon som tror sig ha allt på fötterna för att klämma åt en röris. Bara skit i det hela med det.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Mycket snack om att röris som gjort är skit, varför så många inlägg om detta.
Det är väl ganska uppenbart? Det är ju skit, i den högre skolan.
Sen finns det säkert en mer eller mindre bra förklaring till varför det blivit som det blev.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:

Går det inte att ta om bilden med lite utzoomning. Kunde vara spännande att se hur den installationen ser ut på lite håll. Sätt VA-Föravstängningsventiler istället .

S sjoberga skrev:

Nu tänker du inte som en småskutt-hantverkare de brukar ju försöka suga varje krona och kan ta hur mycket tid o resurser i anspråk på som helst för just det. Heder

C cdx873v skrev:
Nya däck till bilen kanske? (y):crysmile:
nu tänkte jag mig att firman som gjort jobbet får fixa det, men det är enkelt åtgärdat borde varit fixat redan innan montören lämnade. Nu kommer dom att få ägna 1 timme åt något som skulle tagit några minuter första gången med restid etc.

B Bonzo2000 skrev:
Men seriöst. Varför skulle du bli kompenserad för att någon gjort fel? Räcker det inte med att de kommer ut och gör om det så att funktionen uppfylls.
Jag har tyvär vid några tillfällen haft folk anställda som gjort liknande jobb.
Kan tala om för dig att vi både gjorde om jobben och kompenserade kunderna, rikligt.
Att ha en nöjd kund är avgörande för en seriös företagares fortlevnad?

Personerna som utfört jobben fick personligen (under uppsikt) rätta till jobben & be kunderna om ursäkt.

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Det är inte att fixa som är problemet.
Det är att man gör ett så idiotiskt fel...!!
Nu fick du ju möjligheten att visa dig på detta forum. För vissa räcker inte Facefuck,instagram,Twitter,Youtube,Flickr m.fl !

• Wow
LaT
  • Laddar…
R rophphe skrev:
tycker tråden börjar "grena ut" sig och kanske tappa fokus och kanske en sammanfattning är på plats.
Jag beställde byte av en Nibe 410 till en Nibe 470. Installation och bortforsling av den gamla inkluderat.
Då jag tidigare kunnat stänga av vattnet utan problem räknar jag med att även med den nya pannan kunna stänga av ingående vatten, eller är det något man måste avtala med installatören om???
Jag har inte över huvud taget varit involverad i installationen. Jag konstaterar bara att när jag efter några månader ska stänga av vattnet går det inte.
Som många påpekar skulle jag kunna fixa det själv men jag anser att det ska jag inte behöva.
Det har nu gått ca tre veckor efter första kontakt med installatören, som vid senaste kontakten har sagt att han hör av sig på fredag (11/2) vilket han inte gjorde...
Jag har inte nämnt något om kompensation till företaget. Det var en trevare för att se hur ni där ute ser på saken.
Och nu har du sett hur forumet ser på saken !!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.