12 145 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Många skulle bli utan bolån om ränteavdraget försvann
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Nu blandar du och ger. Arbetsgivaravgifterna är till största del försäkringsavgifter. Inte skatt.S sunqan skrev:Skattar man dom löntagare enligt tabell 35 är marginalskatten ca 60% vid en inkomst på 59000. Tar man även hänsyn till arbetsgivaravgiften på 31,42% blir skatten på den sista tusenlappen strax under 70%. Börjar man sen larva sig med att räkna in semesterersättning och avsättning till tjänstepension blir det givetvis ännu mer.
Skilj på dessa.
Jag vet, det var därför jag skrev resten av inlägget.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen kan man säkert diskutera skillnaden i all evighet. Arbetsgivaravgifterna är i mina ögon en del av lönekostnaderna liksom semesterlön och tjänstepensionsavsättningar. Ingen av dessa är skatt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Jo, men var det inte svar på att marginalskatten var så hög på så höga inkomster?S sunqan skrev:
Och det är den alltså inte.
Skillnaden mellan vad min arbetsgivare är villig att betala mig och vad jag får i handen är skatt, hur byråkraterna än förskingrar den.lars_stefan_axelsson skrev:
Att kalla arbetsgivarskatten något annat är riktigt konstigt. Speciellt på marginalen för höga inkomster är det definitivt en skatt eftersom pengarna inte får tillgodoräknas individen över ett visst belopp. Det skriver till och med pensionsmyndigheten själv "Inkomster som överstiger 8,07 i inkomstbasbelopp ger inte pensionsrätt. Den delen av avgiften förs till statsbudgeten och betraktas som en skatt." [1].
[1] https://www.pensionsmyndigheten.se/...ionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Men man kan ändå inte räkna så.
Det är sant att om jag som egen företagare med en skaplig årsomsättning kan få in ytterligare 100 000 inkl. moms.
Då kan jag börja räkna:
moms 80 000 kvar efter moms
egenavgifter (=arbetsgivaravgifter) shablonmässigt 25% avdrag, jag har 60 000 kvar.
Då har jag möjlighet att ta ut en bruttolön på 60 000, om jag då har skattetabell 35, och jag redan innan denna affär med netto 100 000 hade hög inkomst och skatt, då blir det ca 60% skatt, jag får behålla 24 000 av den totala intäkten på 100 000.
Så räknar man utifrån en företagares totala intäkt så stämmer det att du får ca 75% marginalskatt, men inte på så låga intäkter som 60 000 i månaden. Du behöver komma upp i ca 100 000 i månaden inkl moms i intäkter i din firma innan 75% av den senaste kronan går i skatt.
Men det är en helt annan beräkning än det vi normalt kallar för marginalskatt.
Det är sant att om jag som egen företagare med en skaplig årsomsättning kan få in ytterligare 100 000 inkl. moms.
Då kan jag börja räkna:
egenavgifter (=arbetsgivaravgifter) shablonmässigt 25% avdrag, jag har 60 000 kvar.
Då har jag möjlighet att ta ut en bruttolön på 60 000, om jag då har skattetabell 35, och jag redan innan denna affär med netto 100 000 hade hög inkomst och skatt, då blir det ca 60% skatt, jag får behålla 24 000 av den totala intäkten på 100 000.
Så räknar man utifrån en företagares totala intäkt så stämmer det att du får ca 75% marginalskatt, men inte på så låga intäkter som 60 000 i månaden. Du behöver komma upp i ca 100 000 i månaden inkl moms i intäkter i din firma innan 75% av den senaste kronan går i skatt.
Jag ser att du skriver det. Jag tycker dock bara det är syntax, semantiken är den samma: staten tar mina pengar och spenderar dem som de behagar. En del får jag tillbaka, men bara om jag är snäll och gör som byråkraterna vill. Försäkringsmässigheten är så liten att det inte är värt att kalla det försäkring. Jag kommer fortsätta kalla det skatt, eftersom det är det ord som bäst beskriver vad det är.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår inte varför du blandar in företag. Det är väldigt enkelt: min arbetsgivare har ett visst löneutrymme för mig. Om det då skall betalas massa "avgifter" med dessa pengar finns det mindre pengar över till att betala min lön.H hempularen skrev:Men man kan ändå inte räkna så.
Då kan jag börja räkna:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jo men du räknar från fel håll.
Om du får en bruttolön på 59000, så är din lönekostnad ca 78000. Från det dras arbtsgivaravgifter, och du är nere på 59000.
Men marginalskatten blir då ca 68% på din totala lönekostnad.
Men det är ett väldigt udda sätt att räkna.
Om du får en bruttolön på 59000, så är din lönekostnad ca 78000. Från det dras arbtsgivaravgifter, och du är nere på 59000.
Men marginalskatten blir då ca 68% på din totala lönekostnad.
Men det är ett väldigt udda sätt att räkna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Det lönar sig redan att arbeta i Sverige, jämför löner med vad du får ut om du blir sjuk eller arbetslös. Du ramlar ner till en nettoinkomst på ca 11-12000/mån. oavsett din tidigare inkomst och då gäller det att ha marginaler i sin budget. Det är många som inte vet hur det är att bli sjuk eller arbetslös i det här landet och du verkar tillhöra den skaran. Så värnskatten och statsskatten behöver vara kvar om du inte vill se ännu fler tiggare på gator och torg.L Latitud79 skrev:Idag är mariginalskatterna drygt 75 % eller mer på relativt blygsamma inkomster ca 59.000kr/ månad.
Om ränteavdragen justeras bör även beskattningen av kapital justeras i samma mån, då de är skapade för att vara kongruenta.
Idag har många vanliga inkomsttagare, med hus- och lägenhetsköp lån på 4-6 miljoner. För dem skulle det vara förödande med en hög ränta i kombination med borttaget ränteavdrag. Eller är det tänkt att ränteavdragen ska tillbaka när räntan är högre?
Det enda rimliga om ränteavdragen tas bort är att sänka inkomstskatterna rejält. Tex att ta bort både värnskatten och statsskatten.
Då lönar det sig att arbeta i Sverige.
Ps. Tycker verkligen synd om dig som har den blygsamma inkomsten 59000.
Redigerat:
Enligt CIA är 87% av Sveriges befolkning urbaniserat. Dvs bor i städer.useless skrev:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sw.html
Sverige är inte unikt i detta. Du beskriver nästan alla i-länderT tobiast skrev:Samtidigt är det ju ett fattigdomsbevis att så få kan äga sitt boende och istället lånar det av banken i utbyte mot tid och arbete.
Sverige är ett urfattigt land där folk jobbar ihjäl sig för att få sitta i gigantisk skuld i ett hus dom inte äger bland en massa saker dom inte behöver (och inte heller alltid äger).
Det är riktig fattigdom.
Sen är frågan hur man ska klara betydligt högre räntor när priserna faller och arbetslösheten stiger. Där borde väl den riktiga oron ligga, inte i hur man ska få fler i gigantiska och systemhotande skuldfällor.