Hej,
Jag flyttade in i ett hus byggt 2007 (alltså ca 18 år gammalt) nu i somras och har lagt märke till att det finns väldigt många sprickor på innerväggarna. Jag har försökt laga några av dem med remsor, spackel och färg, men redan efter bara några veckor har nya sprickor dykt upp igen.
Sprickorna är ungefär 1 mm breda och följer ofta skarvarna mellan gipsskivorna, både lodrätt och vågrätt som bifogade.
Är det här något man kan räkna med i ett hus i den här åldern, eller tyder det på problem med konstruktionen/grund/bärande delar? Har någon av er haft liknande problem – och hur löste ni det i så fall?
Jag flyttade in i ett hus byggt 2007 (alltså ca 18 år gammalt) nu i somras och har lagt märke till att det finns väldigt många sprickor på innerväggarna. Jag har försökt laga några av dem med remsor, spackel och färg, men redan efter bara några veckor har nya sprickor dykt upp igen.
Sprickorna är ungefär 1 mm breda och följer ofta skarvarna mellan gipsskivorna, både lodrätt och vågrätt som bifogade.
Är det här något man kan räkna med i ett hus i den här åldern, eller tyder det på problem med konstruktionen/grund/bärande delar? Har någon av er haft liknande problem – och hur löste ni det i så fall?
Vi har också liknande sprickor mellan gipsskivor, främst där de ligger i linje med fönster, dörröppningar etc. Huset är ett trähus, och jag har efter några års övervakning konstaterat att det beror på ”säsongsrörelse” och på att gips och färg åldras samt dåligt underarbete och gipsskarvar satta fel. När vi nån gång börjarvta ytskikten kommer vi tapetsera och vara noga med att tejpa och spackla skarvar. Har testat med denna på nån spricka utan att måla, och den verkar vara ok för att ta upp rörelsen https://www.tesa.com/sv-se/konsument/tesa-lagningstejp-till-sprickor.html
Klicka här för att svara