Imorse upptäckte jag ett hål i min betongtrappa. Hålet var fuktigt och nedanför låg det en rejäl mängd blöt ”sand”. Vad är det som har hänt? Kan fuktinträgning på detta sätt förvandla betong till sand?

Har sett ett till likande hål (men mindre) i min källarvägg nere vid golvet. Bör jag vara orolig för väggens hållfasthet? Kan betongen bakom putsen vara på vägg att ge upp?

Källaren är från -37 och är odränerad, enbart inredd med klinkers och silikatfärg samt uppvärmd. En del missfärgningar och fuktgenomslag finns i källarväggen nedersta del mot golvet.

• Betongtrappa med hål och fuktindikationer, omgivet av löst material som liknar blöt sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har du saltat trappan på vintern?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du saltat trappan på vintern?
Inte jag men jag vet inte vad tidigare ägare gjort. Har bara ägt huset en kort tid.

Du tänker att det är saltsprängning? Men kan det förvandla betong till blött sand? Och kan man verkligen få det i källarväggen (uppvärmd källare)?

Om det nu är betong i trappan så tror jag inte att den har omvandlats till sand. Det finns kanske sand bakom/under trappan som sköljts fram av vatten som runnit in bakom.

• Gilla
Fuzzy.wuzzy
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Om det nu är betong i trappan så tror jag inte att den har omvandlats till sand. Det finns kanske sand bakom/under trappan som sköljts fram av vatten som runnit in bakom.
Jag har ett exakt likadant sandigt hål (med blött sand nedanför) på insidan av min källarvägg som jag vet är av betong.

A
Är trappan och källaren verkligen av betong? Nu spekulerar jag, men Platsjournalen väggar trotts jag var ett senare påfund och att man för det mesta murade och putsade.

Jag hade satt mina pengar på att det är bruket mellan stenarna som lösts upp.

Trappan är troligen inte gjuten i betong rakt igenom utan består av ett tunt skal av betong runt ett inre av sten, sand och grus för att spara pengar...

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så är det.
Min var likadan.

Det stämmer bra att trappan inte är gjuten rakt igen. Men hur ska jag förstå motsvarande hål i källarväggen? Har ganska stora partier där putsen är borta och där syns inga skarvar (som borde finnas mellan lättbetongblock) däremot har jag vad tycker som ser ut som armeringsjärn.

Lägger till en bild på källarhålet. Där har dock ”sanden” torkat något och blivit mer som grus.

• Skadad källarvägg med bortfallen puts och synliga armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den från -37 så är det antagligen sk krigsbetong, det är betong av sämre kvalitet med mycket utfyllnad som grus och sand som användes under andra världskriget, och som lätt smulas sönder.

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Kriget började 1939, så ingen krigsbetong1937.

Vår fd ladugård från 1927 är uppbyggd av ett inre och ett yttre varv av stående cementplattor, ca 50x300x500 mm. För att förbinda det yttre och inre varvet mot varandra är järnpinnar inmurade. Sedan är tomrummet fyllt med sågspån, så där väggen spruckit sipprar spånet ut.

Jag känner till en källarvåning som är byggd på samma sätt fast där är väggen fylld med kolstybb.

Kan din källare också vara byggd likadant fast man fyllt väggen med vanlig sand istället?

Trots årtalet kan det vara så att byggaren var sparsam av sig och snålade på materialen.
Jag skulle fixa till en gropig betongplatta och istället för att bila upp den gick det bra att bara köra med grovdammsugare och knacka dammsugarröret i plattan för att få loss det hela. Betongen var då mer som sand än fast.

Det är betong rakt igenom men sannolikt har man snålat med cementen.

Hur lagar man bäst skadan? Knacka bort allt löst och sedan fylla i hålet med vanlig (fin)betong?

Vad blev lösningen till slut?

Tog in ett tillståndsbedömare som konstatera att det var krigsbetong. Att någon fara för den strukturell hållbarhet inte förelåg och rekommendera att snygga till med helt vanlig reparationsbetong. Ska göras när vädret blir mer stabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.