Byggahus.se
Markisen är sned i framkant. Hur justerar jag vinkeln. Det finns en stor mutter som går att lossa, men sedan??? Ska jag veva ut markisen? Jag kan inte se någon låsning annat än den stora muttern.
Detaljbilder av en markisfäste från sidan, framifrån och inifrån med gradering, samt en stor justeringsmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stuntman
  • Laddar…
Z z.ake.j skrev:
Markisen är sned i framkant. Hur justerar jag vinkeln. Det finns en stor mutter som går att lossa, men sedan??? Ska jag veva ut markisen? Jag kan inte se någon låsning annat än den stora muttern.
[bild]
Hej, sitter med samma undring...:)
Hittade du någon lösning?
/Mats

A
Man kör ut markisen,lossar bulten(eller bultarna) en sida i taget lämpligen medans någon håller i markisen ytterst och höjer/sänker,dra åt bulten när vinkeln är bra,upprepa på andra sidan(en del har en insexskruv för höjdjusteringen också)

Handyman 1 skrev:
Man kör ut markisen,lossar bulten(eller bultarna) en sida i taget lämpligen medans någon håller i markisen ytterst och höjer/sänker,dra åt bulten när vinkeln är bra,upprepa på andra sidan(en del har en insexskruv för höjdjusteringen också)
Hej å tack för svar, men problemet kvarstår. Lossat bultarna men går inte att rubba en mm...
Stora släggan har oxå varit framme om det skulle ärjat fast, men icke... måste vara nått steg till jag missar...

• Gråklädd rörfäste med lossade bultar infäst i ett vitt tak, vilket inte kan rubbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Har du provat slå på muttern när den är lossad lite, ingen rörelse? spruta in olja mellan delarna om du inte gjort det redan.förmodligen ärjat fast som du säger

• Gilla
Stuntman
  • Laddar…
Perfekt! Löste mitt problem med den gamla markisen som följde med huset. Låssade på bultarna, knackar med en hammare på bulten så den släppte, justerade vinkeln, drog åt, klart!
Tanten som bott i huset tidigare var typ 1,40 så hon hade inga problem med att den extremt lågt hängande i ytterkanten.

• Gilla
wej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.