Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Gissar att detta är manganutfällningar, vad sjutton kan man göra för att slippa detta?
Blandaren i duschen togs bort för 2 månader sedan och det såg likadant ut då, har nu tagit bort termostatvredet och spolar igenom den.
Gruset är svart och lite oljigt i konsistens, svårt att få bort från fingrar så tror jag gissat rätt?
Blandaren i duschen togs bort för 2 månader sedan och det såg likadant ut då, har nu tagit bort termostatvredet och spolar igenom den.
Gruset är svart och lite oljigt i konsistens, svårt att få bort från fingrar så tror jag gissat rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut och låter som mangan.
Den har lite tjäraktig karaktär och är svår att tvätta bort.
Stoppar du in ett finger i ex. Kökskranen ser man den beläggning som uppstår i ledningsnätet och sedan släpper.
Man kan även ta bort kökssilen och dra på kallvatten fullt, då släpper det ofta mycket pga det högre flödet.
Den har lite tjäraktig karaktär och är svår att tvätta bort.
Stoppar du in ett finger i ex. Kökskranen ser man den beläggning som uppstår i ledningsnätet och sedan släpper.
Man kan även ta bort kökssilen och dra på kallvatten fullt, då släpper det ofta mycket pga det högre flödet.
Det finns filter som kan ta bort mangan. Enklaste sorten är billig och fungerar. Men den begränsar flödet en del. Sedan finns det betydligt dyrare lösningar också som inte begränsar flödet och inte behöver bytas lika ofta.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Känner själv att jag nog var lite otydlig, det jah funderade på var mer jag kan göra åt det som redan finns i ledningarna om det går att göra nått alls.
Vattenfilter är monterat men ännu ej igångsatt. Är ett stort göingefilter
Vattenfilter är monterat men ännu ej igångsatt. Är ett stort göingefilter
Jag hade under en period eskalerande problem med mangan. Förra ägaren monterade ett filter likt det jag länkade till så att det filtrerade allt vatten till köket och allt varmvatten. Men inte kallvattnet till duschen. När jag med ett par månaders mellanrum var tvungen att skruva isär duschblandaren och spola ur manganet så kopplade jag om filtret så att det även filtrerade kallvattnet till duschen. Problemet återkom inte så åtminstone hos mig var det inget problem med det som fanns kvar i ledningarna.
Ta bort silarna från kranarna en och en och kör på för fullt. Töm silarna i ex. Tvättmaskin och diskmaskin, sitter oftast på ingående slang i maskinerna.
Har du fått det bekräftat via analys att det är mangan. Det är ovanligt men det kan även vara alunolja oftast i samband med svavelväte.
Har du fått det bekräftat via analys att det är mangan. Det är ovanligt men det kan även vara alunolja oftast i samband med svavelväte.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Är kopparrör, vattenanalysen visade på bra mkt mangan och järn i vattnet. Är väl bara att spola på tills filtret är igångsatt då helt enkelt 
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Vårt PH låg på 7,5 men det var ju ett sånt rätt billigt test, ursprungligen för att kolla hur det såg ut med bakterier i vattnet.M mogge_73 skrev:
Ska testa en katalytisk filtermassa för att slippa mer kalk och förhoppningsvis inte behöva så mkt vatten vid backspolningen.
Vad har du för värden? Kan du posta provet?
Katalytiskmassa, vilken tittar du på? Greensand som regenererar med kaliumpermanganat är nog den som är minst känslig för lågt pH. Birm kräver lite högre pH. Katalox höjer oftast pH initialt men är väldigt känslig för organiska ämnen.
Katalytiskmassa, vilken tittar du på? Greensand som regenererar med kaliumpermanganat är nog den som är minst känslig för lågt pH. Birm kräver lite högre pH. Katalox höjer oftast pH initialt men är väldigt känslig för organiska ämnen.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Det är en Birm massa jag tänkt mig.M mogge_73 skrev:
Ajdå, nu blir du kanske inte glad på mig.
Svensk vattenanalys är inte ett ackrediterat analysföretag, men om vi förutsätter att dom försöker gör det rätt så ska färgen på vattnet mätas efter att vattnet är syresatt och körts genom ett sandfilter. Då kommer resultatet bli att du även efter din åtgärd får ett gult vatten.
Det är alltid svårt att oxidera järn och mangan med så mycket humus, men med tanke på att värdena är så låga ska det inte vara några problem att få bort. Men är det färgen som du vill få bort är det inte rätt lösning. Du behöver inte sätta in en katalytiskmassa, det fungerar bra med syresättning och sand.
Kalken är ju ganska saftig också, så den kanske du också ska titta på.
Börja med en ackrediterad analys via Eurofins eller Alcontrol innan du beslutar dig för en lösning. Här har du inte tungmetaller eller korrekta mätningar.
Nu har du ju ett göingefilter i huset så jag förstår om du vill utgå från det, men det blir nog en dyrare lösning om du ska få ett riktigt bra vatten. Annars skulle nog jag titta på en jonbytare istället. Finns filter som åtgärdar järn, mangan, kalk och humus i ett och samma filter med låg salt och vattenåtgång.
Svensk vattenanalys är inte ett ackrediterat analysföretag, men om vi förutsätter att dom försöker gör det rätt så ska färgen på vattnet mätas efter att vattnet är syresatt och körts genom ett sandfilter. Då kommer resultatet bli att du även efter din åtgärd får ett gult vatten.
Det är alltid svårt att oxidera järn och mangan med så mycket humus, men med tanke på att värdena är så låga ska det inte vara några problem att få bort. Men är det färgen som du vill få bort är det inte rätt lösning. Du behöver inte sätta in en katalytiskmassa, det fungerar bra med syresättning och sand.
Kalken är ju ganska saftig också, så den kanske du också ska titta på.
Börja med en ackrediterad analys via Eurofins eller Alcontrol innan du beslutar dig för en lösning. Här har du inte tungmetaller eller korrekta mätningar.
Nu har du ju ett göingefilter i huset så jag förstår om du vill utgå från det, men det blir nog en dyrare lösning om du ska få ett riktigt bra vatten. Annars skulle nog jag titta på en jonbytare istället. Finns filter som åtgärdar järn, mangan, kalk och humus i ett och samma filter med låg salt och vattenåtgång.