Hej,

jag svarade på tråden vid tidigare tillfälle, att jag känner igen doftbeskrivningen i mitt hus. Jag kan inte hitta var det kommer från...

Men jag köpte en jonisator på Kjell & Company o typ dagen efter har jag inte känt lukten...alls. Jonisatorn löser kanske inte problemet, utan bara doften. Men jag mår bättre att veta att när jag kommer innanför dörren så luktar det gott gott gott!!!!
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Tråkigt att höra! Har du gjort de kontrollerande åtgärderna jag föreslog? det är nämligen oftast det "experterna" börjar med, men skillnaden är att du får betala ett par tusen kr för det.

Anticimex kan göra en utredning, men har hört både bu och bä om dem. I mitt hus missade de fullständigt den verkliga orsaken till lukten och istället sålde de på den förre ägaren en luftavfuktare + krypgrundsåtgärder för 100,000 kr.

Det finns även experter som kör med mögelhund, men då med just inriktning på mögel. Även de brukar vilja göra en utredning med luktprover mm och inte enbart köra med hund. Du kan googla på mögelhund så får du upp några företag.

Enbart en besiktningsman skulle jag inte gå på då de nästan uteslutande i sina besiktningar skriver "avvikande lukt, vidare utredning behövs" och sedan rekommenderar de typ anticimex eller annan firma.
 
Sådärja: Fränt! Vad är det för mojäng och var har du placerat den? Vill du inte ta reda på vad det är som faktiskt luktar?

Shadow: Det är hel mysko när det gäller doft i kläderna. Idag tex så luktade inte min skjorta som legat i garderoben ett tag. Dock så luktade dotterns overall en hel del. Nytvättade kläder luktar också gott även fast de hängt oanvända i garderoben ett tag. Det är så himla oregelbundet.

Min sambo kände doften för första gången i Söndags efter vi varit bortrest. Hon tyckte det lukta mattaffär, men hade som jag svårt att förklara denna distinkta doft. Sambons bror, som tillfälligt bor här tycker "luktar konstigt men inte illa"

Jag ska ge ditt experiment ett försök och se om det luktar mer från något av rummen och utgå från det.

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att lokalisera doften!!!
 
jzz skrev:
Sådärja: Fränt! Vad är det för mojäng och var har du placerat den? Vill du inte ta reda på vad det är som faktiskt luktar?

Shadow: Det är hel mysko när det gäller doft i kläderna. Idag tex så luktade inte min skjorta som legat i garderoben ett tag. Dock så luktade dotterns overall en hel del. Nytvättade kläder luktar också gott även fast de hängt oanvända i garderoben ett tag. Det är så himla oregelbundet.

Min sambo kände doften för första gången i Söndags efter vi varit bortrest. Hon tyckte det lukta mattaffär, men hade som jag svårt att förklara denna distinkta doft. Sambons bror, som tillfälligt bor här tycker "luktar konstigt men inte illa"

Jag ska ge ditt experiment ett försök och se om det luktar mer från något av rummen och utgå från det.

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att lokalisera doften!!!
Gör som jag sa och placera textiler lite här och var + plastkassar typ från mataffärer mm.

- Har ni alla kläder i samma garderob t.ex.?
- Är garderoberna "lådor" typ som IKEAs, alltså fristående med väggar/golv/tak, eller är någon garderob byggd mot huset så något av husets delar blottas in mot garderoben?
- Textiler kan dra åt sig lukt olika mycket. Det som fortfarande luktar mest för min del är min ytterjacka och det är en tunn Gore-Tex utan foder! Den borde fasiken inte lukta något alls, men den luktar mest av allt.

Att din sambo tyckte det luktade när hon varit bortrest nu är precis så det fungerar. Du känner mest av lukten om du inte vistas i huset under något dygn och sedan besöker det igen. Likaså om du låter bli att öppna dörrar/fönster, inte kör så mkt med köksfläkt, duschfläkt osv så mkt så luften verkligen stannar av.

En joniserande lampa eller motsvarande dödar en del luktpartiklar, men källan till lukten kan finnas kvar och skulle det vara något så tråkigt som mögel så är det fortfarande en hälsorisk trots joniserande mojänger... dessutom riskerar det spridning. Jag personligen sover bättre nu när jag hittade min värsta luktkälla. Jag har dock en luktkälla kvar som jag ännu inte vet vad den kommer ifrån, så jag kommer börja riva den delen av huset till våren. Kommer plocka bort socklar först och lukta efter golvet mm, men då först gå ut och gå en promenad i frisk luft så näsan rensas mm.
 
Jag hade en liknande upplevelse i mitt förra hus. Kände en lukt av "instängt" precis när jag klev innanför dörren och liksom TS var jag den enda som uppfattade lukten. Hittade aldrig orsaken och sålde huset, men tänker fortfarande på vad som kan ha luktat.

Håll ut! :)
 
Googla jonisator, så får du mer information, jag förklarar nog det sämre :) .K&Company 299:- el 499:-

Självklart vill jag åt orsaken/problemet...men som i vårt hus är det bara jag som märker det... Har kanske fått luktsinne som en hund. Innan vargavintern kom, så luktade jag inget (då utan jonisatorn) men när jag satte på vattenburna element som värmekompliment, så kände jag det igen. Antar att lukten kommer i samband med när vägg el golv blir uppvärmt (av sol el element)...så ska undersöka 'solsidans' vägg & golv nu till våren.

