62 138 läst ·
190 svar
62k läst
190 svar
Målare vill ha mer betalt för de räknat för lite på skrapning
Undrar om det finns några som överhuvudtaget fuskar så mycket som målare iaf.MathiasS skrev:
Du kan dra hur många korvhistorier du vill. Till slut är det någon som ska få sitt hus målat och det med ett resultat som står sig i 20 år.
Jag tror att risken är stor att man skrapar mycket mindre än vad som egentligen behövs om man håller fast vid priset och det kommer inte kunna kontrolleras. Det kanske ger synbara problem om 10 år och då kommer man inte få någon hjälp eftersom inga sådana garantier lämnas. Hade det varit ett arbete där det var enklare att kontrollera vad som verkligen behövde göras hade man inte behövt kompromissa, men här blir det antagligen svårt.
Vad vi tycker om moralen och annat i det spelar inte så stor roll. Antagligen betalar man hellre 180tusen för ett perfekt resultat än 150 för något som riskerar att se ut som skit efter 5-10 år.
Vad är det man brukar säga, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Ingen målare över min tröskel.
PristilläggTRJBerg skrev:
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
Så här ligger det till. Bäst för er båda är att du väljer att avsluta arbetet.
Målarfirman vill inte gå i förlust, vilket kommer resultera i att de gör en sämre skrapning om arbetet fortskrider.
Du vill å andra sidan inte betala dem mer för att få ett kvalitetsarbete utfört för du tycker du har rätt och de får skylla sig själva om de räknat fel.
Bästa är då att avbryta så blir ingen blir mer lidande.
Eller, så har ni en dialog där du frågar om hur mycket extra han vill ha för att fortsätta göra en kvalitetsskrapning där ni båda är nöjda. Det är alltid surt när det räknas fel i pris och det händer mellanåt. Är du nöjd med skrapning hittils, kör på och ta kostnaden.
Tycker du att nuvarande skrapning är sisådär.. avbryt, ta annan firma.
Målarfirman vill inte gå i förlust, vilket kommer resultera i att de gör en sämre skrapning om arbetet fortskrider.
Du vill å andra sidan inte betala dem mer för att få ett kvalitetsarbete utfört för du tycker du har rätt och de får skylla sig själva om de räknat fel.
Eller, så har ni en dialog där du frågar om hur mycket extra han vill ha för att fortsätta göra en kvalitetsskrapning där ni båda är nöjda. Det är alltid surt när det räknas fel i pris och det händer mellanåt. Är du nöjd med skrapning hittils, kör på och ta kostnaden.
Nu missade du läsa. TS har ju uppdaterat med jättebra information om varför läget är som det är.I ItWasntMe skrev:Så här ligger det till. Bäst för er båda är att du väljer att avsluta arbetet.
Låter som att ni fått en bra kontakt och lösning. Perfekt, som det skall vara.S Salaschenko skrev:Hej alla och tack för all respons.
Kan meddela att vi haft ett samtal med firman nu och saker och ting har blivit lite klarare.
Firman har haft en väldigt bra dialog med oss,
De kan inte garantera att målningen blir bra om inte mer skrapas bort. Det är en lokal firma och vi känner oss rätt säkra på att de inte försöker lura oss på mer pengar, de vill helt enkelt bara att slutresultatet ska bli bra. Och det vill ju vi med.
Vi kommer gemensamt kolla på hur mycket av huset som vi tror behöver skrapas trärent och därefter få ett pris på det jobbet. Men troligtvis kommer vi skrapa det mesta av detta själva eftersom vi inte är så sugna på att lägga ut massa mer pengar.
Tror det kommer bli bra resultat till sist och till ett rimtligt pris, vilket ju är det viktigaste.
Hoppas det blir kanon i slutändan.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Här låter det ju som en situation där omständigheterna på objektet faktiskt var värre än firman hade anldning att räkna med när offerten skrevs.
Sedan är det en annan femma att det väl finns lite olika uppfattning om behovet av total nedskrapning av "plastfärg", jag antar att det syftar på en akrylatfärg. Normalt anses det inte gå att måla över med "modern oljefärg" (brukar idag syfta på vattenburen alkydfärg). Men det finns fabrikat som sägs vara OK för detta, bla. Caparol. Men har man en lokal fackmannamässig firma så är det nog bra att lita på deras bedömning.
Sedan är det en annan femma att det väl finns lite olika uppfattning om behovet av total nedskrapning av "plastfärg", jag antar att det syftar på en akrylatfärg. Normalt anses det inte gå att måla över med "modern oljefärg" (brukar idag syfta på vattenburen alkydfärg). Men det finns fabrikat som sägs vara OK för detta, bla. Caparol. Men har man en lokal fackmannamässig firma så är det nog bra att lita på deras bedömning.
Redigerat:
Du behöver läsa §8 också.....S sjoelund skrev:
Naturligt vis kan man de!Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Men man vet inte vad de va för firma som anlitades finns massa svartmålare med i branschen ju
Precis, men de gäller i fallen jag beskrev ovan. Notera att man som hantverkare inte får utföra jobb man vet blir dåliga även om kunden efterfrågar det. Så om det som här skulle bli skit utan att skrapa måste det göras. Och då behöver alltså kunden antingen godkänna tilläggsarbetet, göra det själv, eller så bryter man avtalet.MathiasS skrev:
Det viktiga här är att förstå att hantverkaren har mycket långt gående ansvar att själv förstå vad som behöver göras. Det går inte att teckna att fastprisavtal och sedan säga "oj, här behövde det skrapas mer än jag trodde" och sedan förvänta sig att man har rätt att be om mer pengar. Det ska till extraordinära omständigheter innan det är något som ens kan diskuteras.S sjoelund skrev:Precis, men de gäller i fallen jag beskrev ovan. Notera att man som hantverkare inte får utföra jobb man vet blir dåliga även om kunden efterfrågar det. Så om det som här skulle bli skit utan att skrapa måste det göras. Och då behöver alltså kunden antingen godkänna tilläggsarbetet, göra det själv, eller så bryter man avtalet.
