B Bonzo2000 skrev:
Men seriöst. Varför skulle du bli kompenserad för att någon gjort fel? Räcker det inte med att de kommer ut och gör om det så att funktionen uppfylls?

Det är inte undra på att hantverkare tackar nej till jobb ibland när folk ska slå på stora trumman och kräva kompensation direkt när något inte blir som väntat. Trams.
Hantverk är väl inget som "blir" av sej självt?

X
P patriklarsson skrev:
Sådant händer hela tiden, dagligen.
Som svar på din fråga antar jag ja, eftersom jag servar mina bilar i stort sett helt själv, när jag lämnar in fordon blir det oftast bara strul.

Samma sak här, jag drar åt bultarna då jag vet att verkstaden har med på faktura att bultar skall efterdras av kund, alt kom in så hjälper vi dig. Inte värt åka in = gör själv.

Fler frågor?
Ja, du servar själv ja. Men om du betalar för att verkstaden skall serva och du kommer hem och det inte är fyllt på olja ordentligt...?
Och skruvarna, nu pratar vi inte om att kunden skall efterdra själv utan om att du inte hinner hem innan det blir bekymmer.
Likväl som att de glömt sätta in något clips i inredningen - köper du ett själv då och sätter i?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
X
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Då får du nog finna dig i att bli betraktad som en typisk rättshaverist.
HUR kan du inte fatta att du får vad du betalar för? Det är fullständigt självklart att priset och avtalet har betydelse.
Om man frågar en hantverkare vad hen ska ha för att montera bla bla, och tar den den som är billigast, så får du ju åtminstånde fråga hur jobbet kan kommer se ut och vad du får.
Du har ju att göra med människor. Människor är individer och alla tänker olika. Ta dit tio olika firmor och jag lovar dig att du får tio olika resultat OCH pris.
Du tjänar ju själv på att inse detta såvida du inte finner ett nöje i att sitta och fyrkantigt kräva din rätt.
Är jag en rättshaverist om jag förväntar mig att få det jag avtalat om?
Är det en utbildad målare så förväntar jag mig ett resultat som är godkänt. Alltså skall det faktiskt vara målat på alla ytor, det skall se okej ut, inte vara färgkladd på alla ytor, inte vara skav i den nya färgen, inte målat i taket om det bara var väggarna och så vidare.
Det är att betrakta som fackmannamässigt gjort.
Sedan kan man gå in på detaljer och leta småsaker, men det stora skall ju vara bra.
Som exempel i annan tråd där någon form av så kallad hantverkare har skruvat en tröskel med uppstickande skruvar samt har tydligen även spräckt tröskeln. Det är liksom inte okej. ÄVEN om du betalade lite.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V
X Xanthopteryx skrev:
Man kanske behöver ta ledigt från jobbet för att slarvpelle skall komma och fixa det som inte borde blivit fel.
Alltså har du full rätt till kompensation för de utgifter och den skada du må ha lidit.
Men han har ju inte lidit någon skada :crysmile: har du en dålig dag eller.

• Arg
nissenhj
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Ja, du servar själv ja. Men om du betalar för att verkstaden skall serva och du kommer hem och det inte är fyllt på olja ordentligt...?
Och skruvarna, nu pratar vi inte om att kunden skall efterdra själv utan om att du inte hinner hem innan det blir bekymmer.
Likväl som att de glömt sätta in något clips i inredningen - köper du ett själv då och sätter i?
Sist jag lämnade fordon på verkstad så skulle jag få ett bromsoljebyte gratis med hjälp av bonuspoäng jag samlat på mig.
När jag sedan hämtade bilen fanns knappt nå bromsar. De felsöker vidare på plats drygt en timme och sedan sa de att de ville boka in nytt besök och garanterade att bilen gick att köra. Var tvungen åka till Tyskland dagen efter, det funkade, men inte bra.
Sedan hade de bilen igen och det blev något bättre, de lovade att allt skulle vara utan kostnad.
Sedan dök en faktura upp för felsökning. Den bestred jag muntligt och de plockade bort den. Summa summarum. Jag låter ingen röra mina fordon i fortsättningen oavsett om de gör jobb utan kostnad. Är jag förvånad? Nej..

