14 377 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Man ska inte läsa om sjukdomar.... Eller soteld ;)
Sida 1 av 3
Läste på lite om vedeldning och kom in på soteld.
Givetvis var jag tvungen att googla fram bilder också. Ser ganska läskigt ut.
Har ni några erfarenheter av soteld? Verkar inte vara helt ovanlig.
Hur funkar dom där skydden man kan köpa på t ex jula som man lägger i elden?
Givetvis var jag tvungen att googla fram bilder också. Ser ganska läskigt ut.
Har ni några erfarenheter av soteld? Verkar inte vara helt ovanlig.
Hur funkar dom där skydden man kan köpa på t ex jula som man lägger i elden?
Inom riskzionen ligger de gamla snik-gubbar som envisas med att "elda med ved" i gamla kokspannor och kombipannor som aldrig ens är byggda för vedeldning. Man är då nödgade att minska lufttillförseln och anlägga pyreldning för att få ned rökgastemperaturen, dvs. göra om pannan till en kolmila.
Då får man delvis oförbränt material upp i skorstenen som där bildar en tjärbeläggning.
Ska mycket till innan man får rent sot att brinna i skorstenen men tjärblandad sot börjar lättare glöda.
Med en rätt eldad omvändförbränningspanna brinner alla tjärprodukter upp redan i pannan så man kan känna sig lugn. Rökgastemperaturen brukar inte heller bli så hög med en riktig panna.
Finns väl inget som hindrar att man själv går upp och drar pipan ett par gånger om året för sotarn brukar vara dyr.
Skorstensrens av olika sorter fungerar. Något lägger sig på sotet och får sotet att ramla ned.
Tidigare var aktiva materialet zink men nu använder man något annat.
Går att slänga in småbitar av galvad plåt eller galvade spikar i elden så får man samma effekt.
Då får man delvis oförbränt material upp i skorstenen som där bildar en tjärbeläggning.
Ska mycket till innan man får rent sot att brinna i skorstenen men tjärblandad sot börjar lättare glöda.
Med en rätt eldad omvändförbränningspanna brinner alla tjärprodukter upp redan i pannan så man kan känna sig lugn. Rökgastemperaturen brukar inte heller bli så hög med en riktig panna.
Finns väl inget som hindrar att man själv går upp och drar pipan ett par gånger om året för sotarn brukar vara dyr.
Skorstensrens av olika sorter fungerar. Något lägger sig på sotet och får sotet att ramla ned.
Tidigare var aktiva materialet zink men nu använder man något annat.
Går att slänga in småbitar av galvad plåt eller galvade spikar i elden så får man samma effekt.
Redigerat:
Kan det vara lurigt att elda med ved som legat under presenning några år?
Bytte presenningen mot en platonmatta i sommras. När skyfallen har kommit så har det regnat in en del.
Borde kanske ta in veden någon dag tidigare för extra torkning. Gör nog bara gott, blir riktigt torr luft inne som d e nu.
Bytte presenningen mot en platonmatta i sommras. När skyfallen har kommit så har det regnat in en del.
Borde kanske ta in veden någon dag tidigare för extra torkning. Gör nog bara gott, blir riktigt torr luft inne som d e nu.
Som min panna en ctc elcombi när man eldar för fulla pluggar så blir sot luckan så varm att man inte kan hålla handen på den.. Pannan i källaren och sotluckan på nästa våning. får elda 3-4 fulla inlägg för att få tanken på 500 l att bli hela vägen 80 grader. Fast värmen är avstängd och torr björkved..om man börjar från 20 C på toppen av tanken.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Jag har testat soteld och det var INTE kul alls! Skulle gå och lägga mig och undrade varför en helikopter hovrade över huset....det var skorstenen som brann!
Grannen kom och kastade ner ca 5 kg tösalt och när jag ringde brandkåren så var allt släckt
I 3 dagar var murstocken varm och det brukar den aldrig bli hur mycket jag än eldar....
Men huset klarade sig tack vare min rådige granne.....jag visste inte att soteld låter fruktansvärt men det gör det verkligen!
Grannen kom och kastade ner ca 5 kg tösalt och när jag ringde brandkåren så var allt släckt
I 3 dagar var murstocken varm och det brukar den aldrig bli hur mycket jag än eldar....
Men huset klarade sig tack vare min rådige granne.....jag visste inte att soteld låter fruktansvärt men det gör det verkligen!
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Det var en mardröm! Saltet kväver elden och glöden...nackdelen är att det smälter och blir som en fet dimma som lägger sig överallt inomhus om man öppnar kaminluckan
Så när man kastat ner saltet så bör man ha alla ventiler och liknande stängda . Min soteld var som en gigantisk växande gasol-låga enligt grannen och enligt sotaren brann det ca 1,5-2 meter i höjd. Men jag har sotare varje år både innan det hände och efter...man behöver inte bli oroad om man eldar med torr ved och med god syretillförsel 
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Jag hade ingen eld som syntes ur skorsten men det var en tidsfråga enligt sotaren....ljudet däremot fick mig att verkligen bli förskräckt. Jag har aldrig hört ett sånt dånande! Skorstenen är inte byggd för så många grader (runt 1300 grader) och kan därför spricka och risken finns at elden sprider sig och sätter fyr på huset. Man lär sig och man blir försiktig