4 049 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Märkesval av batterimaskiner
Nu har man varit husägare i dryga fem år och följde rådet att
köpa få riktiga verktyg än många "billiga" Min arsenal började
en blå bosch sticksåg samt hitachis cirkelsåg samt en
begagnad hitachi 12v skruvdragare. Nu börjar skruvdragarens
batterier bli slöa (var redan 3 år gamla när jag köpte dom)
Mina sågar med kablar verkar leva ut mig men jag funderar
på att köpa ett batteripaket av endera dewalt, hitachi, bosh
eller makita. Så min fråga är vilket märke man ska välja
eller är det så enkelt att jag som vanlig dödlig kommer
bli nöjd oavsett och bara låta tillgång/pris avgöra??
Jag menar då ett paket med skruvdragare, cirkelsåg,
tigersåg, skruvknack. Dessa paket som blivit så heta
den sista tiden oavsett om man handlar från staterna.
Nån som har kolla på om t.ex bosch har bäst dragare,
makita bäst tiger såg, o.s.v?? Något av märkena som
har en "svag" länk i någon av paketen?
Tacksam för alla svar.
mvh/Jocke
köpa få riktiga verktyg än många "billiga" Min arsenal började
en blå bosch sticksåg samt hitachis cirkelsåg samt en
begagnad hitachi 12v skruvdragare. Nu börjar skruvdragarens
batterier bli slöa (var redan 3 år gamla när jag köpte dom)
Mina sågar med kablar verkar leva ut mig men jag funderar
på att köpa ett batteripaket av endera dewalt, hitachi, bosh
eller makita. Så min fråga är vilket märke man ska välja
eller är det så enkelt att jag som vanlig dödlig kommer
bli nöjd oavsett och bara låta tillgång/pris avgöra??
Jag menar då ett paket med skruvdragare, cirkelsåg,
tigersåg, skruvknack. Dessa paket som blivit så heta
den sista tiden oavsett om man handlar från staterna.
Nån som har kolla på om t.ex bosch har bäst dragare,
makita bäst tiger såg, o.s.v?? Något av märkena som
har en "svag" länk i någon av paketen?
Tacksam för alla svar.
mvh/Jocke
Jag hade valt Makitas LXT paket alla gånger. Bra utbud, finns nästan alla möjliga maskiner och det viktigaste, bra ergonomi och hela paketet andas hög kvalite. Förutom BHP451 enligt mig.
Och den bästa maskinen i det här paketet är förstås slagskruvdragaren BTD140... Har inte varit med om någon maskin som känns bättre, och då har jag haft förmånen att prova allt från Festool till Panasonic grundligt.
Som privatperson klarar du dig med 3, eller ännu bättre 4 batterier.
Och den bästa maskinen i det här paketet är förstås slagskruvdragaren BTD140... Har inte varit med om någon maskin som känns bättre, och då har jag haft förmånen att prova allt från Festool till Panasonic grundligt.
Som privatperson klarar du dig med 3, eller ännu bättre 4 batterier.
Binesh: Du skrev "Förutom BHP451 enligt mig"
Vad är problemet med den?
Vad är problemet med den?
Jag har ett Makita LXT 600 paket och är toknöjd med det. Slagborren är bra men kräver sina borrar... som de flesta slagborrmaskinerna.
När du ändå beställer så ta ett eller två batterier till, jag valde till ett batteri så jag har tre batterier, klart värt det då det handlar om 470:- SEK istället för 1-2000 här hemma per batteri.
När du ändå beställer så ta ett eller två batterier till, jag valde till ett batteri så jag har tre batterier, klart värt det då det handlar om 470:- SEK istället för 1-2000 här hemma per batteri.
Den är tung, har för låg varvtal, växlarna kan krångla. Den har tre växlar men det känns rätt onödigt då det är ingen större intervall på dem. Jag saknar högt varvtal, typ 2500/min nu när man ändå har tre växlar i den. Totalkänslan är sådär helt enkelt. Men det beror förstås på vad man jämför med. Andrar liknande maskiner från övriga märken är mycket sämre. En BDF450 känns mer som Makita och bättre balanserad, men jag saknar fortfarande möjlighet till högt varvtal, Om man ska ha en slagborr (t.ex. borra i kakel) så är en HP1621FK mycket bättre. Annars är en liten borrhammare för pluggborrning det man ska ha istället för BHP...
Vad jag menar är att den maskinen fyller ingen funktion då just dess kategori känns onödig.
Vad jag menar är att den maskinen fyller ingen funktion då just dess kategori känns onödig.
Jag kör oxå med Makitas 18v LXT verktyg och är mycket nöjd.
Håller med tidigare inlägg om att köpa på sig extra batterier.
Själv har jag två st 3Ah och två st 1.5Ah batterier, pefekt för att kunna anpassa det aktuella verktyget efter rådande omständigheter.