Shadowfire...hur menar du med att jonisators riskerar spridning (att man inte tacklat problemet, eller själva maskinen?)
 
sådärja skrev:
Googla jonisator, så får du mer information, jag förklarar nog det sämre :) .K&Company 299:- el 499:-

Självklart vill jag åt orsaken/problemet...men som i vårt hus är det bara jag som märker det... Har kanske fått luktsinne som en hund. Innan vargavintern kom, så luktade jag inget (då utan jonisatorn) men när jag satte på vattenburna element som värmekompliment, så kände jag det igen. Antar att lukten kommer i samband med när vägg el golv blir uppvärmt (av sol el element)...så ska undersöka 'solsidans' vägg & golv nu till våren.

Shadowfire...hur menar du med att jonisators riskerar spridning (att man inte tacklat problemet, eller själva maskinen?)
Jag syftade mest på att om man vet att lukten kommer från något "icke destruktivt" för hälsa eller för hus, så är det bara o tuta o köra med ozongeneratorer eller jonisatorer. Ozon är snäppet vassare, jag har själv en Airsteril som jag gasar på med som tusan då den dödar mögelsporer också.

Om man däremot inte vet vad källan till problemet är och enbart försöker dölja lukten, så kan det ju komma en obehaglig överraskning längre fram, den dagen man ska sälja huset eller så... beroende på vad lukten kommer ifrån. Är ju skillnad på om det är en död mus eller ruttna takstolar. :cool:
 
God morgon!

Ny dag, ny kraft. Ska jaga handdukar idag för luktexperimentet. Jag kom att tänka på att jag stängde av min airsteril i krypgrunden för ett tag sen. Jag tycker dock det luktar likadant där nere oavsett om jag kör den eller inte.

Nåväl. Återkommer med resultat inom några dagar.

Ha det!
 
  • Gilla
monwa
  • Laddar…
Sätt en handduk i krypgrunden, låt Airsterilen vara avstängd. Släng in en annan handduk på vinden om du har kallvind. En tredje i en klädgarderob, en fjärde där ni hänger utekläder typ... lite så, sprid dem och häng gärna en plastkasse på samma ställe. Vänta ett par dagar, låt det gå lite tid så du inte plockar ner dem för snabbt. Bäst är om man har tvättat dem på 90 grader utan tvätt- eller sköljmedel så de luktar "tyg" och inget annat.

Sedan stoppa ner dem i påsarna, förslut påsarna, ta med dig allt till jobbet eller något annat ställe (märk påsarna först så du vet varifrån de kommit). Öppna, lukta och ta gärna hjälp av någon annan som får lukta och tala om vad personen känner. Viktigt är att du gör det i en annan miljö än hemma bara för där är redan näsan "förblindad".

Har du tur, så kan du känna mer eller mindre lukt i någon kasse. Då kan du åtminstone få en vink av var koncentrationen är som högst och fokusera felsökningen dit. Lycka till och ge inte upp! Jag kämpar på med min kåk och jag kommer sitta där en vacker dag, nöjd och belåten och veta att jag vann ;)
 
Igår när jag kom hem efter att ha varit borta i 7 timmar så luktade det........NADA! Det luktade tamefan gott! Det fick mig att tänka på om jag gjort något speciellt just denna dag. Det enda jag gjorde var att slänga sopporna innan jag gick.

Därför börjar nu jag nu misstänka att det kan vara nått så enkelt som....wait...wait for it.....BLÖJOR!!!

Nu kanske vi låter äckliga här hemma men sopporna slängs givetvis så fort papperskorgen är full men vi slänger dock blöjorna i vanliga hushållssopporna, vilket kanske inte är det ultimata.

Den kemiska lukten jag pratat om kan vara urin+blöjfanskapet och när den sen får ligga en dag under vasken och vi kör diskmaskinen som gör att det blir varmt och skönt där inne, ja då kanske denna lukt uppstår.

Hur som helst, en extremt hård blöjhanteringen är nu implementerad och även fast det är löjligt så hoppas jag att det är just detta som varit problemet. Man slår sig för pannan....

POTT-TRÄNING!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Haha. Håller tummarna!
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Oj, haha, det är faktiskt inte helt omöjligt... jag har stött på fenomenet att djur har kissat på fel ställen med plastmattor osv och det avger en kraftig kemisk lukt även om det bara är i små doser. Katter är väl värst med sin ammoniakstank....

Håller tummarna för att du har hittat källan till problemet, bara hoppas att du inte blivit för nojjig eller vant snoken för mkt ändå ;) .. det låter dock sjukt troligt att du hittat källan till problemet!
 
He, he, blöjor låter högst troligt. Vi hade i gammal hederlig man tager vad man haver-anda en öppen papperskorg för blöjorna så länge det bara var "mjölk" som kom ut. Nu när knodden har börjat med mat så ... har vi skaffat pedalhink. Att trycka på pedalen så att locket öppnas är lite som att öppna Pandoras ask ;-) Nu händer det titt som tätt att vi tycker att det luktar blöja-i-behov-av-byte vart vi går och man tycks kunna inbilla sig doften även när den inte finns (nybytt knodd under lager på lager i barnvagnen).
 
Finns ju sådana där svindyra sophinkar för blöjor som förseglar blöjorna i plastpåsen när man slänger de, plasten liksom vrids före och efter blöjan så lukten blir minimal, dock är de dyra i drift då påsarna är dyra.
 
Bezt skrev:
Finns ju sådana där svindyra sophinkar för blöjor som förseglar blöjorna i plastpåsen när man slänger de, plasten liksom vrids före och efter blöjan så lukten blir minimal, dock är de dyra i drift då påsarna är dyra.
Ja, vi hade sådana precis i början eftersom man får dem gratis. Inte konstigt att man får dem gratis, det är väl vad som krävs för att locka några stackare att köpa refillkasetter med plastpåsar för 300 pix :-o Man tjänar snabbt på att köpa en lukttät pedalhink (som förvisso släpper ut lite ångor när locket öppnas, men, men).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.