Vet inte om det är jag eller dörren det är fel på. Jag köpte en ytterdörr till garagebygget på Byggmax i höstas. Då garaget inte varit färdigt har jag inte köpt någon låskolv till dörren förrän idag. Nu när jag skulle sätta dit låskolven upptäcker jag att utrymmet för låskolven hamnar på insidan dörren? Dörren är väl ändå tänkt att öppnas utåt? Dörren är den här, högerhängd. https://www.byggmax.se/ytterdörr-gränna-slät-vit-p118110#917=28831

/Mats

S senmathal skrev:
Vet inte om det är jag eller dörren det är fel på. Jag köpte en ytterdörr till garagebygget på Byggmax i höstas. Då garaget inte varit färdigt har jag inte köpt någon låskolv till dörren förrän idag. Nu när jag skulle sätta dit låskolven upptäcker jag att utrymmet för låskolven hamnar på insidan dörren? Dörren är väl ändå tänkt att öppnas utåt? Dörren är den här, högerhängd. [länk]

/Mats
Kan du ta en bild på det hela?

J
Bild som sagt, hade varit bra, men många låshus har vändbar kolv, om det är det du menar är fel. Man drar ut den och snurrar den.

Här kommer lite bilder. Bild 1 från utsidan bild 2 från insidan Bild 3 låskistan som satt in dörren när den var ny.

Vit dörr med kromat dörrhandtag och Avlägsen låskista synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på låskista med skruvmejselbits och dörrhandtag på en stängd dörr.
Skapa konto
Låskista med märkningen ASSA ABLOY på en vit dörrkant med synliga låsdelar och dörrhandtag.
Skapa konto

Mvh Mats

J Jocke Best skrev:
Bild som sagt, hade varit bra, men många låshus har vändbar kolv, om det är det du menar är fel. Man drar ut den och snurrar den.
Nej problemet är att det inte finns utrymme i själva dörren för låskolven.

/Mats

S senmathal skrev:
Här kommer lite bilder. Bild 1 från utsidan bild 2 från insidan Bild 3 låskistan som satt in dörren när den var ny.

[bild] [bild] [bild]

Mvh Mats
Jag tycker det ser helt rätt ut. Jag köpte en likadan i höstas och monterade också in den i höstas. Inga konstigheter alls.

Nyinstallerad dörrhandtag och låscylinder på vit dörr med suddig byggarbetsplats i bakgrunden.
Skapa konto

Det är nog jag som är ute och cyklar. Man får acceptera att låskolven sticker ut en bra bit. Jag skulle ha köpt en djupare kåpa hade det sett bättre ut. Jag tyckte det verkade naturligare att hålet i dörren skulle varit djupare på den sida låskolven ska sitta.

/Mats

Pust! Jag blev lite skärrad ett tag då jag trodde dörren var feltillverkad på något sätt men så var det nog inte. Tack för hjälpen.

/Mats

Låskolv/cylinder använder du en oval finns det kortare. Men dom runda blir som vectrex bild inget konstigt med det.

Jag använder en oval och det enda är väl att själva kolven kommer att sticka ut lite långt ur kåpan. Men det finns ju djupare kåpor att köpa om jag tycker det ser konstigt ut.

/Mats

Man ska väl dessutom ha djupare kåpa ur säkerhetssynpunkt? Har du en kåpa som sticker ut kan en tjyv sätta en tång runt den och vrida runt hela paketet.. gäller väl framförallt ovala cylindrar

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
oval cylinder får sticka ut max 2mm utanför cylinderringen om man skall vara noga
t

Dörrhandtag och cylindrickt lås på vit dörr, montering nära karmen, viss utsättning.
Skapa konto

Tja det där såg väl inte det minsta konstigt ut. Men ur säkerhetssynpunkt kanske man ska ha en lite djupare kåpa eller vad det heter på låsspråk.

/Mats

Den som spar han har. Hittade en kåpa i källaren. Kanske lite drygt två mm men bättre än innan. Sedan passar den det blanka handtaget bättre :)

Kromad dörrkåpa och handtag på en vit dörr med träfoder, återanvänd från källare.
Skapa konto

/Mats

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.