10 321 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Manchetter till rörgenomdragning - mjuk eller hård?
Angående det här med tätmanschetterna, om man har en fixtur i väggen till RIR rören så bygger den lite. går inte att få på de manscetter lip har (24 mm) på dem då de är 30 mm. ska man göra egna då eller köpa färdiga då jag inte hittat rätt dimensioner på lips grejer, har samma problem med alla rör i badrummet, inga manschetter passar någonstans.
Kan man göra egna manscetter och använda eller är det bäst att använda någonannas manschetter i de dimensioner jag behöver?
De dimensioner på rör jag behöver manschetter till är: 30 mm (rir rören), 60 mm (avlopp handfat) samt 125 mm (toa stolen).
Kan man göra egna manscetter och använda eller är det bäst att använda någonannas manschetter i de dimensioner jag behöver?
De dimensioner på rör jag behöver manschetter till är: 30 mm (rir rören), 60 mm (avlopp handfat) samt 125 mm (toa stolen).
Jag gjorde egna manschetter till tvättstället, bara skära till av den tjockaste duken. Handfatet tog jag en färdig manschett, toan struntade jag i helt och hållet på inrådan av byggaren jag köpte tätskiktet av.
Vad motiverade han det med? Och varför gjorde du egna när det finns manschetter från tillverkaren?ThomasLindgren skrev:
Varmvatten och kallvatten till tvättställ, dusch och badkar + kallvatten till toan. Det är sju manschetter * 140-150:- styck. Toan kostar dryga 200:-. TusenlappAR var väl att ta i men 12-1300:- hade de manschetterna gått på, helt i onödan då det funkar lika bra med fiberremsorna, då det är precis samma material.ACME skrev:
Jag sa fel, menade tätremsorna, blandar ihop dem hela tiden.
Tur det då eftersom fiberremsorna inte ingår i systemen sen länge tillbaka, men jag tror fortfarande inte att det är ok att tillverka egna manschetter om man vill ha systemgarantin från tätskiktstillverkaren.
Fiberremsor ingick när vi började med badrummet (vilket gäller) och då var det inga problem att göra egna heller.
Det beror på vilken leverantör man har. LIP, till exempel, godkänner att man gör egna.ktm250 skrev:
Ingår inte remsorna i systemet? Enligt BBV ska samtliga förseglingsmaterial vara märkta med leverantörens namn, så det gör det ju lite knepigt att använda någon annans remsa.