kan någon hjälpa mig med dessa frågor?
håller på att köpa ett hus som är byggd 1954 . ser mkt fint ut. säljaren har själv undertecknat ett försäkring där täcker den dolda fel inom 10 år och i samband med detta har försäkringsbolag gjort besiktning. I besiktningen står att marken lutar mot garaget. säljare säger att de haft vatten i källare vid 2 tillfälle då var det stopp i kommunens avlopp. Detta kan väl hända igen ? vad kan man göra för att undvika det?

bomljud i kakelplattorna vad betyder det ?
mikrobiell påväxt finns på insidan yttertak ? kan man åtgärda i så fall är det dyrt?

sarazarei skrev:
kan någon hjälpa mig med dessa frågor?
håller på att köpa ett hus som är byggd 1954 . ser mkt fint ut. säljaren har själv undertecknat ett försäkring där täcker den dolda fel inom 10 år och i samband med detta har försäkringsbolag gjort besiktning. I besiktningen står att marken lutar mot garaget. säljare säger att de haft vatten i källare vid 2 tillfälle då var det stopp i kommunens avlopp. Detta kan väl hända igen ? vad kan man göra för att undvika det?

bomljud i kakelplattorna vad betyder det ?
mikrobiell påväxt finns på insidan yttertak ? kan man åtgärda i så fall är det dyrt?
1. Vatten i källaren: Du kan montera en backventil på spillvattenledning och dagvattenledningen som gör att vatten inte kan rinna tillbaka från kommunens ledningar och in i huset. Ingen kan nog garantera att det inte händer igen, men kommunen brukar stå för självrisken vid eventuella skador.

2. Bomljud i kakelplattor: Det låter ihåligt när man knackar på dom, det beror vanligtvis på att dom har lossnat från fixet och hänger endast i fogen.

3: Mikroniell påväxt: Betyder att det finns mögel på insidan av yttertaket, kan åtgärdas på olika vis, men det relevanta handlar om att man måste sänka den relativa luftfuktigheten för att stoppa påväxten.

/Nyckelmossen

ohhh tack för svaren , då är det inte så stora fel eller kostnader då pratar jag om 100000 kr

förresten vad innebär marken lutar mot garaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.