Försöker hitta info på hur det ska vara på de rör som kommer ut av väggen för en vägghängd toalett. Ska det sättas manschetter på de rören, för tätskiktet? Logiken säger väl egentligen det, men kan inte hitta någon tillförlitlig info. Men samtidigt så ska ju de rören inte sticka så långt ut? Jag är förvirrad.

Du menar rören för tappvattnet och avloppet till toaletten?

Ja det skall sättas manschetter där rören går igenom tätskiktet.

J J-O skrev:
Du menar rören för tappvattnet och avloppet till toaletten?

Ja det skall sättas manschetter där rören går igenom tätskiktet.
Precis det jag menade. Men kom att tänka på att wc fixturen sitter ju inbyggd i en låda och bakom den är det ”riktiga” tätskiktet. Men det kanske inte spelar någon roll?

De rören som sitter i fixturen sticker ju inte ut tillräckligt för att kunna sätta manschett på. Och de rör som sedan ska anslutas mellan fixtur och wc skål måste ju anpassas och kapas efter att väggen är kaklad. Hittar inga instruktioner eller videor på hur det löses. Bara hur de gör, som det ser ut, utan manschett.

Ja, där spolcisternen är inbyggd skall det ju vara tätskiktat, så det är där rören går igenom vägg/tätskikt in i lådan det ska sitta manschetter.

Det skall alltså enbart vara tätskikt bakom cisternen, rör avloppsrör och inkommande vatten. Själva rören mellan cistern och själva skålen behöver inte manschett då tätskiktet redan skall vara rätt bakom. enligt följande illustration.
Illustration av väggsektion med inbyggd cistern och toalett, minsta avstånd 60 cm markerat, samt tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

slacker slacker skrev:
Det skall alltså enbart vara tätskikt bakom cisternen, rör avloppsrör och inkommande vatten. Själva rören mellan cistern och själva skålen behöver inte manschett då tätskiktet redan skall vara rätt bakom. enligt följande illustration.
[bild]
Ja det var något sånt där jag tänkte. Varifrån är bilden? Så det är relativt nytt, och inga regler har ändrat sig.

S stefand skrev:
Ja det var något sånt där jag tänkte. Varifrån är bilden? Så det är relativt nytt, och inga regler har ändrat sig.
Google - Mig veterligen har inget ändrats - Väggen framför cisternen är ju egentligen bara kosmetika...

Krilleman
Sidan 65 för att vara exakt. (Det gick inte att redigera mitt tidigare inlägg länge :mad:)

Tack för alla svar. Känner mig säker nu. Kommer ändå sätta tätskikt på den lådan/väggen, men inga manschetter runt rören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.