Hej!
Jag har samma problem med en gammal Atlas mangel. Det jag undrar innan jag beställer kugghjulen från England är hur du gjorde med pinnen på trävalsens axel? Gjorde du ett hack i nylonhjulet för pinnen så att kraften överförs från hjulet till axeln, annars snurrar ju axeln bara runt inne i hjulet. Skicka gärna en bild om du har.
Mvh Micke
Jag har samma problem med en gammal Atlas mangel. Det jag undrar innan jag beställer kugghjulen från England är hur du gjorde med pinnen på trävalsens axel? Gjorde du ett hack i nylonhjulet för pinnen så att kraften överförs från hjulet till axeln, annars snurrar ju axeln bara runt inne i hjulet. Skicka gärna en bild om du har.
Mvh Micke
Tyvärr tog jag ingen bild på hur jag gjorde "spåren" i nylonkugghjulet för axelns pinne men det ger sig själv när du plockar isär mangeln eftersom man gör precis likadana spår som på det det gamla nylonkugghjulet. Du kan fila, såga eller som jag slipa med en DREMEL. Var dock mycket noggrann så att pinnens båda ändar ligger mot nylonkugghjulet lika mycket så att inte hela vridmomentet bara förs över "på ena sidan". Det kan fungera ändå men risken att nylonkugghjulet spricker i sitt centrum i framtiden blir ju högre.
Misstänker du att pinnen kan halka ur sitt hål i axeln när nylonkugghjulet är monterat (som du kan se att den inte kan göra med det gamla nylonkugghjulet) kan du sätta dit ett par klickar smältlim eller vad du nu kan ha hemma! Själv gjorde jag spåren så snäva att pinnen "kläms fast" i monterat skick och risken att den skall halka ur blir minimal även utan extra åtgärder.
Per L
Misstänker du att pinnen kan halka ur sitt hål i axeln när nylonkugghjulet är monterat (som du kan se att den inte kan göra med det gamla nylonkugghjulet) kan du sätta dit ett par klickar smältlim eller vad du nu kan ha hemma! Själv gjorde jag spåren så snäva att pinnen "kläms fast" i monterat skick och risken att den skall halka ur blir minimal även utan extra åtgärder.
Per L
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
I inlägget ovan påpekar jag det viktiga i att få pinnen (som överför vridmomentet från det stora plastdrevet till mangelns övre trävals) att ligga an noggrannt på "båda sidor" om plastkugghjulets centrumhål.
Nu efter 1 års användning kan jag konstatera att min farhåga var riktig. Mitt stora plastkugghjul har gått i två delar med en stor smäll. Orsaken är troligen att pinnen vandrat i sidled så mycket att den bara haft kontakt med plastdrevets "ena sida" och då blev kraftena på plasten för stora.
Nu har jag köpt en UPO från mitten av 70-talet och dess drev är avsevärt kraftigare än i min Atlas. Jag skulle gissa att UPOn har väsentligt längre livslängd än Atlasen
Bifogar bild från UPOns växellåda som jämförelse.
http://www.ladda-upp.com/bilder/84860/kallmangel-upo
Per L
Nu efter 1 års användning kan jag konstatera att min farhåga var riktig. Mitt stora plastkugghjul har gått i två delar med en stor smäll. Orsaken är troligen att pinnen vandrat i sidled så mycket att den bara haft kontakt med plastdrevets "ena sida" och då blev kraftena på plasten för stora.
Nu har jag köpt en UPO från mitten av 70-talet och dess drev är avsevärt kraftigare än i min Atlas. Jag skulle gissa att UPOn har väsentligt längre livslängd än Atlasen
Bifogar bild från UPOns växellåda som jämförelse.
http://www.ladda-upp.com/bilder/84860/kallmangel-upo
Per L
Hej!
Jag har en gammal mangel fr troliugen 60 talet Asea Skandia, som stoppa rupp efter halvt eller trekvartsvarv, hela tiden.
Går det att lämna in denna på lagning? Någon som vet. Gummipedalen läcker något - kanske blir trycket för dåligt och den slutar snurra härför? Verkar pigg maskin annars. Kanske inte så högt manglingstryck dock.
Jag kan reglera
1) att den snurrar runt eller inte dvs då bara värmetrycker,
2) värmen, silke bomull och linne (på toppen, ovan på locket som är det som blir varmt) och
3) tryckreglering, tror jag det är, fr min till max.
Tack på förhand.
Jag har en gammal mangel fr troliugen 60 talet Asea Skandia, som stoppa rupp efter halvt eller trekvartsvarv, hela tiden.
Går det att lämna in denna på lagning? Någon som vet. Gummipedalen läcker något - kanske blir trycket för dåligt och den slutar snurra härför? Verkar pigg maskin annars. Kanske inte så högt manglingstryck dock.
Jag kan reglera
1) att den snurrar runt eller inte dvs då bara värmetrycker,
2) värmen, silke bomull och linne (på toppen, ovan på locket som är det som blir varmt) och
3) tryckreglering, tror jag det är, fr min till max.
Tack på förhand.
"Alsens Tranås har reservdelar. Även Reservex H-bg " KurtK Kirre2 skrev:Jag har kommit över en bordsmangel av märket Atlas. Den är elektrisk och av designen att döma tillverkad på 60- eller 70-talet. Den är grön i en ljusare och en mörkare ton. Mitt problem är att det inte går att mangla lakan eller andra större saker, det verkar som om valsarna sitter för tätt för det, det tar stopp och den kuggar över innan den stannar helt.
Det jag tänkte höra är om det finns nån som vet om det ska vara så eller om det är nåt som är trasigt eller kan justeras. Varför skulle man över huvud taget tillverka en mangel som inte klarar lakan?
Det här kanske inte är rätt forum för frågan, men här verkar det finnas folk som vet mycket om det mesta, så jag chansar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden