Hej!

Vi har en tomt där vi ska bygga ett hus. För att komma upp i bra nivå krävs att vi höjer tomten. Marken består idag av isälvssediment/sand samt ca 300 matjord överst. Vi behöver höja tomten ca 900mm. Vad anser ni vara bäst där vi ska ha gräs, vilket är ca 50% av tomten? Ska vi endast fylla på med matjord ovan de 300 befintliga matjordsmassorna så att det totalt blir 1200mm matjord? Alternativt schakta bort matjorden och fylla på med annan massa och sen lägga tillbaka matjorden överst? Vad rekommenderas att fylla upp med isf?

Någon som har erfarenhet?

Du kan ju fylla med va som helst egentligen, man brukar ta de man får tag på billigast att fylla ut med, sen 300 matjord på toppen.

Brukar ju finnas gratis /bortskänkes fyllnads massor på annons i mellan åt. Brukar man bara behöva betala transporten, ibland inte ens det.

Hej, blir nog tokdyrt att fylla ut med matjord och så mycket är inte optimalt under gräsmatta. Har ni möjlighet schakta bort den bra matjorden åt sidan och göra så att det går att tippa massor enkelt på din tomt. Som dom skriver innan ,det brukar gå att få gratis mot bara transporten. Jag satte ut en annons på blocket när jag byggde och det ringde en kille som var glad att kunna tippa några lass fyllnadsmassor hos mig på kort varsel och jag betalade 500 lasset. Men bra är man kan ta det på kort varsel, han ringde en halvtimme innan...

Många gånger vill/måste privata och firmor bli av med massor fort. Men va vaken så att du inte får "fulmassor" tex sånt som är miljöfarligt och inte får tippas, för då kan du bli torsk på att sanera.

Stort tack för alla svar! Gällande hårdpackad yta 350kr/m2 40cm bärlager a 0.30 körsbär. Samt gångbar 275kr/m2 20cm bärlager a 0.30. Ink allt samt moms. Dyrt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.