X
M Mathias01 skrev:
Du låter som en riktig gnällspik. Har rörläggeri firman sagt att dom inte skall åtgärda problemet?
Enligt dig så kan dom inte fixa din ventil nu på direkten pga sjukfrånvaro.
Gör som någon annan sa och ta av vredet och stäng med skiftnyckel när du behöver och vänta på din tur.
Då får de väl skicka någon annan?
Är det NOLL folk på plats på firman?
Vägrar tro det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
X
Ö Örjan Johansson skrev:
Vad är problemet, bara att justera till kran handtaget... Varför gnälla på sociala medier hela tiden. Verkar som om att folk inte kan göra något själva nu förtiden... Man tittar på maten, vad ska jag göra nu, hur ska äta, den var för varm, den var för kall... Hjälp vad göra nu, kan någon förklara ... Önskar alla en underbar dag...
Så, du betalar för att någon skall göra jobb A, B, C, D, E.
Sedan får du ändå göra jobb E.
Känns ju, smart....

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Då får de väl skicka någon annan?
Är det NOLL folk på plats på firman?
Vägrar tro det.
kan ju vara så att dom har fler jobb igång samtidigt?
TS ventil är inget fatalt jättefel som inte går att åtgärda och dessutom fungerar ventilen lika bra utan vred. Självklart får dom fixa den så kund blir nöjd men man får ändå någonstans förstå att alla företag med kanske 2 anställda inte har obegränsat med folk om 1 blir sjuk

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
C
J JBreisel skrev:
Nu har jag inte sett alla hus i Sverige, men det sitter alltid en vatten mätare vid inkommande vattenledning
Kan avslöja att det finns massvis med hus som har enskilt vatten och saknar vattenmätare.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Det är inte att fixa som är problemet.
Det är att man gör ett så idiotiskt fel...!!
Jag håller med om att det var en dum och onödigt fel, en vvs-are med lite yrkesstolthet bygger inte så.
Och det är där du ska lägga focus enligt min uppfattning. Att börja med kompensationskrav i detta skedet gör bara att firman tror att du är ute efter pengar.
Om firman mot förmodan inte vill rätta till funktionen kan du med fog gå på kompensation.
En sak i taget.
För övrigt kan man väga in kostnaden för jobbet och förutsättningarna . Var det en komplett installation av allt på bilden eller komplettering av en funktion? Var kostnaden låg eller hög för det hen gjorde? Betalar man för ett snikjobb så får man oftast ett snikjobb. Men har du betalt för ett premiumjobb så ska du rimligen kunna ställa högre krav, och det är väl inte mer än rätt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X
M Mathias01 skrev:
kan ju vara så att dom har fler jobb igång samtidigt?
TS ventil är inget fatalt jättefel som inte går att åtgärda och dessutom fungerar ventilen lika bra utan vred. Självklart får dom fixa den så kund blir nöjd men man får ändå någonstans förstå att alla företag med kanske 2 anställda inte har obegränsat med folk om 1 blir sjuk
Självklart men då skickar man någon i början eller slutet av dagen helt enkelt.
Har man gjort fel så får man ju faktiskt åtgärda det. Eller hur?
"Nisse. Du får en timme övertid efter att du är klar med Berras bygge."
Rent krasst så, hade de inte gjort fel först så... Eller hur?
Blir lite allergisk på att det alltid blir kunden som skall foga sig in i hantverkares egna verklighet bara för att hantverkarna inte skött sitt jobb.
Har man ett företag ingår faktiskt skyldigheter men det känns som att lite för många gärna försöker slippa undan den biten. Göra halvtaskiga jobb och sedan komma undan med det.
Detta gäller alltså alla, små som stora. Även företag som låt oss säga Elgiganten, SIBA och Telia som jag själv bråkat med vid ett par tillfällen, då de inte följt gällande lagar, regler och sina egna riktlinjer.
Jag betalar för en vara eller en tjänst och förväntar mig såklart att få det jag betalat för. Svårare än så är det inte faktiskt.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan avslöja att det finns massvis med hus som har enskilt vatten och saknar vattenmätare.
Dock finns det en vattenmätare med på den bifogade bilden

Det är märkligt att folk direkt hugger på att TS nämner kompensation och direkt tar hantverkaren i försvar. Dessa kommentatorer kommenterar inte vad som är substansen i hela grejen om att kranen är felmonterad. En tråd blir enbart förgiftad med pajkastning när vissa hänger upp sig på fel saker och sen bagatelliserar huvudgrejen.

