11 083 läst ·
88 svar
11k läst
88 svar
Man kanske borde införa någon slags detaljplan även invändigt?
Jag vet, Malmgren blir byggnadsvårsminister i nästa regering och alla måste godkännas av honom!A Avemo skrev:
Han får min röst! Länge leve stilpolisen!
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Du verkar ju bara vara bitter för att du inte grundande spotify eller har en adelssläkt.AndersMalmgren skrev:
Oftast skjuter hus eller lägenheter upp ordentligt i pris om man slängt in en arkitekt som kommit med lite nya ideer för renoveringen , där han lämnat allt det gamla bakom sig, där det även visar att folk är villiga o betala mycket mer för en modern renoverad/ombyggd lägenhet eller hus, än en som bara gjort liknande som det var förr, då ser man att nytänkande har en positiv pris utveckling och vad dom flesta vill ha.AndersMalmgren skrev:
Indirekt skulle man ge 50% rotbidrag till dessa som klarar av att ta ut svängarna, som tjejen på filmen, hon skapa något eget och nytänkande, hon bidrog till en positiv utveckling.
Det här är något som ligger i tiden. Många ser tillbaka på 50-talet och allt som förstördes då, men faktum är att det blåser precis samma vindar idag, vilket intressant nog många verkar missa. Det är någon sorts postmodernism där det i stilidealet ingår ett "förakt" för, och en iver att stöpa om allt som följer äldre stilar. "Nytt och fräscht" skall det vara. Att riva bort saker som är påkostade och exklusiva för att ersätta det med billigt massproducerat skit från byggmarknaden, t.ex. ersätta felfri stavparkett med klickgolv, det är för mig det största mysteriet. Men det var ju precis likadant på 50-talet.
En annan kan ju tycka att om man vill ha nyproduktion kan man väl köpa nyproduktion i så fall?
En annan kan ju tycka att om man vill ha nyproduktion kan man väl köpa nyproduktion i så fall?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Ja, det är så tragiskt och bevittna, men tyvärr verkar jag ju mer eller mindre ensam om det (i denna tråden) .C cpalm skrev:Det här är något som ligger i tiden. Många ser tillbaka på 50-talet och allt som förstördes då, men faktum är att det blåser precis samma vindar idag, vilket intressant nog många verkar missa. Det är någon sorts postmodernism där det i stilidealet ingår ett "förakt" för, och en iver att stöpa om allt som följer äldre stilar. "Nytt och fräscht" skall det vara. Att riva bort saker som är påkostade och exklusiva för att ersätta det med billigt massproducerat skit från byggmarknaden, t.ex. ersätta felfri stavparkett med klickgolv, det är för mig det största mysteriet. Men det var ju precis likadant på 50-talet.
Ta gamla klara som exempel, inte några k-märkta hus där. Bara att riva.
Har väl inte rivits speciellt mkt i stan senaste 50? åren. Klarakvarteren var väl mest skräp ändå med dåligt byggda och eftersatta hus.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Blev fina lägenheter. Notch köpte väl högst upp? Som sagt, det är subjektivt. Att kalla det för pöbeln är lika svagt argument som att säga att nån är ful. Du har en annan åsikt, du behöver inte pracka på alla den bara för att du sitter i en för trång lägnehet.AndersMalmgren skrev:
Du blandar ihop två helt separata frågor. På frågan om det är synd att gamla fina lägenheter och hus renoveras sönder svarar jag absolut ja. På frågan om det skall krävas myndighetsinblandning för att renovera insidan på sitt hus svarar jag nej.AndersMalmgren skrev:
Ungefär som att jag ogärna äter på mc Donalds då jag inte gillar deras mat. Men jag tycker inte att de bör förbjudas för det.