Va bra! Har nämligen sprungit runt på vinden och fick mej några "danssteg" av att ett rör som det låg en fas på! Som tur löste min redan installerade jfb ut. Skiträdd som jag va vågade jag knappt röra mej och gå ner. Slitit ut sladden och mejslat mina nya tapeter och hittade boven. En gipsskruv som ....... min tjej skruvat dit. Mitt i centrum på en "stålflexböj" satt den. Hur kunde jag vara så dum... min tjej menar jag och sätta skruven där?? Jo från uttaget så ANTOG jag att röret gick spikrakt upp på vinden och skruvade "runt om" Borde väl vara smartast att sätta röret i lod när dom byggde huset? Näfan. Det va det visst inte. 10cm upp sen vänster ut mellan lättbetongen och träväggen sen till baka upp mot vinden och lite snett upp över kutterspånet. Hmm. Jaja. Därför vore det kanon att ha sina rör jordade. Finns det något bra sätt att kolla sedan om alla dosor och rör fått sin dos med jord då det kanske glappar i skarvar och mellan rör och dosor? Har inte lust att ANTA igen. Antaganden kan faktiskt vara rent ut sagt jävligt livsfarligt.
 
Redigerat:
Har nu satt rörklämmor och jordsladdar på diverse rör på vinden. Dragit dom till en kopplingsdosa. Men....kanske dum fråga men det kan vl aldrig bli gnista på något sätt vid jorden som jag satt på rören? Är ju lite dammigt av kutterspånet så då blir det ju inte bra alls.
 
Ska det vara enligt konstens alla regler (dvs dem för potentialutjämning) så skall väl jordledningarna vara minst 6 mm2. Att det skulle bli någon gnista är nog uteslutet om allt sitter fast ordentligt.

Men sätt dit en JFB, som sagt, då bryter det långt innan något hinner bli varmt.
 
Putsade du av färgen på rören så blir det ju ännu bättre, jag antar att du har SP-rör dvs stålrör med svart lack.
Å andra sidan har du ju JFB installerad och bara denna fungerar är risken mycket liten att ett "svagt" jordfel skulle ge skadlig värmeutveckling. Se bara till att du får bra kontakt så blir det bra.

Det mycke_nu skrev om en blank jord skulle vara bra i dessa fall men nu är vi ju i Sverige.;)
 
Klämmorna sitter ordentligt men däremot sitter skarvmuffar lite löst. Men det kanske inte är något att bry sej mycket om? Har ju inte lust att ta upp en svets på vinden. :D
 
Det jag har lärt och fått berättat för mej är: I bef installation med pansar/B-rör är det tillåtet att byta gammal OVIR etc till enkelisolerad ledning typ FK. Som många sagt kan man komplettera med jfb, isolationsprova ordentligt också naturligtvis. Att jorda rören kanske man kan men det blir väl svårt att få någon riktig kontinuitet när dom ligger dolt. Däremot får man inte förlägga metallrör med FK i nyinstallation. Kan berätta om ett par läskiga exempel som relaterar till tråden.
1. Stor fin villa byggd på 20-talet, helrenoverad på 70-talet med FK i metallrören. Jag skulle se om det fanns plats för en extra täntråd mellan två dosor. Står på en trappstege sticker in metalldragfjädern i röret (gruppsäkringen i för att ha ljus) matar några tag när det blixtrar till bakom mej och lampan slocknar. Dragfjädern hade skrapat mot en mm-stor blank fläck på ett målat vattenelement (en chans på miljonen) och blivit jordad så säkringen gick. Hela rörsystemet+plåtdosor var spänningsförande när en viss ytterlampa var tänd. Det blev till att felsöka, orsaken var en 2,5"spik rakt igenom ett
Brör och FK. Tur att min stege stod isolerat....
2. Kund har rivit vägg med gammal stigarledning i pansarrör(givetvis innan man ringer elektriker). Ledningen hänger i luften och tjejen säger att hon tycker att det har blixtrat i skarven nere vid golvet(som f ö var borta och bestod av dammigt torrt sågspån etc). Orsak: "Elektriker"har på övån kopplat ett jordat uttag till en gammal ojordad plåtcentral och lagt jord+N i jordskruven på stativet. Strömmen kan ej gå via penledaren tillbaka utan går genom stålröret (som berörde centralkåpan) och ner till h-centralen där det var gängat i en fläns. Belastningen var väl på ca 1500W så det var nog tur att det inte blev värre.
 
inst.-mäst. skrev:
Att jorda rören kanske man kan men det blir väl svårt att få någon riktig kontinuitet när dom ligger dolt.
Är det inte bättre att dom flesta är jordade än inga alls?
 
Det är det nog allrahelst om man har jfb, då är ju risken för varmgång i t.ex en skarv vid jordfel nära nog eliminerad, men utan jfb vet man ju aldrig hur strömmen går. I ex med 2,5"spiken hände ju inget förrän någon gjorde en ordentlig kortslutning.
 
Aja men....fasiken nu är jag ju nojjig ändå. Tänk om jordfelsbrytaren får spelet och inte funkar som den ska tänk om tänk om tänk om.....kutterspånet är ju ganska lättantändligt så att säga. :|
 
Det är bara att gå och trycka på JFBns TEST-knapp när nojan slår till:).
 
Så jag har inget att vara orolig för? :)
 
Nej, och inte bara det, monterar du en JFB behöver du inte heller oroa dej för en hel del andra potentiella problem och risker förknippade med vanliga elanläggningar.
 
CHEMAS skrev:
Aja men....fasiken nu är jag ju nojjig ändå. Tänk om jordfelsbrytaren får spelet och inte funkar som den ska tänk om tänk om tänk om.....kutterspånet är ju ganska lättantändligt så att säga. :|
Ja, tänk om inte om vore, som min salig svärmor brukade säga... :D

Om du vill öka säkerheten så jorda du de rör som går och se till att ha jordfelsbrytaren i trim. Se bara till att du inte för in jord i ett utrymme som i övrigt är ojordat, tex om du har ett ojordat uttag på vinden så se till att det blir jordat också.
 
ok. Är det knappen på jfb som gäller när kollar skicket på den? Läst nått om isolationsmätning eller nått någonstans.

Vad är risken med blandat ojordat-jordat i samma rum? I mitt kök så har jag båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.