2 893 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Markisköp
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Nu behöver jag lite hjälp 😄 Funderar på att köpa en markis, bredd ca 4.50 m som sitter mot väggen, utåt ca 3 m. Bra kvalitet med kassett, Gärna duk som står emot regn också. Frågan om man måste impregmera om dessa och hur ofta i så fall. Ett plus om det går att ställa in lutningen på markisen. Vev eller motor? Hos vem får jag mest för pengarna och tacksam för ett ungefärligt pris.
Motor och fjärr är nästan grundkrav tycker jag, man har ju inte vev till bilfönster direkt numera.
Bra kvalitet kostar, det är helt bortkastat att köpa på Rusta och Bauhaus för dom är bara kasta om några år.
Denna kan du se priset direkt på. http://www.webbmarkis.se/markiser/index.php?Typ=Terrassmarkis
Bra kvalitet kostar, det är helt bortkastat att köpa på Rusta och Bauhaus för dom är bara kasta om några år.
Denna kan du se priset direkt på. http://www.webbmarkis.se/markiser/index.php?Typ=Terrassmarkis
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Táck! Det står inget om färgbeständighet och vattentäthet men det kan man ju ringa och fråga. Det finns 2 olika motorer, vilken är bäst? Vad är stak man kan välja till 2 st. Antar att du har erfarenhet av dessa? Hur är det med service osv. ?
Skaffade terassmarkis för två år sedan, med motor (självklart). Efter en del forskande så blev den en från skånska byggvaror. Allt fungerar bra och nu efter två säsonger ser den likadan ut som när jag hängde upp den. Tror jag betalade ca 14000:-
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Tack! Vet du något om färgbeständigheten och om den är vattentät. Vilken motor? Fjärr eller sladd?Chaly skrev:
Vanlig motor med fjärr (ingen vindvakt). Väven skall vara UV-beständig men är inte vattentät. Dock är den vattenavvisande så har du lite lutning på markisen så far vattnet av. Jag har inte blivit blöt under vår ännu, men använder den iofs mest som solskydd.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ptja, de anger i produktspec. att väven inte är vattentät utan bara vattenavvisande.HEM2121 skrev:
Var inte avgörande för mig vid köptillfället. De gånger vi suttit ute och det har kommit en skur så har inte en enda droppe trängt igenom. Inte heller när jag spolat med slangen för att få bort fågelskit. Men vill man sitta under den en hel dag när det regnar så kanske det till slut skulle börja droppa igenom... I mitt tycke inte ett bekymmer.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Jag vet att det finns vattentät, men det är nog som du säger nog med vattenavvisande. Frågan om hur pra impregneringen sitter i? Det en av anledningarna att vi har sneglat på vattentät, vet dock inte priserna på den typen, möjligen svindyrt.Chaly skrev:Ptja, de anger i produktspec. att väven inte är vattentät utan bara vattenavvisande.
Var inte avgörande för mig vid köptillfället. De gånger vi suttit ute och det har kommit en skur så har inte en enda droppe trängt igenom. Inte heller när jag spolat med slangen för att få bort fågelskit. Men vill man sitta under den en hel dag när det regnar så kanske det till slut skulle börja droppa igenom... I mitt tycke inte ett bekymmer.
Ja, min markis har ju inte suttit uppe i mer än två säsonger så det är ju lite tidigt att ge ett utlåtande men än så länge håller den samma vattenavvisande funktion som när den var ny. Möjligt att det avtar med tiden och man behöver impregnera den på nytt vilket säkerligen inte är någon lätt historia (min markis är 475x360cm)...
Klicka här för att svara