Mitt hus är byggt -54 med en balkong på övervåningen, skyddet runt balkongen är av korrigerad plåt av något slag. Dett behövs nu målas om jag har tvättat det med anti alg och mögelmedel. Vad ska jag har för typ av färg? Vill ju naturligtvis ha en som håller lääänge. Har kollat på Beckers hemsida men det verkar vara mycket omständligt.. Någon som har gjort det med ett lyckat resultat och vill dela med sig av sina erfarenheter? Samt tips mottages tacksamt!

Om du skall välja från Beckers produktutbud är väl detta en lämplig färg?
http://www.beckers.se/Utomhus/Vara-Produkter/Metall/Plattakfarg-V/

Jag målade ett falsat plåttak på ett burspråk med denna färg och det fungerade bra. Vet inte hur det ser ut om 10 år, men jag kan ju återkomma och berätta... :rolleyes:

Jag har för övrigt också en balkong med samma typ av plåt som jag inte är helt nöjd med (brun färg som flagnar och ser allmänt tråkig ut).

Men jag funderar faktiskt på att ta hit en plåtfirma som får byta ut plåten. Tror inte att det blir så fasligt dyrt och jag inbillar mig att det blir snyggare också? Men i mitt fall har jag en massa underarbete att göra eftersom flera lager lös färg måste bort först.

Tack för ditt svar! Funderar på den färgen men frågan är hur den fäster på den nuvarande.. Hmm, det är väl "bara" att prova sig fram antar jag..

Redigerat:
Ok, tackar! Skulle nog behöva en ställning och en bläster om man skulle få bort ALLT..

All lös färg och smuts skall bort. Färg som sitter fast kan sitta kvar. Men självklart blir det snyggare om man blästrar. Frågan är om det inte är enklare/billigare att bara byta ut plåten?

E eviljava skrev:
Om du skall välja från Beckers produktutbud är väl detta en lämplig färg?
[länk]

Jag målade ett falsat plåttak på ett burspråk med denna färg och det fungerade bra. Vet inte hur det ser ut om 10 år, men jag kan ju återkomma och berätta... :rolleyes:

Hej! Hur blev det efter 10 år? :-)

A Anders_70 skrev:
Hej! Hur blev det efter 10 år? :)
Det ser fortfarande bra ut! Har ännu inga planer på att måla om.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Härligt! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.