Byggahus.se

Många skulle bli utan bolån om ränteavdraget försvann

1. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 147 inlägg

martin43

Husägare
    Ja, men en faktor tre..

Du menar att är Leif Östling och alla andra som har höga inkomster är "bra dumma" som följer alla regler, men på ett sådant sätt att man inte betalar onödigt mycket i skatt? Dvs precis som du och jag? Eller brukar du sätta in lite extra till skatteverket varje år? :)

2. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 118 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Timbro är en tankesmedja skapad av Svenska Arbetsgivareföreningen.

Vilka tankar de smider och sprider lär ha stark koppling till dess ägare.

3. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Uppenbarligen förstår du inte vad det handlar om och ändå uttalar du dig, som så många andra. Nu stänger jag all konversation i denna tråd och önskar inga fler repliker.

4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 371 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Precis. I en internationell jämförelse så står vi inte ut. Sjukvård kostar ungefär som den gör, det är bara en fråga om vilken nivå man vill lägga sig på. Och vad gäller offentlig finansiering kontra privat så förskräcker t ex det amerikanska exemplet. De betalar mycket, mycket mer, och får mindre. (Vilket inte är konstigt, det är ungefär som gruppförsäkringar, de kostar mycket, mycket mindre av den enkla orsaken att de är mycket billigare att leverera.)

Därmed inte sagt att man kan vila på lagrarna. Alla stora organisationer måste ständigt jobba, annars ruttnar de. Men det skiljer inte så mycket på verksamhet eller huvudman; sett till min egen karriär så var det betydligt större skillnad att jobba för små företag, än det var skillnad mellan stat och näringsliv.

Ericsson/SKF/SAAB eller staten det var så lika varandra att man inte kunde se någon skillnad annat än i detaljer.

• Laddar…
  5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 371 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Jag har tonåringar hemma så jag hör det ganska ofta. Jag svarar som jag brukar; "Jag fattar allt mer än somliga tror..." ;)

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 510 inlägg

harry73

bra på allt
    Hela jämförelsen mellan länder blir lite fel om Man inte tar hänsyn till sjukvård, skola, studier, dagis som ibland finansieras med skattepengar och ibland kostar extra utöver det man betalar i skatt. Samtidigt finns det extra vägavgifter i många länder som vi inte har i Sverige.
    Sedan kan man också säga att momsen inte är den enda skatten när man köper något. För även priset utan moms är för en stor del skatt, t ex inkomstskatt, arberaravgift, vinstskatt, mm.

7. L
    Medlem · Norrbotten · 1 999 inlägg

Lutte

Medlem
    Och att skotta pengar i svarta hålet är inte heller en lösning.
    Men det är enklare att ösa in mer pengar för dom tar aldrig slut

• Laddar…
  8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 893 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Snyggt!!!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.