Jag har en markis som är ca. 10 år gammal och drivs med motor och kommer från Hornbach. Mått 4x3 m. Den går inte längre in i lådan och jag såg då att niten på en av armarna gått av och att armen då sitter snett. Informationen säger att man ska vara försiktig då det sitter starka fjädrar.
Markisen är mycket tung och jag skulle helst slippa ta med den för att fixa. Jag söker tips på hur jag ska laga den på bästa sätt. Bild på den trasiga och den hela armen skickas med.

• Hand som håller en skruv nära en markis med en synlig vinschmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad bild på en del av persiennmekanism med upprullad stållina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängor i den niten du håller i?

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Gängor i den niten du håller i?
Nä det är inga gängor.

Mäta niten, kanske är den typ 4,2 mm el 5 mm ??
Få tillbaka axeln, gänga hålet i axeln där niten suttit med M5 el M6, skruv med bricka.
Eller skaffa en ny nit med stor skalle.

• Gilla
rikardg
  • Laddar…
Jo. Men det är just att få tillbaka axeln. Kan man bända och hamra tillbaka den som vilken axel som helst. Eller behöver man vara lite mer försiktig när det är en markisarm som har fjädrar. (Vill inte få en smocka av vajern om något skulle lossa)

Jag skulle nog tagit en rörtång runt armen nära fästet och vridit det så man hittar rätt läge för att få i axeln.
Gissningsvis är det bara några mm som behövs innan den hoppar i. Vrida och knacka lätt med en hammare.

• Gilla
rikardg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle nog tagit en rörtång runt armen nära fästet och vridit det så man hittar rätt läge för att få i axeln.
Gissningsvis är det bara några mm som behövs innan den hoppar i. Vrida och knacka lätt med en hammare.
Tack. Ska prova att göra så!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.