Hej, det finns tre kablar vid markisutgången. Dessa är brun blå gulgrön. Hur ansluter jag dem?

Lite tunt med information i trådstarten.
Men jag gissar att med kablar menar du kopplingstrådar?
I så fall gissar jag igen: brun=fas, blå=nolla, gul/grön=jord.
Men säkrast är ju att leta fram någon form av installationsanvisning.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
S senih yk skrev:
Hej, det finns tre kablar vid markisutgången. Dessa är brun blå gulgrön. Hur ansluter jag dem?
Rätt så grundläggande om man skall hålla på med el att brun är fas, blå nolla gröngul skyddsjord

snaggletooth snaggletooth skrev:
Konunun başında bilgi biraz kısıtlı.
Ama kablo derken bağlantı tellerini mi kastediyorsunuz acaba?
O zaman tekrar tahmin ediyorum: kahverengi=faz, mavi=nötr, sarı/yeşil=toprak.
Ama en güvenlisi kurulum talimatlarını aramaktır.
Nej, kablarna som kommer från Markis-motorn är så här

RoTe
Jag skulle konsultera manualen.

RoTe RoTe skrev:
Jag skulle konsultera manualen.
Men det fanns inte konsultera

RoTe
S senih yk skrev:
Men det fanns inte konsultera
Kan du då snälla förklara vad det är du försöker koppla? Har en råtta gnagt av kabeln eller?

• Gilla
karkka
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan du då snälla förklara vad det är du försöker koppla? Har en råtta gnagt av kabeln eller?
Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslutas då?

Snälla, för din egen skull. Anlita en elektriker.

• Gilla
senih yk
  • Laddar…
S senih yk skrev:
Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslutas då?
Du får försöka använda rätt termer.
Men enklaste grundformen så är:
Kablar är vita, gråa, svarta osv, grövre diameter.
I dessa kablar har du s.k ledare ex brun,svart,blå, gul/grön, dessa ledare kopplas in till anslutningar efter man skalat upp ledareisoleringen.

Vill man ha hjälp med sånthär, så är bilder det bästa.

• Gilla
senih yk
  • Laddar…
Om det är en 230 volts motor så går den åt ena hållet med nolla på blå och fas på brun, åt andra hållet om man vänder på de kablarna.
Kopplas alltså över en brytare som vänder på nolla/fas.
Sen har den troligtvis gränslägen på motorn som behöver justeras, dessa finns i olika utförande, så man måste se en bild på motorn.

Isakare Isakare skrev:
Om det är en 230 volts motor så går den åt ena hållet med nolla på blå och fas på brun, åt andra hållet om man vänder på de kablarna.
Sen har den troligtvis gränslägen på motorn som behöver justeras, dessa finns i olika utförande, så man måste se en bild på motorn.
Det var lite spännande, hur menar du att en växelströmsmotor skulle kunna veta vilket som är fas eller nolla?

Här fattas information. Trådarna som nämns kan inte räcka för att köra motorn åt båda håll (vilket lär behövas för en markis). Jag gissar att dte finns någon form av styrbox mellan anslutningarna och motorn här.

• Gilla
J-banan och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det funkar på en DC-motor, om man växlar polariteten ändras rotationsriktningen.
Eller en 3-fasmotor där kan man skifta två faser för att ändra riktningen.

K karkka skrev:
Doğru terimleri kullanmaya çalışmalısınız.
Ama en basit temel biçim şudur:
Kablolar beyaz, gri, siyah vb. renkte olup çapları daha büyüktür.
Bu kablolarda iletken adı verilen kahverengi, siyah, mavi, sarı/yeşil gibi iletkenler bulunur, bu iletkenler iletken izolasyonu soyulduktan sonra bağlantılara bağlanır.

Eğer böyle bir konuda yardıma ihtiyacınız varsa, en iyisi resimlerdir.
S senih yk skrev:
Jag har en Markis som tidigare var en räcke men ingen anslutning har gjorts. Trefärgade kablar (brun, blå, gulgrön) kommer från Markis. Jag kommer att behöva ansluta den till en kopplingsdosa eller en strömbrytare för att den ska fungera men kabeln som följer med är inte en fyrdubbelkabel. Hur ska denna trippelkabel anslu

• Närbild av en markisarm med exponerade elsladdar, monterad på en vit strukturerad vägg under ett tak med vit yta och synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart markis med metallstöd monterad vid en byggnad, med väg och bro i bakgrunden under en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Svart enhet monterad på en fönsterkarm, möjligtvis en sensor eller kontrollmodul med text och en liten skärm eller LED-indikator på framsidan.
    Skapa konto
Panor82
Ingen jättebra koll på markiser men de Somfy som jag monterat har fast enfasmatning till markisen sedan sköts upp och ned genom fjärrkontroll eller solvind automatik.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.