Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ej vilken färg som e använd av tidigare ägare av stugan men nu e det en akrylat som en använt.
Tycker överlag färgen ser väldigt plastig i jämförelse av en mera trästruktur på andra målade ytor.
Akrylat är en sorts plast och därmed väldigt diffussionstät. Om underlaget inte är helt torrt kan det uppstå blåsor när fukten förångas vid varmt väder. Det är viktigt med bra underarbete och att följa färgsystemets rekommendationer när man använder akrylat.
Så vad göra? Slipa ner o måla med ny akrylat/hybrid/alkyd?Totte_S skrev:
Har bra erfarenhet av Biltema träfasad V pro som e en hybrid tror jag. Ger inte lika plastigt intryck men dock lite dålig täckning.
Kan vara att färgen som användes innan senaste målningen var linoljebaserad med, då blir det blåsor bakom akrylaten när oljan ångar ur trät vid värme

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 801 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 801 inlägg
Ser ut som klassiska linoljeblåsor. Virket var mättad med linolja (och kanske annan olja) som bryts ned över åren. När solen ligger på så bildar det gas som bildar bubblor under plastfärgen. En gång målat med linoljeinnehållande färg (eller grundoljat med linolja) alltid oljefärg (eller i alla fall akrylat).
Lösning? Ja svårt nu, det ligger på nivån att ta ned panelen eller ta bort platsfärgen. Du kan punktera bubblorna med en nål och leva med det.
Lösning? Ja svårt nu, det ligger på nivån att ta ned panelen eller ta bort platsfärgen. Du kan punktera bubblorna med en nål och leva med det.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Fick tag i ett papper av mina föräldrar hur senaste målning av två av stugans ytterväggar gjordes innan köp.
Dom skrapade o målade med Beckers oljegrund(alkydoljebaserad),fortsatte med Beckers akrylatfärg som toppfärg.
Dessa två väggar har bubblor,den som senast målades av mina föräldrar betydligt mer bubblor än den andra väggen.
Känns som det blivit fel redan från förra målningen.
Dom skrapade o målade med Beckers oljegrund(alkydoljebaserad),fortsatte med Beckers akrylatfärg som toppfärg.
Dessa två väggar har bubblor,den som senast målades av mina föräldrar betydligt mer bubblor än den andra väggen.
Känns som det blivit fel redan från förra målningen.
Inga färgprover togs på fasaden innan senaste målningen så fel färg användes nu senast
Så om man slipar ner det mesta,nu snackar vi inte trärent. O sen målar med typ Biltema träfasad pro V som är en hybrid som jag fattar det,alt en alkydfärg ordnar det då eller blir det bara mer fel?
Kan gå varit linolja i tidigare färg? Eller är det målat på sol-varm (stekhet) vägg (?)P Peter Wede skrev: