Byggahus.se

Markis installation måste man har en separat brytare

1. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    Hej.

När man installerar en markis måste man har en dedikerad brytare för matningen? Hos en kompis hade elektrikern satt en brytare på matningen precis vid markisen och sagt att det är ett krav.

I min värld kändes det onödigt men jag tänkte jag frågar expertisen här.

Mvh
    Anders

2. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Markisen klassas som maskin. Då gäller maskindirektivet, där finns det krav på en synlig allpolig brytning. Det kan uppfyllas med en brytare. Det är samma krav på fläktar.

3. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 707 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    I vårt hus har vi inte en dedicerad brytare till markisen. Den delar brytare med ett par utomhus eluttag.
    Vet inte om detta är korrekt installerat då den satt där när vi köpte huset.

4. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    Det var ju tydligt. Ska det bryta jord också?

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    I en bostad finns inget krav på en separat frånskiljare för markiser (eller andra fast inkopplade apparater) om man kan bryta strömmen på ett annat nöjaktigt sätt, t.ex genom att bryta säkringen. Det finns krav på att man ska kunna frånskilja alla fast anslutna apparater, men inget krav på att det måste vara en dedikerad brytare i närheten. För bostäder kan det i sällsynta fall vara lämpligt.

Frånskiljningsanordningar ska finnas så att brytning och frånskiljning av elinstallationen, kretsar
    eller enskilda apparater kan utföras i den omfattning som fordras för manövrering, inspektion och felsökning samt provning, underhåll och reparation.

Manöverbrytare finns väl inomhus? Annars kan det finnas funktionella behov av en brytare i närheten (inomhus). Det gäller även de flesta andra fast anslutna apparater.

Skyddsjord får aldrig brytas. Nollan kan brytas om man vill, vilket ofta kan vara lämpligt för apparater utomhus.

6. D

Daniel 109

Besserwisser
    Apparater om går under maskindirektivet har krav på sig att ha en frånskiljning, som jag tror måste vara lokal. Så en säkring kan duga om den sitter nära och har indikering.

7. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Vi pratar inte om en säkerhetsbrytare för en (rörlig) maskin i en offentlig lokal eller industri, det handlar om en privatbostad. Och det handlar om en apparat som inte kräver något underhåll av utomstående hantverkare. Vilka säkerhetsmässiga skäl skulle finnas för en frånskiljare i dess närhet? Det finns inget stöd i reglerna för att kräva det.

8. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    I en badrumsfläkt som jag installerade nyligen hemma finns en inbyggd allpolig brytare som enligt reklam uppfyller kraven på allpolig frånskiljning. Den är dock helt osynlig och ingen skulle förmoda att den finns överhuvudtaget. Så där verkar man ha kringgått en regel som kanske inte ens gäller för privatbostad.

9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jo, de reglerna gäller även privata bostäder, även om det känns omotiverat.

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Vilka regler tänker du på lite närmare bestämt? Är inte nödvändigt i yrkesmässiga fall heller helt strikt sett, det ska lösas på lämpligt sätt då också och det kan göras på många sätt.

11. D

Daniel 109

Besserwisser
    Visst kan det lösas på olika sätt. Men jag är tämligen säker på att det är ett krav i maskindirektivet.

12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Visst är en frånskiljare ett krav i maskindirektivet, men
    - kan du peka på något mer specifikt krav på placeringen än suitably placed och
    - peka på att markiser dels täcks av 60204 och dels har ett säkerhetsmässigt behov av en dedikerad frånskiljare inom synhåll?
    Ställer man en CNC-maskin på altanen kan gå med på att 60204 kan tillämpas.

13. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jag sa inte att den ska vara innom synhåll. Det är den i allmänhet inte eftersom de brukar monteras inne.

14. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Så med lokal menar du inte nära. Jamen då så, då duger ju säkringen, eller hur!

Nu kanske det ändå är en bra ide med en brytare i närheten. Den behöver ju inte kosta mer än några hundralappar och kan t.ex på ett naturligt sätt agera anslutningsdosa. Det kan vara bra att det finns en lättillgänglig frånskiljare enkelt nåbar inom räckhåll ifall man behöver kliva upp på en pall och greja med något. Man springer inte till centralen för det utan tar hellre risken att nåt barn trycker på manöverknappen och stryper vederbörande...

Men om denna frånskiljare börjar kosta pengar så måste man inte lägga ut dem på en sådan brytare i närheten om man kan lösa eventuella säkerhetsproblem på annat sätt. Att placera den dumt är ju bara dumt för då kommer den aldrig till användning utan blir enbart en onödig kostnad.

Detta gäller i princip för både maskiner och hushållsapparater, och säkerhetskraven för markiser är upptagna i "hushållsdirektivet" 60335.

15. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jo, jag menar nära. Men ofta hamnar den ju på andra sidan väggen. Nära men inte synligt, var det svårt att förstå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.