Hej!

Har anlitat entreprenör för genomförande av markarbeten(ink. gjutning av sockel samt mur ing av leca) för växthus och murning av en tegelmur på 8,5 kvm.

För markarbetena fick jag en offert på ungefärligt pris. Nu har jag fakturerats ett belopp som överskrider det ungefärliga priset med 25 procent. Det kan väl inte vara ok? Vi har inget avtal mer än att jag accepterat offerten, ABS18 har inte nämnts alls.

Vidare undrar jag om 31 timmar är rimlig tidsåtgång för murning av tegel mur på 8,5 kvm. Lättillgänligt och inget behov av ställning eller dylikt

K
Ungefärligt pris får överskridas med max 15%. Har du frågat hantverkaren om varför de överskridit med 25% utan att upplysa dig om det innan?

De hävdar att det är tillåtet att avvika les 25 procent vid markarbeten men inte motiverat på vilken grund. Menar att arbetet varit svårt att uppskatta vad gäller tidsåtgången

T Tjaderva skrev:
De hävdar att det är tillåtet att avvika les 25 procent vid markarbeten men inte motiverat på vilken grund. Menar att arbetet varit svårt att uppskatta vad gäller tidsåtgången
De får läsa i 36 § konsumenttjänstlagen, det är maximalt 15 % som gäller, vid osäkra arbeten får näringsidkaren avstå från att ge ungefärligt pris och antingen köra fast eller löpande räkning...

Givet att ni inte körde ABS18 eller Hantverkarformuläret, då gäller 25 %...

Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
T Tjaderva skrev:
Viktigaste är ändå vad har ni avtalat?! Det primärt reglerar väl vad som gäller. Att det skulle undanta generella markarbeten är bullshit

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
T Tjaderva skrev:
Ej giltigt argument. Om det stämmer att det är svåruppskattat skulle dom gett fan i att ge dig någon offert, uppskattning etc. överhuvudtaget.

Dessutom ska man kunna kräva ett betydligt mer utförligt svar och utförlig redovisning av poster o.s.v. än så.

Men med tanke på deras vals om 25% verkar det vara skojare med dålig koll på vad som gäller.

• Gilla
Tjaderva
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
De får läsa i 36 § konsumenttjänstlagen, det är maximalt 15 % som gäller, vid osäkra arbeten får näringsidkaren avstå från att ge ungefärligt pris och antingen köra fast eller löpande räkning...

Givet att ni inte körde ABS18 eller Hantverkarformuläret, då gäller 25 %...

Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Precis! Nej inget avtal alls utan bara ett ungefärligt pris som svar på min spec på vad som skulle göras.

Det är ett mindre belopp men tycker det är dåligt att komma med uppenbara felaktigheter. När dessutom debiterade timmar för murningen av tegelmur (som vi tog på löpande räkning) är i överkant blir man ju inte mindre sugen på att bestrida

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
K kniv skrev:
Viktigaste är ändå vad har ni avtalat?! Det primärt reglerar väl vad som gäller. Att det skulle undanta generella markarbeten är bullshit
Ja det finns ju inget undantag i konsumenttjänstlagen för markarbeten utan det är ju om man avtalat om annat exv genom ABS18.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Farstatjej90
T Tjaderva skrev:
Precis! Nej inget avtal alls utan bara ett ungefärligt pris som svar på min spec på vad som skulle göras.

Det är ett mindre belopp men tycker det är dåligt att komma med uppenbara felaktigheter. När dessutom debiterade timmar för murningen av tegelmur (som vi tog på löpande räkning) är i överkant blir man ju inte mindre sugen på att bestrida
Be dom svara på exakt vad det var som var svårt med din mur. Säg att du kommer lämna omdömen på nätet om deras arbete och bifoga bild på vad som dom tyckte var svårt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Be dom svara på exakt vad det var som var svårt med din mur. Säg att du kommer lämna omdömen på nätet om deras arbete och bifoga bild på vad som dom tyckte var svårt.
De är inte direkt trevliga i tonen, så jag kommer inte få mer svar än jag redan fått. Jag gör nog så att jag betalar hela beloppet och gör ett ärende hos ARN istället

T Tjaderva skrev:
De är inte direkt trevliga i tonen, så jag kommer inte få mer svar än jag redan fått. Jag gör nog så att jag betalar hela beloppet och gör ett ärende hos ARN istället
Nej betala inte hela beloppet.
Även om du får rätt i arn är det ingen garanti för att du får tillbaka pengarna.
Betala det ni kommit överens om enligt offert sen får de stämma dig eller komma med bättre förklaringar till varför de ska ha mer.

• Gilla
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T Tjaderva skrev:
Betala inte mer än +15%....

T Tjaderva skrev:
Betala +15% och bestrid resten, det hade jag gjort iaf... Det är upp till dem att driva det vidare.

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
H
En fråga. Är det det någon privatperson som fått sitt markarbete billigare någonsin från offertens pris. Jag tycker det alltid är offert + minst 25 % på slag när man läser diverse trådar i ämnet. Verkar vara en smutsig branch det där som drabbar naiva privatpersoner som likt jag själv aldrig kommer i kontakt med den branchen i vardagen och därför inte har en aning vad som kan förväntas kosta att göra i ordningen en tomt.

T Tjaderva skrev:
ARN är väldigt bra för att få en billig prövning av en tvist, men just hantverkare struntar tyvärr i ARN:s beslut mer än i andra branscher. Jag hade betalat allt utom det jag ansåg var oriktigt och sen sett om de orkar driva saken för de överskjutande beloppet från 15 upp till 25...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.