J
F fusion skrev:
Det blir fina extra pensionspengar att låta bli betala dessa ockersummor i kanske 30-50 år ! Sätt in beloppen på fonder i stället. Tjafset i Verisure tråden om att man inte har råd är sandlåde snack, det handlar om vad man prioriterar. Jag prioriterar hellre dessa pengar på att betala in till min egen pension, eller på att bygga upp mina barns kontanta insats till deras kommande boende.

Jag drabbades av ett inbrott när jag arbetade utomlands åt Ericsson, detta trots larm. Så man tappade övertygelsen om fördelen med larm då. De hade nog span på oss eftersom det hände medans vi var och handlade + åt ute. Har dock känslan att det är ovanligt med spanande tjuvar här i Sverige, trots att man läser om en del som bara varit bort 1-2 timmar och kommer hem till ett uppbrutet hem.

Känslan efter inbrottet var dock inte så bra, man hade svårt att sova några nätter. Samtidigt är man nog förberedd på att det kan hända igen och har nu lärt sig var man skall gömma smycken, klockor etc, det är ju i 99% det de är ute efter. Kontanter har vi nästan aldrig hemma.
Själv sparar jag in på en massa annat som halva befolkningen i Sverige lägger pengar på för att spara till pension, barn, resor, sommarstugan, etc.
Du kan ju ALLTID säga du sparar in på något som någon annan lägger pengar på.

Prioriteringar som sagt.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Det blir fina extra pensionspengar att låta bli betala dessa ockersummor i kanske 30-50 år ! Sätt in beloppen på fonder i stället. Tjafset i Verisure tråden om att man inte har råd är sandlåde snack, det handlar om vad man prioriterar. Jag prioriterar hellre dessa pengar på att betala in till min egen pension, eller på att bygga upp mina barns kontanta insats till deras kommande boende.

Jag drabbades av ett inbrott när jag arbetade utomlands åt Ericsson, detta trots larm. Så man tappade övertygelsen om fördelen med larm då. De hade nog span på oss eftersom det hände medans vi var och handlade + åt ute. Har dock känslan att det är ovanligt med spanande tjuvar här i Sverige, trots att man läser om en del som bara varit bort 1-2 timmar och kommer hem till ett uppbrutet hem.

Känslan efter inbrottet var dock inte så bra, man hade svårt att sova några nätter. Samtidigt är man nog förberedd på att det kan hända igen och har nu lärt sig var man skall gömma smycken, klockor etc, det är ju i 99% det de är ute efter. Kontanter har vi nästan aldrig hemma.
Jag håller helt med dig. Men det går inte att argumentera rationellt. Vissa har ett stort kontrollbehov och om det paras med tekniknördighet då är man beredd att betala mycket för en hobby lika meningslöst som frimärkssamlandet eller fågelskåderi.

Intressant med tankar av typen "det går inte att argumentera rationellt", när det i själva verket är så att båda sido i frågan om att ha eller inte ha hemlarm är väldigt rationella.

Vissa har inte hemlarm för att de inte oroar sig ändå - ett rationellt avstående.

Andra har hemlarm för att just det gör att de inte oroar sig - också ett rationellt val.

Att argumentera för eller mot hemlarm med argument som "jag hade larm och fick inbrott ändå" eller "jag har inget larm och har aldrig haft inbrott" är däremot irrationellt av den samma anledning som att det finns talesätt av typen "en svala gör ingen sommar". Det statistiska (egenupplevda) underlaget är för litet. Och det gäller ju även om man dessutom har en granne som också...

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
S
hsd hsd skrev:
Larm ger en indikering om att det finns värde att hämta
Nej det gör det inte, det där är ett så löjligt argument att jag knappt vet om man ska bemöta det på allvar.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller helt med dig. Men det går inte att argumentera rationellt. Vissa har ett stort kontrollbehov och om det paras med tekniknördighet då är man beredd att betala mycket för en hobby lika meningslöst som frimärkssamlandet eller fågelskåderi.
Vem är du att bestämma vad som är meningslöst?
Att det du gör är meningsfullt men det andra gör som inte går med ditt tycke meningslöst? Låter kämpigt att gå runt med sådana tankar om sin omvärld.

Diskussionen har varit rationell, bortsett från att de som ev. har larm;
1. Måste bo vägg i vägg med brandstationen på orten för att huset inte ska explodera i en brand.
2. Inte har en granne som jämt och ständigt är hemma som dessutom är ostoppligt svag för frukt och bär.
3. Är meningslösa

Rationellt var det va?
Det är inte utan att man småler en smula :)

Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Vem är du att bestämma vad som är meningslöst?
Att det du gör är meningsfullt men det andra gör som inte går med ditt tycke meningslöst? Låter kämpigt att gå runt med sådana tankar om sin omvärld.

Diskussionen har varit rationell, bortsett från att de som ev. har larm;
1. Måste bo vägg i vägg med brandstationen på orten för att huset inte ska explodera i en brand.
2. Inte har en granne som jämt och ständigt är hemma som dessutom är ostoppligt svag för frukt och bär.
3. Är meningslösa

Rationellt var det va?
Det är inte utan att man småler en smula :)
Haha skön kommentar om grannen som är ett frukt och bärmonster / bäroholic ...

Mitt förra argument väger också tungt att man har koll på värmen luftfuktighet brand stängda dörrar och fönster låst ytterdörren och larm...jag har larm å nej jag har inget av värde att sno . ..

Exempel.. ang.Lägga pengar på annat .. ingen här som bytit ut 28t tjocktv mod ny fin 55/60t fast den gamla funkade ?? ..

jag jpersonligen har kvar min gamla thorn 24tum hyrtv svartvit skärm och spar pengarna till ungarna .... så jag har råd med larm :love::love:

• Gilla
Jahojjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.