Ibland mynnar olyckligtvis ett VP-rör inte exakt där t.ex. en armatur ska sitta. Kanske behöver den sitta någon decimeter från utloppet.

Nu kan man antingen välja att dra EKK genom hela VP-röret (om det nu överhuvudtaget går) eller alternativt kapa av en stump EKK, ta bort manteln och sedan trä manteln på FK-ledningarna sisådär 25 cm in i röret. Har sett detta användas då och då.

Frågan är om den senare varianten är godkänd eller om det är praxis? Kan inte hitta något om detta i blå boken.
Finns det rent av godkänd "mantel" eller slang för just detta ändamål att köpa?

Pen

mantla av en EKK förutom den synliga biten o lite till, dra in trådarna o lite av manteln i vp-röret. eller sätta en "rot-dosa" där vp-röret slutar. sen ett täcklock med utlopp och kabel sista biten. eklk är snyggare än ekk, eller kulo om det är inomhus torrt rum.

Pen skrev:
Finns det rent av godkänd "mantel" eller slang för just detta ändamål att köpa?

Pen
Så gjorde elektrikern när han installerade vår värmeväxlare. Han trädde en bit mjuk plastslang över FK:n ca en halvmeter plus en decimeter in i VP-röret och klamrade slangen på väggen. Kan vara liknande "0768091 Isolerslang PVC 8mm Vit" på elbutik eller motsvarande, men det vet jag inte säkert.

Det enda riktiga är det som Pellefant säger. Lita på honom.

Granit999 skrev:
Det enda riktiga är det som Pellefant säger. Lita på honom.
Menar du att man inte får göra som de har gjort hos mig då? (det är inte avmantlad EKK)

Pellefant, värdens ende och bäste, har nog i sak rätt. Men att dra ett EKK-skal över FK en liten snutt är knappast "farligt" även om det kanske inte skulle vara enligt alla betämmelsers sista kommatecken.

(Fåse om han trumpetar knakelibraklåten nu!!!) ;D 8-)

C
Hm. Det här var intressant. "Min" elektriker använde gammal hederlig eltejp och drog några varv runt stumpen bar FK som gick mellan röret och en 12V spott-trafo.

jag anser iaf att man inte får dra plastslang eller eltejp över FKn eftersom det inte är något godkänt mantelskydd. jag skulle mantla av kabeln och dra in den istället för att börja trä in fk i en bit kabelmantel...
om det nu var 12volt så kanske det är ok med eltejp men inte annars....
gammal hederlig eltejp? är det den där tygmodellen med klistrigt klet? ;)

C
pellefant skrev:
"Isoleringsband"? Nej, inte gammal :D Vanligt modern eltejp faktiskt, men jag tyckte inte att det lät tillräckligt dramatiskt...
OK. Ytterligare ett fel på listan alltså. Den börjar bli ganska lång nu. :(
Borde alltså dras om med en EKK 3G1,5 då...?

pellefant skrev:
jag anser iaf att man inte får dra plastslang eller eltejp över FKn eftersom det inte är något godkänt mantelskydd. jag skulle mantla av kabeln och dra in den istället för att börja trä in fk i en bit kabelmantel...
om det nu var 12volt så kanske det är ok med eltejp men inte annars....
Håller med såvitt avser plastslang i största allmänhet och eltejp. Men EKK'ns mantel är ju faktiskt godkänt mantelskydd! Det enda som saknas för att avskalad EKK-mantel + FK = FKK är ju fyllnadsmassan. Och är inte den mest till för att det ska bli runt och snyggt?

ROT-dosa är förstås det mest rejäla. Att skala av 15m EKK för att få in den i ett rör är lite tidsödande, men visst känns det som ett säkert sätt att se det som godkänt.

Pen

C
En följdfråga... Ringledning mellan utlopp och ringledningstransformator i central skall väl också egentligen tilläggsisoleras? I det fallet bör man ju inte använda EKK antar jag...

Spontant höll jag på att säga nej. Det är ju klenspänning. Men mynnar den i centralen så finns det ju en möjlighet att det vid ledarskada kan uppstå kontakt med 230 och då borde den nog isoleras...

C
Frågan är då vad som är "godkänd mantling" för EKU?

cpalm skrev:
En följdfråga... Ringledning mellan utlopp och ringledningstransformator i central skall väl också egentligen tilläggsisoleras? I det fallet bör man ju inte använda EKK antar jag...
Trä lite isolerslang över EKU-kabeln, så tror jag det är godkänt.

med en jokari skalavmantlingskniv så går det hur lätt som helst att mantla av EKK!
1732025.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.