Vad bra att du har att göra med en seriös firma som nu när detta har kommit på bordet har agerat helt enligt gällande normer. De har efter en dags arbete anmält till dig att förutsättningarna inte motsvarar det ni har kommit överens om och därför anmält en ändring. Lycka till och detta kommer att bli bra. Lite svett från dig kommer dock att krävas.S Salaschenko skrev:Hej alla och tack för all respons.
Kan meddela att vi haft ett samtal med firman nu och saker och ting har blivit lite klarare.
När de tittade på vårt hus inför jobbet sa vi att det var målat med moden oljefärg (vilket vi fått till oss av förra ägare). De ställen de testskrapade på verkade inte antyda något annat heller.
Vid själva arbetet tyckte firman dock inte det betedde sig som det när de skrapade. De misstänkte att något av de tidigare lagerna färg var plastfärg. Vi kollade själva när vi testskrapat lite efteråt och det stämmer, iallafall på vissa delar av huset.
För att det ska bli ett bra resultat när man målar med nya färgen (modern oljefärg) behöver gammal plastfärg skrapas bort, eftersom det annars är risk att fukt blir inmålat och träet ruttnar. Till saken hör att vi VET att senaste målningen gjordes för sent på året och det därmed troligtvis inte var så torrt som man hade hoppats.
Vissa delar som vi skrapat bort visar tecken på fukt i träet (dock inte överallt).
Firman har haft en väldigt bra dialog med oss, förklarat att det varit med om fall där fukt målats in och resulterat i svartmögel på insidan av vägg.
De kan inte garantera att målningen blir bra om inte mer skrapas bort. Det är en lokal firma och vi känner oss rätt säkra på att de inte försöker lura oss på mer pengar, de vill helt enkelt bara att slutresultatet ska bli bra. Och det vill ju vi med.
Skulle vi kunna krångla och hamna i en tvist kring hur mycket skrapning det innebär när offerten enbart specificerar "skrapning av hus"? Tveksamt. De har ju faktiskt skrapat, står inte i vårt kontrakt att det ska skrapas trärent (vilket antagligen behövs, på vissa delar). Priset som de offererat var också relativt billigt jämfört med andra större firmor.
Till alla som gör och tar emot offerter i sommar kring målning kan det ju vara en god idé att i förhand specificera om man med skrapning menar att bara gå över ytorna som behövs med en skrapa eller att skrapa huset trärent. Det är ju väldig stor skillnad.
Vi kommer gemensamt kolla på hur mycket av huset som vi tror behöver skrapas trärent och därefter få ett pris på det jobbet. Men troligtvis kommer vi skrapa det mesta av detta själva eftersom vi inte är så sugna på att lägga ut massa mer pengar.
Tror det kommer bli bra resultat till sist och till ett rimtligt pris, vilket ju är det viktigaste.
Massa jibberjabber från din sida. Inte förvånad.MathiasS skrev:
Oj, du verkar väldigt upprörd. Den enda som höjer rösten, använder kraftord och personangrepp här är du.
Jag ska sammanfatta vad jag sagt i tråden så kanske polletten trillar ner även för dig:
1. Juridiskt sett är ett fast pris fast. Dvs konsumenten har rätt att hänvda att avtalet ska gälla.
2. Om merarbetet är stort är risken stor att man inte får den tjänst man avtalat. <= Läs flera gånger till du förstår innebörden av detta. Jag ser inte att det är någon annan än jag som försökt förstå hur stor den risken är (med frågor som TS inte svarat på).
För snitt-konsumenten är #2 ett problem eftersom man inte vet hur arbetet ska utföras för att det ska bli bra. Man kan också ha andra skäl till att inte kunna kontrollera arbetet, tex kanske man har svårt att klättra på ställningar för att inspektera. Därför är det relevant att förstå att man kan gå på en nit även om man har rätt i sak.
Du och några till har fastnat i något primalt behov av att göra världen svartvit och trycka till den som gjort fel (och det kan ju vara kul) men du missar helt att i praktiken är det inte så enkelt för alla att få rätt även när man har rätt. Därför behöver man reflektera över vilken situation man hamnar i om man vidhåller sin position (avtalat pris gäller) - hamnar jag i en god position givet mina egna intressen eller riskerar mitt läge att försämras?
Du bortser helt från risken att hamna i ett sämre läge och därför gör du bort dig med dina hårda ord.
Och för att stilla din nyfikenhet. Nej, jag skulle nog själv inte jämka speciellt mycket i detta fall, jag har svart bälte i att skriva tjänsteavtal och förmågan att kontrollera arbetet som utförs så risken att jag får något annat än det jag köpt är liten. Och nej, när jag själv skriver fastprisavtal kopplat till mantid så har jag friskrivningar för sådant som erfarenhetsmässigt utgör en risk i tidsuppskattningarna och jag jobbar inte mot privatpersoner eller i byggbranschen.
Oavsett vilka scenarion och omständigheter du målar upp kvarstår faktum. De gav en offert, kunden accepterade.
De brast i sin uppskattning av jobbet. De ska inte ens säga något till kunden. Gör jobbet som ni gett en offert för, på bästa sätt dessutom.
Sen kan de gå i en kurs hur man lägger upp en offert och förbättra sina uppskattningar.