Hej! Jag behöver skarva pressolrör mellan ursprungligt källartak och ett tänkt innertak av gipsplank. Som jag förstår det är detta att klassa som dold installation och jag kan därmed inte använda vanliga klämringskopplingar. Jag har hört talas om något som heter Mapress. Vad är det?
Att löda rören är ett annat alternativ men hur relevant är det?

Vilka regler gäller egentligen i frågan om dolda installationer (VVS). Att ha en skarv på ett trycksatt rör i en vägg är ju ingen bra idé men i ett undertak där jag dessutom vet var den ligger...

Hjälp!!
/Lars

Klart han sa.

MApress är typgodkännt för dolt montage.
http://www.mapress.de/

Vet inte hur det är när man skarvar ett mjukglödgat rör som prisol, men misstänker att det är OK om man använder stödhylsa.

Det krävs att man använder ett korrekt pressverktyg, går att hyra för dryga hundralappen per dygn hos maskinproffs och grossister.

Torparn skrev:
Klämkoppling är inte godkännt vid dold förläggning är vad de rörpulare jag har pratat med sagt.

Däremot är en riktigt utförd lödning det
.

Nja lödning bör inte monteras dolt. Klämkopplingar får monteras dolt... Det har med uttmattning i godset att göra..Men skall man vara listig så monterar man det där man lätt kommer åt det dvs med hilalucka eller dyl... Och som någon sa inna "jag vet var det är" det är hmm lite Taaikon varning på den :-)

Hmmm...

Jag har fått det förklarat så här av rörisarna:
Klämringskopplingar- ej dolt montage
Klämkoppling, typ Mapress- OK dolt montage
Lödningar- OK dolt montage.

I ett undertak av gips kan man ju köra med klämringskoppling och sen ha en diskret inspektionslucka......inte för att jag skulle bry mig om det men... ;D

PatrikJ skrev:
Jag har fått det förklarat så här av rörisarna:
Klämringskopplingar- ej dolt montage
Klämkoppling, typ Mapress- OK dolt montage
Lödningar- OK dolt montage.
:D Du har helt rätt! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.