Har ni några tips?

Själv har jag prenumererat på Fine Woodworking och funderar på att förnya prenumerationen, men tycker att den upprepar sig lite... Artiklar som är snarlika varandra kommer med något/några års mellanrum. Har några nummer av Popular Woodworking också men gillade inte riktigt den, i alla fall inte för ett par år sedan.

Hej,

Detta med att tidningarna upprepar sig, är något som jag noterat även i andra hobbysammanhang, foto t ex.

Den engelska Furniture & Cabinet Making köper jag lösnummer av ibland. Har varit läsvärd, men det är ett tag
sedan jag köpte den.
Länk till tidningen: http://www.thegmcgroup.com/item--Furniture-and-Cabinet-Making--1010FC.html

FWW betalar jag för en web-åtkomst till deras arkiv, för ca $35 /year. Där hittar man även de färska tidningarna och
deras artiklar i PDF-format.

/Jonny

Ah, två bra tips. Tack! Får bli några lösnummer av tidningen och 35 dollar för ett års web-åtkomst är ju som hittat!

Jag passade på att köpa en treårsprenumeration på FWW nu när dollarn är billig. Om du tycker att de upprepar sig, kanske du är fullärd i de teoretiska avsnitten? Själv brukar jag tro att jag ar fullärd, men sen skall jag göra något praktiskt, och då är alla goda råd som bortblåsta. Att då hitta rätt artikel i sin bunt med tidskrifter är inte alltid det lättaste.

Kanske skall du leta efter någon tidskrift som mer inriktar sig på formgivning av möbler? Där brukar FWW vara allt annat än kontemporär. Om du hittar något i den vägen är jag intresserad av att få veta!

Fullärd blir man nog aldrig. Men du har nog rätt Mattias, det är väl inte mycket nytt under solen helt enkelt och ämnesområdet är ju trots allt ganska begränsat. Olika varianter på samma tema liksom. Man läser mest för lite inspiration, för de små (och få) guldkorn som trots allt dyker upp då och då och för att dämpa suget i verktygstarmen... ;)

Jo, jag har samma problem. När man väl står där så kan det vara svårt att komma ihåg den där smarta lösningen, och inte heller hittar man bland alla post-it lappar man lagt i tidningarna... Kanske web-varianten kan vara lösningen på det problemet?

Ang formgivning, funktion etc så är det kanske böcker som gäller, vad jag vet i alla fall. Finns tex en hel del kring de stora som mathsson, malmsten och kompani... Säg till om du hittar en bra tidning... :)

Om man gillar den engelska stilen är Homes & Gardens en källa till tjusiga bilder och reportage, möjligen med inriktning på inredning, men en del möbler och konstruktioner kan man skymta där. Kommer ut månadsvis.

Tyvärr har man vissa språkliga begränsningar, det finns säkert en hel del på både tyska och franska. De kan nog också vara svåra att hitta i tidningshyllorna på försäljningsställena. Marknaden för dessa måste vara ytterst begränsad.

Trots allt prat om globalisering, så i en möbel-amatörs ögon är stilen rätt annorlunda "over there", så de amerikanska tidningarna har ett begränsat värde beträffande möbeldesign, tycker jag, är väl bäst att tillägga.

Woodworking magazine har jag köpt några nummer av (eller dom flesta när jag tänker efter), lite mer åt handverktyg och teknik, bra artiklar fast kanske lite "enklare" snickeri än andra tidningar och fina svartvita bilder, inga annonser.
http://www.woodworking-magazine.com/

Nybyggarn

oho, trevligt alternativ... Bara "inga annonser" gör att jag måste prova på. Tack!

Jag köpte ett nummer av Good Woodworking, den var bra tyckte jag.
Har dock inget att jämföra med.
Lite olika artiklar om tekniker, verktyg etc.

Good, Better, Fine......hur många finns det?

bax skrev:
Jag köpte ett nummer av Good Woodworking, den var bra tyckte jag.
Har dock inget att jämföra med.
Lite olika artiklar om tekniker, verktyg etc.

Good, Better, Fine......hur många finns det?
Det finns drivvis med gamla tidningar i PDF-format på nätet. Dra några sådana och jämför.

En sökning på Presstop på "Hobby" -> "Träarbete" ger följande resultat
Creative Woodworks & Crafts
FINE WOODWORKING
GOOD WOODWORKING
Holzwerken
POPULAR WOODWORKING
Practical Woodworking
Router & Power Woodworking
Tole World
Woodcarving
WOODCARVING ILLUSTRATED
WOODCRAFT MAGAZINE
Woodsmith Magazine
Woodstrokes and Woodcrafts Magazine
WOODTURNING
WOODWORK
WOODWORKER
Woodworking Plans & Projects

Saknar dock t ex Furniture & cabinet making i listan.
På Presstop i Linköping har jag sett endast en bråkdel av dessa tidningar.

Ibland vill man kanske bara ha lite tidsfördriv – då kan man gå till youtube.com. Skriv "woodworking" i sökfunktionen. Det dyker upp massor med matnyttigheter. (Och en del skit också.) Har ännu inte sökt på något mer specifikt men det finns mycket där. Inser att det inte ersätter en prenumeration på en bra tidning men det kan vara ett slags komplement.

/Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.