9 872 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Markkabel - hur djupt?
Eftersom tomten delvis schaktades/sänktes när vi byggde till, grävdes matarledningen från huvudcentralen vid ladan till huset upp. Nu ska jag gräva ner den igen de c:a 15 meter som den ligger ovan mark. Handgräver eftersom bara en minigrävare skulle kunna ta sig upp hit och det blir för dyrt för den korta sträckan.
Marken består av en grusås som är näst intill omöjlig att gräva i. Räcker det om jag får ner den drygt 2 dm? Där går ingen trafik alls - det är under en blivande gräsyta. Det är svart 380v PVC-kabel. Vet ej beteckning och orkar inte gå ut och kolla igen efter årets första solsting(!)
.
Marken består av en grusås som är näst intill omöjlig att gräva i. Räcker det om jag får ner den drygt 2 dm? Där går ingen trafik alls - det är under en blivande gräsyta. Det är svart 380v PVC-kabel. Vet ej beteckning och orkar inte gå ut och kolla igen efter årets första solsting(!)
Saknar behörighet men som jag minns så ska den ned 60 cm alternativt skyddas ovanför.
Personlig uppfattning är att 2 dm är för grunt, jag skulle vilja ha ned den till fyra, lägga en dm sand, gult markeringsband och sen fylla igen.
Då jag själv bor på en grusås så känner jag igen problemet med marken, De bästa verktygen är korp och pärhacka för att få loss matrialet, sen kan man ta en spadde och skotta upp det med
Personlig uppfattning är att 2 dm är för grunt, jag skulle vilja ha ned den till fyra, lägga en dm sand, gult markeringsband och sen fylla igen.
Då jag själv bor på en grusås så känner jag igen problemet med marken, De bästa verktygen är korp och pärhacka för att få loss matrialet, sen kan man ta en spadde och skotta upp det med
Tjena, du kan lägga kabeln på backen, i ett skydds rör som är godkänt för förläggning direkt på backen, kolla på deras hemsida, eller ring dom och fråga.Kasch skrev:Eftersom tomten delvis schaktades/sänktes när vi byggde till, grävdes matarledningen från huvudcentralen vid ladan till huset upp. Nu ska jag gräva ner den igen de c:a 15 meter som den ligger ovan mark. Handgräver eftersom bara en minigrävare skulle kunna ta sig upp hit och det blir för dyrt för den korta sträckan.
Marken består av en grusås som är näst intill omöjlig att gräva i. Räcker det om jag får ner den drygt 2 dm? Där går ingen trafik alls - det är under en blivande gräsyta. Det är svart 380v PVC-kabel. Vet ej beteckning och orkar inte gå ut och kolla igen efter årets första solsting(!).
www.pipelife.se
/RIchard
Är det pinnmo? Jag har liksom mats_o dålig erfarenhet av pinnmo. Jag slipade korpen vass, men ändå åstadkom jag bara märken på ytan. Slutade med en kobra och bilspett och det funkade utmärkt. Fast då var jag på 2m markdjup och där är det kanske ännu värre.mats_o skrev:Saknar behörighet men som jag minns så ska den ned 60 cm alternativt skyddas ovanför.
Produkter som diskuteras: "byggskyffel"
Byggskyffel 75K Serva
Med trampkant
541 kr inkl moms
Läs mer
Anders
Den har inte en chans mot hård pinmo. Den enda spade som biter är en liten planteringsspade som man hugger rätt vildsint med. Det är alltså såpass hårt att du har det svårt att ta dig ned med spett. Fördelen är att 8,5 ton grävare kan köra på blötmark utan att göra några nämnvärda spår.
Den har inte en chans mot hård pinmo. Den enda spade som biter är en liten planteringsspade som man hugger rätt vildsint med. Det är alltså såpass hårt att du har det svårt att ta dig ned med spett. Fördelen är att 8,5 ton grävare kan köra på blötmark utan att göra några nämnvärda spår.
Jodå jag vet hur det är när svetten lackar när man svingar sin gamla militärkorp från ÖB 
Men testa denna skyffeln generellt. Det var svärfar som rekommenderade den när vi grävde grund till en gäststuga på 20m2. Jag försökte med både vanlig grävspade och byggskyffel, och höll på att ta livet av mig. Han hämtade sin kabelskyffel och det var stor skillnad, så korp och kabelskyffel underlättar. Men precis som ni säger så kan även dessa hjälpmedel få ge sig.
Många ler lite åt min kabelskyffel och frågar om den är anpassad för "kommunal verksamhet" med det bjuder jag på
Men testa denna skyffeln generellt. Det var svärfar som rekommenderade den när vi grävde grund till en gäststuga på 20m2. Jag försökte med både vanlig grävspade och byggskyffel, och höll på att ta livet av mig. Han hämtade sin kabelskyffel och det var stor skillnad, så korp och kabelskyffel underlättar. Men precis som ni säger så kan även dessa hjälpmedel få ge sig.
Många ler lite åt min kabelskyffel och frågar om den är anpassad för "kommunal verksamhet" med det bjuder jag på
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden