2 568 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Malfjärilar - fällor. Funkade i början.
Jag var mycket skeptisk när min granne gav mig an malfjärilsfälla - en sådan klisterlapp med feromoner som lockar till sig hanarna (utan hanar dör de ut). Jag minns inte när på året detta var, jag tror det var på våren. Jag satt upp fällan och 2 veckor gick utan resultat. Men, sen small det till, och det blev 2-3st som fastnade varje dygn. Efter 2v. var fällan full - typ 30st fångade. (hjälp så många jag hade hemma tänkte jag)
Fällan räcker i 4-6v. Jag köpte en till som jag satt upp och fångade ytterligare fler. Fälla nr. 3 och 4 har jag fångat in noll stycken! Jag har sett några honor då o då men inte hanarna - tills för 1 vecka sedan. Såg 3st på 2 dagar. Men ingen verkar intresserad av fällan.
Kan det möjligen ha med luftfuktighet att göra? Om det är fuktigare i bostaden, så kanske feromonerna verkar/sprider bättre? Jag kan annars inte se någon logisk förklaring. Eller är malen mer aktiv under våren? ..känns väl långsökt.
Fällan räcker i 4-6v. Jag köpte en till som jag satt upp och fångade ytterligare fler. Fälla nr. 3 och 4 har jag fångat in noll stycken! Jag har sett några honor då o då men inte hanarna - tills för 1 vecka sedan. Såg 3st på 2 dagar. Men ingen verkar intresserad av fällan.
Kan det möjligen ha med luftfuktighet att göra? Om det är fuktigare i bostaden, så kanske feromonerna verkar/sprider bättre? Jag kan annars inte se någon logisk förklaring. Eller är malen mer aktiv under våren? ..känns väl långsökt.
Jag har fångat rönnbärsmal med fälla. Men hade inte koll på att det fanns för andra arter. Är det klädmal eller pälsmal ni pratar om?
Om fällan bara tar hannar så gör den sannolikt det genom att låtsas vara hona.
Jag vet inte om vi har malar som parar sig året runt, men de flesta arterna är säsongsbundna, så det är väl fullt möjligt att malarna ifråga inte har huvudet fullt med tankar på larvtillverkning såhär mitt i vintern.
Jag vet inte om vi har malar som parar sig året runt, men de flesta arterna är säsongsbundna, så det är väl fullt möjligt att malarna ifråga inte har huvudet fullt med tankar på larvtillverkning såhär mitt i vintern.
De är mest aktiva när det är varmt.
Jag fick mycket extra jobb i min verksamhet den där riktigt varma sommaren för ett antal år sedan. Sedan dess har jag inte märkt att vårt land drabbats märkbart. Mal föredrar mörker, värme, lugn och ro. I normala fall räcker det med att vädra, dammsuga och röja den glömda garderoben samt att tvätta textilier i ull för att undvika angrepp.
Jag fick mycket extra jobb i min verksamhet den där riktigt varma sommaren för ett antal år sedan. Sedan dess har jag inte märkt att vårt land drabbats märkbart. Mal föredrar mörker, värme, lugn och ro. I normala fall räcker det med att vädra, dammsuga och röja den glömda garderoben samt att tvätta textilier i ull för att undvika angrepp.
Vi har haft problem med mal inne och till slut, efter mycket frustration, frysta kläder, sönderbitna ulltröjor och ett svärande om vart i helsike de kommer ifrån, så hittade jag info om att de har en tendens att hänga runt t ex fågelbon. Om fågelboet råkar uppehålla sig t ex på din fastighet så kan malarna sen flyga in i ventilationen (oklar anledning), och våra har ju faktiskt uppenbarat sig i betongpannrummet utan förvarning.
Förstod inte varför tidigare, men efter den infon så klistrade jag myggnät över ventilationsöppningarna och sen dess har vi haft bara ett par stycken inne, troligen överliggare eftersom dom verkar överleva -länge- utan att göra sig tillkänna
Lex påsen med ulltofflorna jag förslöt i vredesmod utifall det skulle finnas mal i dom och när jag plockade fram påsen igen efter sex månader så flög dom runt därinne.
