1 954 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Markberedning Bohuslän (Berg)?
Hej.
Vi är i start groparna för att bygga ett hus på Tjörn. Och tomten består av berg såklart. Enbart berg med rätt så stora höjd skillnader.
Funkar i blindo ang markberedning som
smålänning och här är det mest lera, jord och en del sten men rent berg är ganska sällsynt att man väljer att placera kåken på.
Så jag skulle vilja höra med panelen som byggt eller bygger ganska nyligen vad ni fått betala för sprängning per /m3?
Alla tips mottages. Har du även tips på markförlagda som
utför sprängning, platta, osv på Tjörn / Orust med omnejd så mottages det också gärna.
Fridens /Mike
Vi är i start groparna för att bygga ett hus på Tjörn. Och tomten består av berg såklart. Enbart berg med rätt så stora höjd skillnader.
Funkar i blindo ang markberedning som
smålänning och här är det mest lera, jord och en del sten men rent berg är ganska sällsynt att man väljer att placera kåken på.
Så jag skulle vilja höra med panelen som byggt eller bygger ganska nyligen vad ni fått betala för sprängning per /m3?
Alla tips mottages. Har du även tips på markförlagda som
utför sprängning, platta, osv på Tjörn / Orust med omnejd så mottages det också gärna.
Fridens /Mike
Sprängning ligger på ca 350–400:-/m3 fast berg, etablering och avetablering av maskiner kanske 20-40 000, besiktning allt mellan 10-200 000 beroende på hur många hus du har runt dig. Är det många känsliga hus i närheten kan det bli tal om försiktig sprängning och då går m3 priset på sprängingen upp. Är det supernära grannar kan det hända att man får spräcka berget väldigt försiktigt. Du behöver, beroende på storlek på tomt och åtkomst ha en grävmaskin på 8-35ton på plats för att hantera sprängmattor och massor. Kan stenen tas om hand på tomten är det bra, måste den köras bort kostar det en slant. Skall det skjutas diken för vatten och avlopp etc brukar det ligga på ca 1000-1500:-/m
Man skall också tänka på att berget växer med kanske 2_3 gånger när det sprängs så det blir snabbt stora volymer berg som behöver tas om hand. Om det ör stora höjdskillnader kanske man får spränga i terasser för att komma åt med borrvagnar och maskiner så det är relativt omöjligt att säga vad det kostar per m3 utan att ha varit på plats och sett föreutsättningarna men ovan kan ge en fingervisning.
Vill du så kan du skicka tomt och husritning på pm så kan jag titta lite snabbt på hur dina förutsättningar verkar
Man skall också tänka på att berget växer med kanske 2_3 gånger när det sprängs så det blir snabbt stora volymer berg som behöver tas om hand. Om det ör stora höjdskillnader kanske man får spränga i terasser för att komma åt med borrvagnar och maskiner så det är relativt omöjligt att säga vad det kostar per m3 utan att ha varit på plats och sett föreutsättningarna men ovan kan ge en fingervisning.
Vill du så kan du skicka tomt och husritning på pm så kan jag titta lite snabbt på hur dina förutsättningar verkar
Själva sprängningen är inte det dyraste, utan bortforsling av materialet. Kan du återanvända stenen efter sprängningen sparar du en hel del.
Jag kan starkt rekommendera SB Grävtjänst på Tjörn, de utförde ett liknande projekt åt oss för ett par år sedan, de skötte allt och vi är mycket nöjda.
Jag kan starkt rekommendera SB Grävtjänst på Tjörn, de utförde ett liknande projekt åt oss för ett par år sedan, de skötte allt och vi är mycket nöjda.
Klicka här för att svara