Jag har en markis som är ca. 10 år gammal och drivs med motor och kommer från Hornbach. Mått 4x3 m. Den går inte längre in i lådan och jag såg då att niten på en av armarna gått av och att armen då sitter snett. Informationen säger att man ska vara försiktig då det sitter starka fjädrar.
Markisen är mycket tung och jag skulle helst slippa ta med den för att fixa. Jag söker tips på hur jag ska laga den på bästa sätt. Bild på den trasiga och den hela armen skickas med.
Markisen är mycket tung och jag skulle helst slippa ta med den för att fixa. Jag söker tips på hur jag ska laga den på bästa sätt. Bild på den trasiga och den hela armen skickas med.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Gängor i den niten du håller i?
Jo. Men det är just att få tillbaka axeln. Kan man bända och hamra tillbaka den som vilken axel som helst. Eller behöver man vara lite mer försiktig när det är en markisarm som har fjädrar. (Vill inte få en smocka av vajern om något skulle lossa)
Jag skulle nog tagit en rörtång runt armen nära fästet och vridit det så man hittar rätt läge för att få i axeln.
Gissningsvis är det bara några mm som behövs innan den hoppar i. Vrida och knacka lätt med en hammare.
Gissningsvis är det bara några mm som behövs innan den hoppar i. Vrida och knacka lätt med en hammare.
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

