1 867 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Markduk över cellplast?
Ska gjuta en 20kvm betongplatta för oisolerat uterum. Hört och läst att cellplast (jag har lagt ut 2x50mm = 100mm cellplast) kan flyta upp när man lägger i betong. Spontant känns det som att armeringen borde väl tynga ner cellplasten? Men för att säkra upp lite extra, känns det vettigt att lägga markduk över cellplasten och ner i kantbalken innan armering?
Ett tag tänkte vi skippa cellplast helt, tomten ligger på en höjd och sandås, så något annan fukt än vad som kommer upp genom 15 cm makadam blir troligen inte aktuellt. Men sen kändes det ändå lite bättre att ha lite cellplast än inget, trots allt.
Ett tag tänkte vi skippa cellplast helt, tomten ligger på en höjd och sandås, så något annan fukt än vad som kommer upp genom 15 cm makadam blir troligen inte aktuellt. Men sen kändes det ändå lite bättre att ha lite cellplast än inget, trots allt.
Du lägger ju betongen ovanpå cellplasten. Den kommer tyngas ner av betongen inte flyta upp. För att den ska kunna flyta upp så måste det komma ner mycket betong under cellplasten men lägger du cellplasten tätt samman och omlott så att skarvarna i de två lagren inte är på samma ställe kommer det inte hända. Det behövs ingen duk ovanpå.
Sant, låter rimligt. Men jag har problem att lägga skivorna omlott på ett vettigt sätt och eftersom det är 2st 50mm på varann blir det inte helt enkelt att fästa ihop dem med isoleringsspik, de jag hittar är för långa och behöver kapas, så hullingarna får nog inte riktigt fäste.E Eld skrev:Du lägger ju betongen ovanpå cellplasten. Den kommer tyngas ner av betongen inte flyta upp. För att den ska kunna flyta upp så måste det komma ner mycket betong under cellplasten men lägger du cellplasten tätt samman och omlott så att skarvarna i de två lagren inte är på samma ställe kommer det inte hända. Det behövs ingen duk ovanpå.
Tror jag sover bättre dagen före gjutning om jag lagt en markduk över ändå
Klicka här för att svara