I ikeo skrev:
nåja med tanke på att min mamma är fattigpensionär efter att ha jobbat hela sitt liv så pratade hon om att nyheter kan man ju höra på radion (ett tag till iallafall).
Två fjärkontroller funkar inte det blir för komplicerat, det fixar hon inte så det blir ju att jag får köpa en ny tv och åka två timmar enkel resa och byta ut tv'n.
Ett tips är sen att ta kort på hennes fjärrkontroll. När hon sen ringer och säger att ngt är fel kan du titta på fotot och vägleda henne. Min 94-åriga pappa bor 12 mil bort så jag har foton på allt - Tv, diskmaskin, tvättmaskin, tumlare, Micro mm mm

• Gilla
-MH- och 25 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men vadå stänga ned analoga sändningar? TVn har väl ett antennuttag?
Vi kollar gamm-TV via antenn och SVT-Play/Netflix/Youtube/ful-stream via ADSL... Funkar sk*tbra.
Via antennuttaget kan det komma både analoga samt digitala sändningar. Det ComHem gör nu (eller i september) är att stänga av de analoga utsändningarna så man antingen behöver komplettera med en box alternativt köpa ny tv om det inte går att ta emot de digitala (dvb-c) kanalerna med nuvarande utrustning. Det vill säga, de kanaler som förut gick att se utan box fungerar ej efter september.

Ja det här fick jag reda på så sent som i torsdags då min far ringde och berättade om den extremt irriterande texten som rullade högst upp i hans ruta.

Var där igår för att hjälpa honom att switcha över till det digitala nätet, men det gick ju inget vidare bra tyvärr! Efter att ha gjort en kanalsökning på digital-TV ingången och med det nätverksid som Comhem anger skall användas på denna ort så var kanalerna vi fick fram helt oanvändbara!! Extremt mycket ”bit error” som gjorde att bilden blev pixlig och felaktig!

Så han fick gå tillbaka till det analoga igen, visste inte riktigt vad jag skulle göra för att lösa det problemet! Någon som har några förslag??

Säg upp Comhem .Dom luras vet av erfarenhet av Comhem

C crazytok skrev:
Ja det här fick jag reda på så sent som i torsdags då min far ringde och berättade om den extremt irriterande texten som rullade högst upp i hans ruta.

Var där igår för att hjälpa honom att switcha över till det digitala nätet, men det gick ju inget vidare bra tyvärr! Efter att ha gjort en kanalsökning på digital-TV ingången och med det nätverksid som Comhem anger skall användas på denna ort så var kanalerna vi fick fram helt oanvändbara!! Extremt mycket ”bit error” som gjorde att bilden blev pixlig och felaktig!

Så han fick gå tillbaka till det analoga igen, visste inte riktigt vad jag skulle göra för att lösa det problemet! Någon som har några förslag??
Felanmäl till ComHem alt fastighetsägare efter att ni har provat att byta anslutningskabeln.

M Manhunter skrev:
Säg upp Comhem .Dom luras vet av erfarenhet av Comhem
Kan vara svårt om man bor i lgh och vill se på tv ;)

C crazytok skrev:
Extremt mycket ”bit error” som gjorde att bilden blev pixlig och felaktig!

Signalen är antingen för svag, för stark eller full av störningar. Har ni någon antennförstärkare?

Problemet är väl mycket att folk inte har brytt sig om att lära sig hur man ställer in kanaler på sin tv. Tror många gamla slutade lära sig nytt efter att knapptelefonerna lanserades. Sen sket dom i att lära sig nytt.

• Arg
Cider
  • Laddar…
Jag är mer upprörd över att comhem inte sänder alla kanaler i det digitala grundutbudet i HD. Vem vill ha kanaler i standarduppmösning år 2020?

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Problemet är väl mycket att folk inte har brytt sig om att lära sig hur man ställer in kanaler på sin tv. Tror många gamla slutade lära sig nytt efter att knapptelefonerna lanserades. Sen sket dom i att lära sig nytt.
nåja med tanke på att dom flesta yngre skryter om hur duktiga dom är på teknik och sen inte klarar av att bygga sin dator själva eller har grundläggande kunskap om näterk och säkerhets tänk så ska man nog inte kasta sten i glashus.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G
K Klicka skrev:
Jag är mer upprörd över att comhem inte sänder alla kanaler i det digitala grundutbudet i HD. Vem vill ha kanaler i standarduppmösning år 2020?
Det är för att de ska kunna ta extra mycket betalt om du vill ha en vettig bild idag.

Förut kunde man titta på så många tv-apparater som man ville på samma abonnemang.
Sedan kom digitaltv, så behövde man en box för varje tv, och ett tv-kort till varje box, till en extra kostnad utöver huruvabonnemangets kostnad.

I ikeo skrev:
nåja med tanke på att dom flesta yngre skryter om hur duktiga dom är på teknik och sen inte klarar av att bygga sin dator själva eller har grundläggande kunskap om näterk och säkerhets tänk så ska man nog inte kasta sten i glashus.
Håller med, det är fördomar, men sedan får vi vara öppna för att vi har olika erfarenhet och förusättningar. Själv satte jag väl fingrarna i en dator för 45 år sedan och får idag hjälpa även de betydligt yngre med sina mobiler. De skriver 10 gånger snabbare än mig men jag vet fortfarande hyfsat hur de fungerar, för alla aktiverar väl utvecklarläge i mobilen det första man gör med en ny sådan;)

A AndersS skrev:
Håller med, det är fördomar, men sedan får vi vara öppna för att vi har olika erfarenhet och förusättningar. Själv satte jag väl fingrarna i en dator för 45 år sedan och får idag hjälpa även de betydligt yngre med sina mobiler. De skriver 10 gånger snabbare än mig men jag vet fortfarande hyfsat hur de fungerar, för alla aktiverar väl utvecklarläge i mobilen det första man gör med en ny sådan;)
Japp, de sju trycken på versionsinfon sitter i ryggraden:p

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Förstår mig inte på folks vurmade för analog comhem. Vi investerade i fiber för snart 10 år sedan och jag var ansvarig för uppköpet. Fick skitbra deal på 1 gigabit för 115 kronor och man kunde signa sig till ip tv med samma utbud för en billig peng. Men vi kunde inte säga upp analoga jacket i väggen för det var en majoritet som ville ha kvar det :)

Dessutom är det så sjukt att jacket är con hems egendom den i lägenheten allså, så man får inte röra den utan deras tillåtelse.

Jag rev ut skiten när vi renoverade. :P

Min mamma, som är extremt oteknisk, försöker hjälpa en bekant som var 10 resor värre.
De släcker ner det analoga i morgon, så mamma försökte lista ut vad hon hade idag.
När mamma frågade om de hade nån box, var hon helt oförstående, hon fattade inte ordet box i sammanhanget tv.
Mamma bad henne kolla hur uttaget i väggen ser ut, men det tänkte hon då rakt inte göra, det var bakom bokhyllan, och den flyttar man inte på. Hur vida det fanns nån lina in för internet kunde hon inte heller svara på, för hon förstod inte frågan.
Mamma skulle i morgon ta med henne till en välrenommerad radioaffär som även levererar och installerar, för att köpa en tv.
Fortsättning följer...

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.