I TS fall har ingen glömt montera ett clips vad jag kan se, så jämförelsen är irrelevant.
Men om kostnaden för ett ev clips understiger värdet av min nedlagda tid för att kräva ersättning, så köper jag hellre ett "clips" ja. Min fritid är inte motsvarande utan värde..

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bara för att fel är enkelt att fixa måste man göra det själv? Man har betalat för att någon ska göra ett jobb då ska de göra jobbet korrekt. Om man måste åtgärda en del av deras som man ändå har betalat. Att man då frågar om kompensation för att göra det man betalt för

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Ja vi rör till det men , han som har gjort jobb hos er är ingen mockare.

tycker tråden börjar "grena ut" sig och kanske tappa fokus och kanske en sammanfattning är på plats.
Jag beställde byte av en Nibe 410 till en Nibe 470. Installation och bortforsling av den gamla inkluderat.
Då jag tidigare kunnat stänga av vattnet utan problem räknar jag med att även med den nya pannan kunna stänga av ingående vatten, eller är det något man måste avtala med installatören om???
Jag har inte över huvud taget varit involverad i installationen. Jag konstaterar bara att när jag efter några månader ska stänga av vattnet går det inte.
Som många påpekar skulle jag kunna fixa det själv men jag anser att det ska jag inte behöva.
Det har nu gått ca tre veckor efter första kontakt med installatören, som vid senaste kontakten har sagt att han hör av sig på fredag (11/2) vilket han inte gjorde...
Jag har inte nämnt något om kompensation till företaget. Det var en trevare för att se hur ni där ute ser på saken.

• Gilla
  • Älska
A Stenberg och 6 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Hantverkare i dag gör inte om något de gjort fel om de får dit sakerna med spett o kofot eller om de kan laga det med plast. Ta det hantverkaren så han får göra om det eller häng ut honom på nätet

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag klarar mig Ballofixerna men vore jag leverantör av tjänsten skulle jag, för att dämpa skammens rodnad över att en anställd gjort ett så dåligt jobb - kanske som goodwill eller något - åtminstone fråga..
Sen kan man ju rent filosofiskt undra om hantverkare tackar nej till jobb för att de är rädda att göra fel...
De har inte vett att skämmas

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Men seriöst. Varför skulle du bli kompenserad för att någon gjort fel? Räcker det inte med att de kommer ut och gör om det så att funktionen uppfylls?

Det är inte undra på att hantverkare tackar nej till jobb ibland när folk ska slå på stora trumman och kräva kompensation direkt när något inte blir som väntat. Trams.
Ja tänk det är ju förskräckligt att kunder vill bli behandlade som folk, vilket pack de är

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Böj / räta ut handtaget i 30° så går det fritt att vrida på! Eller?
Annars tag av handtaget och forma till det så det går fritt.
Men varför ska kunden göra det?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H hattkatt skrev:
Det är nästan som att rörmokare är människor..
Det där har inget med att vara människa elller att begå misstag utan det är att totalt strunta i kunden och slippa göra om o göra rätt

• Gilla
Skånskan och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Det där är väl för fan inget att skämmas för.
Rörmokare är också människor ! Ingen jäkla felfri robot.

Men det är klart.

Det måste ju stämma ordspråket: " synonym magiker: trollkarl, RÖRMOKARE :crysmile::cool:
Ska inte en rörmontör skämmas för det arbetet?
Är ni lika förlåtande om bilmontören gör ett lika dåligt arbete

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det där måste gjorts med flit....det är ju minst två fel.
Jag tror rörisen vill retas med dig.
Humor på hög nivå :)
Ellr dumhet

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.