Lite tunt med information i trådstarten.
Men jag gissar att med kablar menar du kopplingstrådar?
I så fall gissar jag igen: brun=fas, blå=nolla, gul/grön=jord.
Men säkrast är ju att leta fram någon form av installationsanvisning.
Men jag gissar att med kablar menar du kopplingstrådar?
I så fall gissar jag igen: brun=fas, blå=nolla, gul/grön=jord.
Men säkrast är ju att leta fram någon form av installationsanvisning.
Nej, kablarna som kommer från Markis-motorn är så härsnaggletooth skrev:
Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslutas då?RoTe skrev:
Du får försöka använda rätt termer.S senih yk skrev:Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslutas då?
Men enklaste grundformen så är:
Kablar är vita, gråa, svarta osv, grövre diameter.
I dessa kablar har du s.k ledare ex brun,svart,blå, gul/grön, dessa ledare kopplas in till anslutningar efter man skalat upp ledareisoleringen.
Vill man ha hjälp med sånthär, så är bilder det bästa.
Om det är en 230 volts motor så går den åt ena hållet med nolla på blå och fas på brun, åt andra hållet om man vänder på de kablarna.
Kopplas alltså över en brytare som vänder på nolla/fas.
Sen har den troligtvis gränslägen på motorn som behöver justeras, dessa finns i olika utförande, så man måste se en bild på motorn.
Sen har den troligtvis gränslägen på motorn som behöver justeras, dessa finns i olika utförande, så man måste se en bild på motorn.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Det var lite spännande, hur menar du att en växelströmsmotor skulle kunna veta vilket som är fas eller nolla?Isakare skrev:
Om det är en 230 volts motor så går den åt ena hållet med nolla på blå och fas på brun, åt andra hållet om man vänder på de kablarna.
Här fattas information. Trådarna som nämns kan inte räcka för att köra motorn åt båda håll (vilket lär behövas för en markis). Jag gissar att dte finns någon form av styrbox mellan anslutningarna och motorn här.
Det funkar på en DC-motor, om man växlar polariteten ändras rotationsriktningen.Isakare skrev:
Eller en 3-fasmotor där kan man skifta två faser för att ändra riktningen.
K karkka skrev:Doğru terimleri kullanmaya çalışmalısınız.
Ama en basit temel biçim şudur:
Kablolar beyaz, gri, siyah vb. renkte olup çapları daha büyüktür.
Bu kablolarda iletken adı verilen kahverengi, siyah, mavi, sarı/yeşil gibi iletkenler bulunur, bu iletkenler iletken izolasyonu soyulduktan sonra bağlantılara bağlanır.
Eğer böyle bir konuda yardıma ihtiyacınız varsa, en iyisi resimlerdir.
S senih yk skrev:Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslu