H Hybro skrev:
11 veckor gammal, tar en vila
Underbar stil med mjuk och go mage upp i luften. 😻

• Haha
dicliff
  • Laddar…
Min lille kille har problem med parodontit (tandlossning). Ska in på ny PTR om två veckor. Har borstat hans tänder dagligen, gett ben och tuggleksaker (som ska vara bra för att rengöra vid tänderna) men han har blivit av med lite tänder ändå. Pratade med uppfödaren igår som berättade att hans föräldrar också haft problem och tappat en del tänder. Så otur i genlotteriet, antar jag. Nog gör det ont i hussehjärtat när de har problem.

Hoppas verkligen han har flera välmående år kvar detta till trots. Närmar sig 9 år i augusti. Men pigg och glad, god aptit osv. Senast igår ville han busa för fullt i trädgården hos sin hundkompis.

Verkligen min bäste vän ❤️

• Hund sitter på terrass med trästaket i solljus, omgiven av växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hund sitter på baksätet av en bil, omgiven av soligt väder utomhus.
    Skapa konto
  • Hund sitter på en solig balkong med ett litet bord, stolar och växter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
Problemet är att jyckar inte tydligt berättar att de har ont i gaddarna. Min lille omplacering fick 22 borttagna i höstas. Han har inte visat mig någon större tacksamhet för kreditskulden hos Agria (28.000). Uppfödarna borde satsa bättre på tandavel istället för att gynna djursjukhusen ☹️ (gäller främst mindre raser).

• Älska
Jiji
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Problemet är att jyckar inte tydligt berättar att de har ont i gaddarna. Min lille omplacering fick 22 borttagna i höstas. Han har inte visat mig någon större tacksamhet för kreditskulden hos Agria (28.000). Uppfödarna borde satsa bättre på tandavel istället för att gynna djursjukhusen ☹️ (gäller främst mindre raser).
Tråkigt att höra. Klarar han sig okej utan dessa?

Här är jag inställd på att några kan ryka om 2 veckor. De plockade 4-5 förra året vid PTR. Och så har ett gäng småttingar tappats. Ser fint ut i munnen men så ser man ju inte allt vid en vanlig koll hemmavid. Borstar och kollar varje dag.

T Tariax skrev:
Tråkigt att höra. Klarar han sig okej utan dessa?

Här är jag inställd på att några kan ryka om 2 veckor. De plockade 4-5 förra året vid PTR. Och så har ett gäng småttingar tappats. Ser fint ut i munnen men så ser man ju inte allt vid en vanlig koll hemmavid. Borstar och kollar varje dag.
Han klarar sig utmärkt - det återstår ju 20 gaddar. Även när en äldre hund förlorar alla kan de ha ett fullt fungerande liv med rätt foder. Det är ändå stora operationer med rejäl smärtlindring - och vi vet ju inte hur ont de haft innan. Min lille kille hoppar upp i knäet när Rapport sänds och så gnider jag runt med fingertuta - smidigare än med tandborste. Han tycks inte ogilla behandlingen. Dessutom luktar han inte apa ur käften - som innan operationerna.

• Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Han klarar sig utmärkt - det återstår ju 20 gaddar. Även när en äldre hund förlorar alla kan de ha ett fullt fungerande liv med rätt foder. Det är ändå stora operationer med rejäl smärtlindring - och vi vet ju inte hur ont de haft innan. Min lille kille hoppar upp i knäet när Rapport sänds och så gnider jag runt med fingertuta - smidigare än med tandborste. Han tycks inte ogilla behandlingen. Dessutom luktar han inte apa ur käften - som innan operationerna.
Skönt att höra! Glädjande att han mår bra ❤️

Min har ingen dålig andedräkt. Luktar väl inte mentol liksom men inte äckligt heller. Fint tandkött. Så hoppas på det bästa om 2 veckor.

Kör också fingertuta. Smidigt!

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
En undring från nybliven hundägare, är när i hundlivet börjar problem, eller är det helt slumpmässigt? Vi borstar tänderna då och då, när vi har tid (bäst på morgonen).

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
En undring från nybliven hundägare, är när i hundlivet börjar problem, eller är det helt slumpmässigt? Vi borstar tänderna då och då, när vi har tid (bäst på morgonen).
Det blir väl vanligare i takt med att de åldras. Men yngre hundar kan såklart få problem också, t ex pga tandsjukdomar eller olycka. Håll i med borstningen så lägger ni en bra grund 👍

• Gilla
yonna
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
En undring från nybliven hundägare, är när i hundlivet börjar problem, eller är det helt slumpmässigt?
Det är främst småhundar som får allvarligare problem. Av mina 6 dalmatiner fick bara en problem - och jag har tidigare aldrig borstat jyckars tänder. Idag drabbar det ofta även större hundraser. Kan det bero på att vi idag oftast kör med helfoder?

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Har/haft fem labb/flat-retriver och de klarade sina tänder utan problem, de får gärna olika ben att gnaga på, minst ett om dagen. På frågan om han vill ha ett tand/tuggben går han och markerar mot lådan där de finns.
Äldsta flat blev 15år men friska tänder men med ålder blir andedräkten lite "unken".😉
Det viktigaste att lära dem är att de inte får tigga vid bordet.😃
Svart hund nosar på ett soffbord i ett vardagsrum med växter i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Storsockret
Som om det inte vore nog med robot inomhus, nu är det nåt spektakel ute också?!

Vilken dag.. först bli lämnade hemma själva jäääättelänge innan man ens fått frukost, sen Librela-sprutor och till sist den där mojängen hemma i trädgården! Tur att man fick koppla av lite med ett par tuggisar..

Svart hund ligger på gräset med en tuggbit i munnen, ser avslappnad ut i trädgården.
Skapa konto
Hund tuggar på ett ben i trädgården.
Skapa konto

Om dom bara visste att jag beställt en ”riktig” RC-bil att köra runt med, ska bli kul att se reaktionen 😅

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Varit hos veterinären och blivit sövd idag pga öroninflammation (de fick bort allt, om 6 dagars antibiotikakur så är han helt frisk). Han ser ju för söt ut med sitt höns-och-tuppbandage. Känns konstigt att han inte är sitt vanliga alerta 100%, utan nu är det vila, gosa och sova i soffan. Blivit matad med små bitar av kyckling som han äter så försiktigt så. Barn och djur ska inte vara sjuka, men skönt att det finns hjälp!
[bild][bild]
Får inte ihop det riktigt - bandage på benet för öroninflammation?

Storsockret
D dicliff skrev:
Får inte ihop det riktigt - bandage på benet för öroninflammation?
Narkoskanylen kan jag tro :)

• Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
En gnutta vårsol

[bild]
Och en gnutta barmark!❤️

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
En hund och hans hål

[bild]

[bild]

Båda väldigt nöjda nu, vill vara ute precis hela dagarna. Lite kyligt med dörren öppen men vad gör man inte 😅

[bild]
Håller också dörren öppen.
På glänt så hon kan gå ut och in som hon vill.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.