De dök alltid upp i början av sommaren, sen lite paus, och sen i augusti igen i full fart. Håller tummarna att de är borta på riktigt nu.
Förstod inte varför tidigare, men efter den infon så klistrade jag myggnät över ventilationsöppningarna och sen dess har vi haft bara ett par stycken inne, troligen överliggare eftersom dom verkar överleva -länge- utan att göra sig tillkänna
Lex påsen med ulltofflorna jag förslöt i vredesmod utifall det skulle finnas mal i dom och när jag plockade fram påsen igen efter sex månader så flög dom runt därinne.
De dök alltid upp i början av sommaren, sen lite paus, och sen i augusti igen i full fart. Håller tummarna att de är borta på riktigt nu.
Vi hade fågelbon i takfoten kring huset men detta är åtgärdat för 1.5 år sedan då firma var här o satt stålnät i takfoten. Vi har inga bon längre varken i takfot eller mig veterligen på taket. Min tanke är att det är i källaren som de lever loppan, folk har säkert massa ull där som de lever av. När man har källardörren öppen så smiter några ut, alt när man tar upp grejer till lägenheten o de/ägg sitter i påsen.B bittle skrev:Vi har haft problem med mal inne och till slut, efter mycket frustration, frysta kläder, sönderbitna ulltröjor och ett svärande om vart i helsike de kommer ifrån, så hittade jag info om att de har en tendens att hänga runt t ex fågelbon. Om fågelboet råkar uppehålla sig t ex på din fastighet så kan malarna sen flyga in i ventilationen (oklar anledning), och våra har ju faktiskt uppenbarat sig i betongpannrummet utan förvarning.
Förstod inte varför tidigare, men efter den infon så klistrade jag myggnät över ventilationsöppningarna och sen dess har vi haft bara ett par stycken inne, troligen överliggare eftersom dom verkar överleva -länge- utan att göra sig tillkänna
Lex påsen med ulltofflorna jag förslöt i vredesmod utifall det skulle finnas mal i dom och när jag plockade fram påsen igen efter sex månader så flög dom runt därinne.
De dök alltid upp i början av sommaren, sen lite paus, och sen i augusti igen i full fart. Håller tummarna att de är borta på riktigt nu.
Alltså hur mycket man än kämpar så kommer det en ny tillströmmning, o inte nödvändigtvis via ventilationen. Jag har flera gånger sett dem även ikällaren.
Mitt inlägg var dock mer fokuserat på fällorna och inte själva bekämplningen som sådan. Jag är lite förundrad över att fällorna är helt tomma nu senaste tiden, trots att jag ser malen hemma. Förut funkade fällorna effektivt.
Jag köpte typ 8-10 malfällor på Claes i Sjön, vid olika perioder. Har haft dessa uppe hela året runt i några år nu (de håller i ca 3mån efter att man dragit av plastfilmen från klistret)
Jag har inte analyserat så noga men kan anta att jag inte ser något mönster på hur bra fällorna fungerar. Ibland funkar fällorna väldigt bra och ibland inte alls, även under den varma sommaren. Därför är min starka misstanke att dessa fällor har ett bäst före datum. Ligger dessa fällor för länge på lagerhyllan så tappar de effekt - så det gäller att ha färska fällor - och detta framgår ju inte på förpackningen.
Jag har inte analyserat så noga men kan anta att jag inte ser något mönster på hur bra fällorna fungerar. Ibland funkar fällorna väldigt bra och ibland inte alls, även under den varma sommaren. Därför är min starka misstanke att dessa fällor har ett bäst före datum. Ligger dessa fällor för länge på lagerhyllan så tappar de effekt - så det gäller att ha färska fällor - och detta framgår ju inte på förpackningen.
Klicka här för att svara