Vi ska bygga ett garage så småningom, men börjar fundera på hur...

Platsen där garaget ska ligga är i en "gryta". Tomten sluttar ganska brant ner från vårt hus, men där garaget ska ligga, är det en grop i berget. Gropen är kanske 20 meter lång och 10 meter bred. Djupet på gropen, jämfört med nivån på den väg som går förbi backen, varierar på kanske 1-2 m.
Det ska färdiga garaget ska ligga 1 m under vägens nivå (bygglovskrav), men det innebär ju ändå att vi måste fylla upp "grytan" med något, för att få en nivå, en platå i den.
Det idealiska vore, antar jag, sprängsten. Såvitt jag har förstått, är det svårt att få tag i, och kostar dessutom en massa?
Nu har jag från några olika håll fått halva chanser att få tag i fylle istället. Lera, antar jag.
Det tänkta garaget är ett tvåbilsgarage med förrådsdel baktill, i trä, på gjuten platta.

Min fråga är, vad bör jag fylla gropen med? Kan jag fylla med lera/fylle, och sedan se till att jag har sprängsten/makadam i ett lagom tjockt lager för att gjuta en platta på?
Eller måste jag ha stabilt sprängsten hela djupet?

Alla tips och förslag i ämnet är mer än välkomna!

NEJ.....

Inte grunda med lera för att toppa med sprängsten, då går det åt pipan så småning om. Du lär antigen fylla upp med komprimerbart material eller så kan du påla istället. Inget av sätten är gratis.

Antigen biter du i det sura äpplet och gör det på ett riktigt sätt, men dyrt. Eller så hittar du en ny placering på garaget. Eller så betalar du en massa pengar för en platta som du gjutit på lera och chansar på att den inte sätter sig, spricker eller glider.

Här har du en som varit tvungen att fylla med 940 ton stenmassor på sin tomt under garage och hus. Resten av tomten är utfylld med sisådär 3000 kubik andra massor som lera, jord och sten blandat.

Tack för svaret!

Jag misstänkte nog att det var så... Det får nog bli att hitta sprängsten någonstans. Men det blir en hel del. Löst räknat kan det nog bli uppemot 400 kubikmeter.
Och, som du skriver, det blir nog inte billigt. Du skriver 940 ton stenmassor. Kan du "översätta" det till kubikmeter och kronor? Så att jag kan jämföra lite...

Självklart ska jobbet göras ordentligt. Jag bara undersöker alla vägar innan jag fattar beslut, okunnig som jag är. :)

940 ton stenkross är ungefär ca 525 kubik. Vad det kostar varierar beroende på vad man får för pris på transporter. Materialet tror jag kostade 50 kronor per ton om jag inte missminner mig. Sedan tillkommer transporter och det viktigaste av allt, att packa ihop materialet så att det går att bygga grund på.

Jag kom på en sak. När det är ett garage du ska fylla för kan du fylla med radonhaltigt bergskross och därmed få det mycket billigare.

Det är fler än jag som är nattugglor, ser jag...

Tusen tack för svaren! Det blir nog dyrt, det här...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.