924 läst ·
2 svar
924 läst
2 svar
Markis/solskydd sadeltak fönster i nock
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Jag har suttit och googlat på hur man löser utvändigt solskydd om man bygger hus med panoramafönster på hela gavelväggen i ett hus med sadeltak (i mitt fall takläggning på 45 grader), men hittar inget. Potentiellt kan persienner i glaskasetten också funka.
Djupare takfot hjälper såklart...
Man kan sätta ribbor för fönstret för att då in lite ljus men blocka en del av värmen, på bekostnad av utsikt.
Beläggning på fönstret hjälper en del, men räcker troligtvis inte om fönstren är rakt i syd.
Det finns bra automatiska markiser för vertikala och rektangulära fönster (funkar på nedre halvan av gavelväggen). Liknande för skråfönster verkar dock inte vanligt!?
Tänk er ett hus som är 8m brett och 7m i nockgöjd.
Djupare takfot hjälper såklart...
Man kan sätta ribbor för fönstret för att då in lite ljus men blocka en del av värmen, på bekostnad av utsikt.
Beläggning på fönstret hjälper en del, men räcker troligtvis inte om fönstren är rakt i syd.
Det finns bra automatiska markiser för vertikala och rektangulära fönster (funkar på nedre halvan av gavelväggen). Liknande för skråfönster verkar dock inte vanligt!?
Tänk er ett hus som är 8m brett och 7m i nockgöjd.
Korgmarkis tycker jag är en trevlig lösning.
https://kaksolskydd.se/wp-content/uploads/2021/09/korgmarkis1.jpg
Tyvärr innebär det ju specialbeställning så der går på en bra slant.
Var inne på något sådant själv. Har bara ett 180cm brett fönster, men spetsigt upp till nock. Var dock för snål och gjorde en egen fast markis och skruvas upp på sommarhalvåret.
https://kaksolskydd.se/wp-content/uploads/2021/09/korgmarkis1.jpg
Tyvärr innebär det ju specialbeställning så der går på en bra slant.
Var inne på något sådant själv. Har bara ett 180cm brett fönster, men spetsigt upp till nock. Var dock för snål och gjorde en egen fast markis och skruvas upp på sommarhalvåret.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Ja det där kanske kan funka, även om det skulle sticka ut väldigt långt. Får kanske kolla upp 'stormskydd' i duken isf. Har bara sett halvmåneformade sådana markiser innan.
Fler idéer?
Fler idéer?
Klicka här för att svara