Min favorit i familjen är skruvdragaren BDF452HW, grymt stark och ändå lätt.
Håller med tidigare inlägg om att köpa på sig extra batterier.
Själv har jag två st 3Ah och två st 1.5Ah batterier, pefekt för att kunna anpassa det aktuella verktyget efter rådande omständigheter.
Min favorit i familjen är skruvdragaren BDF452HW, grymt stark och ändå lätt.
Det jag saknar i dessa paket är en "lättare" dragare som ersätter mina befintliga Hitachi ds12.
Det lutar åt ett paket kompletterat med en enklare dragare eller en av dessa minidragre som
de flesta märkena har i sina portföljer. Kände igår på bosch blåa minidragare och hitachis DB10DL
och de skulle fixa det mesta av mitt skruvande i dagsläget. Ska läsa in mig på importtråden och
kolla över vad som kan vara ett bra deal.
Det lutar åt ett paket kompletterat med en enklare dragare eller en av dessa minidragre som
de flesta märkena har i sina portföljer. Kände igår på bosch blåa minidragare och hitachis DB10DL
och de skulle fixa det mesta av mitt skruvande i dagsläget. Ska läsa in mig på importtråden och
kolla över vad som kan vara ett bra deal.
Är du intresserad av smådragare så har Ahlsell ett paketerbjudande med Bosch. GSR och GDR 10,8 v i ett paket med två batteri, laddare samt väska för 1495 kr plus moms. Kan vara slut lokalt men jag vet att Kristianstad har cirka 10 paket kvar. Köpte ett sådant och är mycket nöjd.
Vet att Ahlsell inte säljer till privatkunder men det brukar inte vara några problem att handla med kort på någon annans konto. De tar inte kontanter. Har konto själv där dock.
Pratade med dem varför de inte har privatkunder och en stor anledning är att de inte vill ha en massa kunder springandes i butiken frågandes en massa saker. Upplägget är i princip ett snabbköp där du vet vad du vill ha och tar det i hyllorna.
Har även ett makitapaket köpt på toolking i usa. Lxt 201. Värt att titta på.
Med dessa två löser man lätt det mesta som man kan ställas inför när det gäller skruvdragning inom fastigheter. Enda är väl större bult och franska som kan vara tjurigt.
Vet att Ahlsell inte säljer till privatkunder men det brukar inte vara några problem att handla med kort på någon annans konto. De tar inte kontanter. Har konto själv där dock.
Pratade med dem varför de inte har privatkunder och en stor anledning är att de inte vill ha en massa kunder springandes i butiken frågandes en massa saker. Upplägget är i princip ett snabbköp där du vet vad du vill ha och tar det i hyllorna.
Har även ett makitapaket köpt på toolking i usa. Lxt 201. Värt att titta på.
Med dessa två löser man lätt det mesta som man kan ställas inför när det gäller skruvdragning inom fastigheter. Enda är väl större bult och franska som kan vara tjurigt.
Det var just det paketet som jag klämde på igår. Verkar vara mycket prisvärt.
Ska kolla upp de övríga märkena såsom miliwakee, flex, metabo innan jag
jag bestämmer mig. USA siterna varierar i sina utbud dessutom.
Ska kolla upp de övríga märkena såsom miliwakee, flex, metabo innan jag
jag bestämmer mig. USA siterna varierar i sina utbud dessutom.
Då Milwaukee ligger mig varmast om hjärtat så har lite blåa Bosch smugit sig in hemma i garaget...
...men skulle jag välja ett fabrikat på flera typer av batterimaskiner så tror jag Makita är oslagbart.
Dom andra har sina verkliga godbitar men makita håller en jämn relativ hög kvalite på alla maskiner.
...men skulle jag välja ett fabrikat på flera typer av batterimaskiner så tror jag Makita är oslagbart.
Dom andra har sina verkliga godbitar men makita håller en jämn relativ hög kvalite på alla maskiner.
Vet ej om TS har köpt någon kombisats än men jag vill slå ett slag för verktyg med bälteskrok. Personligen skulle jag inte kunna köpa en skruvdragare elller dyl utan att denna fanns. Jobbade som montör och firman som jag jobbade för hade DW. Vet inte hur många gånger man har varit på stegar och haft problem med att ha maskinen kvar utan att den trillade ner. Slutade där och köpte en skruvdragare privat, en hitachi 14,4 v li-on (en maskin att rekomendera)med bälteskrok. Att jag köpte denna var av andra orsaker och inte så mycket för bälteskroken. Men upptäckte snart tjusningen med denna och är idag helt lyrisk över denna enkla men ändå så användbara lilla pryl. Har idag skiftat över till makita 18 v lxt. Import usa. Större utbud och det var mkt sämre med hitachi 14,4 v.
Klicka här för att svara