Halloj,

Har nu Ryobi och efter två års intensiv användning så börjar jag snegla mot annat, men vad vet jag inte ännu. Behöver råd.

Jag har kört en del Festool och var verkligen riktigt nära att köpa ett stort paket, men är osäker på om jag kommer tröttna på att inte kunna köra mina vanliga bits rätt i maskinen.

Varit inne på att köpa DeWalt också, speciellt nu när hydrauliska dcf870 finns som ska vara riktigt fin. Maskinen är kort och fin men lite bred. Stör mig ibland redan nu på att Ryobin kan upplevas lite bred när man ska skruva i ett innerhörn exempelvis.

Milwaukee kan jag inget om.. men är öppen för förslag.

Bosch, hikoki och Makita har jag egentligen aldrig provat förutom Makita figursåg som är helt värdelös. Minns inte vad den heter, men alldeles för grovt handtag och på/av-knapparna är ju fullständig katastrof.

Vad finns det mer? Jag är inte speciellt priskänslig. Köpte Ryobi först för jag trodde inte att jag skulle använda grejerna så mkt som jag faktiskt gjort. Vill ha samma uppsättning som jag har nu, alltså två borrskruvdragare (liten smidig + stor stark samt skönt att slippa byta bit), en knack, en multimaskin och en cirkelsåg.

Jag har nu:

4*5ah batteri
2*2ah batteri

Ryobi rdd18c
Borrskruvdragare. Borstlös. Liten, lätt och smidig. Gillar verkligen formatet. Orkar det mesta om man växlar ner till ettan, men stoppar en bit in om man kör på snabbväxeln med exempelvis 6*120 eller liknande. Pallar inte goa fasadplugg 10*160.

Trasade sönder en växellåda med hjälp av ett 32mm centrumborr. Byta låda var typ lika dyrt som en ny maskin, så jag köpte en ny maskin. Är alltså inne på min andra.

Ryobi rdd18x
Borrskruvdragare. Borstlös. Rejäl och nästan lite stor. Deras kraftigaste. Köptes till det rdd18c inte klarar av med rädsla för att pajja ännu en växellåda. Generellt nöjd och funkar fint men nu när jag har satt typ 400 fasadplugg 10*160 så har jag saknat precision i slutet. Den orkar om jag gasar men dålig finkänslighet och det blir bara ryckigt. När det börjar bita tag ordentligt så kan jag också känna hur hela chassit på maskinen typ vrider sig i skarven. Nästan flexar. Känns sådär. Lånade därför kompisens festool t18-3 och den var ju rena drömmen i styrka och precision. Magisk.

Ryobi rid18c
Slagskruvdragare. Borstlös. Mycket liten och lätt och smidig. Väldigt trevligt format, men alldeles för klen och sjukt högljudd. Används mycket lite. Får jobba duktigt med skruv grövre än 4mm. Synd.

Ryobi rcs18x
Cirkelsåg. Borstlös. Deras kraftigaste. Inget att klaga på faktiskt. Inte lika rapp i starten och inte lika råstark som kompisens DeWalt jag lånat nån gång, men är nöjd ändå. Har tjänat mig väldigt väl trots hård behandling. Köpte denna efter att ha eldat upp en rwsl1801m när jag skulle klyva en 5m lång kul ut en tryckt 45-bräda. Det var mellan mina båda sågar jag lånade DeWalten.

Ryobi rmt18
Multimaskin. Inte borstlös. Har funkat fint trots hård misshandel, fram till för nån vecka sedan då den verkar ha fått nog och nu låter illa och går lite konstigt. Lite klen när det går trögt jämfört mot nätdriven Fein som jag också har.

Festoooooooool! Ingår förlängare för vanliga bits. Bästa skruvdragaren jag testat. TXS18C.

Kompletterar med Makitagrejer för lite mer slitsamma jobb.

Har även Festool BHC18 Basic för att borra i betong/tegel med SDS+ och mejsla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.