Huvudgrejen är att TS har betalt för ett arbete som inte är gjort på ett ordentligt sätt. Alla kan se att arbetet är dåligt utfört.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
X
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Jag håller med om att det var en dum och onödigt fel, en vvs-are med lite yrkesstolthet bygger inte så.
Och det är där du ska lägga focus enligt min uppfattning. Att börja med kompensationskrav i detta skedet gör bara att firman tror att du är ute efter pengar.
Om firman mot förmodan inte vill rätta till funktionen kan du med fog gå på kompensation.
En sak i taget.
För övrigt kan man väga in kostnaden för jobbet och förutsättningarna . Var det en komplett installation av allt på bilden eller komplettering av en funktion? Var kostnaden låg eller hög för det hen gjorde? Betalar man för ett snikjobb så får man oftast ett snikjobb. Men har du betalt för ett premiumjobb så ska du rimligen kunna ställa högre krav, och det är väl inte mer än rätt?
Det spelar ju ingen roll vad du betalar - du skall få det som det avtalats om och enligt de regler och den praxis som gäller inom området. Fackmannamässigt finns ett fint uttryck som appliceras på saker likt detta. Att försöka smita undan med att säga "Det var ju så billigt så lite skit får man räkna med" håller inte enligt mig.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Så du hämtar bilen på service. Oljelampan tänds när du kommer hem då de slarvat med att fylla i olja.
Vad gör du?
Sådant händer hela tiden, dagligen.
Som svar på din fråga antar jag ja, eftersom jag servar mina bilar i stort sett helt själv, när jag lämnar in fordon blir det oftast bara strul.

Du märker att hjulet håller på att lossna på bilen då de skruvat åt hjulskruvarna får dåligt.
Vad gör du? Drar åt och skiter i det eller begär du kompensation för att du betalat för ett arbete som ej blivit korrekt utfört?
Samma sak här, jag drar åt bultarna då jag vet att verkstaden har med på faktura att bultar skall efterdras av kund, alt kom in så hjälper vi dig. Inte värt åka in = gör själv.

Fler frågor?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Peter #11 och 4 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Det spelar ju ingen roll vad du betalar - du skall få det som det avtalats om och enligt de regler och den praxis som gäller inom området. Fackmannamässigt finns ett fint uttryck som appliceras på saker likt detta. Att försöka smita undan med att säga "Det var ju så billigt så lite skit får man räkna med" håller inte enligt mig.
Då får du nog finna dig i att bli betraktad som en typisk rättshaverist.
HUR kan du inte fatta att du får vad du betalar för? Det är fullständigt självklart att priset och avtalet har betydelse.
Om man frågar en hantverkare vad hen ska ha för att montera bla bla, och tar den den som är billigast, så får du ju åtminstånde fråga hur jobbet kan kommer se ut och vad du får.
Du har ju att göra med människor. Människor är individer och alla tänker olika. Ta dit tio olika firmor och jag lovar dig att du får tio olika resultat OCH pris.
Du tjänar ju själv på att inse detta såvida du inte finner ett nöje i att sitta och fyrkantigt kräva din rätt.

• Haha
  • Ledsen
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
C
T Träkirurgen skrev:
Dock finns det en vattenmätare med på den bifogade bilden
Jo. Frågan (som jag ställde i #30) är om det är kommunens mätare eller något annat? Även bortsett den konstigt placerade avstängningsventilen ser den inte riktigt regelmässig ut, så det kanske är samfällt vatten eller liknande? Verkar dock som att TS lämnat oss, så den frågan kanske förblir obesvarad.
Hur som helst har inte alla hus i hela Sverige en vattenmätare.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om tS nu inte hade varit händig. Hur hade det låtit då? Ska inte hantverkaren åtgärda felet? Bara för att det är enkelt.

Trots allt hantverkaren har gjort fel. Kompensationen var för att ts. Gjorde jobbet

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?

Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
:thumbdown: Klantigt gjort tror nog att rörmokaren borde ha en uppgradering på sin yrkeskunskap det är inte okej!

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag klarar mig Ballofixerna men vore jag leverantör av tjänsten skulle jag, för att dämpa skammens rodnad över att en anställd gjort ett så dåligt jobb - kanske som goodwill eller något - åtminstone fråga..
Sen kan man ju rent filosofiskt undra om hantverkare tackar nej till jobb för att de är rädda att göra fel...
Hantverkare i dag har vanligen ingen skam :rofl:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.