Om man vill ha en målad vägg i badrummet, hur går man tillväga?
Måste man sätta väv? I så fall; finns någon helslät så man slipper den där smårutiga väven...

Det system jag använde var Nordsjös, jag misstänker att de andra fabrikanterna är väldigt like men kolla upp innan ni börjar!

Ja, man limmar upp en väv med det som också fungerar som en grund för täckfärgen vilken också är anpassad för våtrum. Alla glasfibervävar har ett otroligt fult 70-talsmönster men det finns helt släta vävar som *inte* är godkända. En sådan slät väv använde jag då jag inte har direkt vattenbegjutning på det målade systemet, helt ok enligt både målare och sunt förnuft... ;)

mvh

Antar att de där rutiga är godkända (ses ofta i lägenheter) medan de släta då inte är det?
Så om det inte är just där man duschar/badar så kan det fungera?

Det finns 1 speciell väv : den vanliga rutan. Väven är gul och impregnerad med något. Rätt dyr jämnfört med vanlig väv.(45:-m)
Så ska den vara i dusch/bad delen så ska det vara den och helst (ska) den vara i hela våtutrymmet.
Anders

Eftersom det inte finns några målade system som klarar Boverkets nya regler på ånggenomgångsmotstånd krävs en fuktsäkerhetsprojektering som visar att lägre ånggenomgångsmotstånd kan användas. Hur en projektering går till i detalj har jag inte en aning om men mitt tips är att kontakta de leverantörer, man är intresserad av, hur systemen kan användas för att uppnå full funktion.

För den som är intresserad kan man läsa vad MVK-nämnden säger om Boverkets nya regler här: http://www.maleri.se/upload/Hemsida...ring/MVK/Uppdatering av Branschstandarden.pdf

EmMi skrev:
Om man vill ha en målad vägg i badrummet, hur går man tillväga?
Måste man sätta väv? I så fall; finns någon helslät så man slipper den där smårutiga väven...
Slät väv? Javisst! Vi har använt nåt som heter "Easy Cover", det har samma struktur som vanlig papp ungefär och är gjort av glasfiber. Det borde funka bra.

P
oskis 123 skrev:
Slät väv? Javisst! "Easy Cover"
Tillverkaren av våtrumssystemet tycker nog inte att det är en lika strålande idé...

Det är en speciell väv till våtrum som ingår i ett system med spackel, väv, fog och färg.

oskis 123 skrev:
Slät väv? Javisst! Vi har använt nåt som heter "Easy Cover", det har samma struktur som vanlig papp ungefär och är gjort av glasfiber. Det borde funka bra.
Nja, funka bra vet jag ej. Kanske i ett sovrum. Men i ett våtrum så blir det sämre än nåt annat.

• Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
Nej nej inte easycover i badrummet!!!!!
Anders

Microlit är slät väv.

P
Men microlit är inte heller en våtrumsväv.

Våtrumsväv är den gula som nämns ovan. Ska du ha väv i duschen så är det den som gäller, men är det i tex en tvättstuga så funkar vanlig väv lika bra, även då med våtrumsfärg förstås.

ACME skrev:
Tillverkaren av våtrumssystemet tycker nog inte att det är en lika strålande idé...

Det är en speciell väv till våtrum som ingår i ett system med spackel, väv, fog och färg.
Ooups! Grav tankevurpa av mej!!::eek: Drömde mej visst bort på semester...Jag tänkte framför mej en helt vanlig vägg i sovrummet. Håller såklart med att allt ska ingå i ett och samma system av våtrumsprodukter.
Easy Cover är jättebra, men INTE i badrummet!!!!

Redigerat:
Väven är inte tänkt precis i duschutrymmet, utan en bra bit bort från vatten...

Vi köpte nyss för badrum på Alcro yrkesbutik. Enligt dem finns ingen helt slät badrumsväv. Men det finns en som har mycket mindre rutor än klassisk glasfiberväv. Vi ska använda den. Jag misstänker att när alla lager gummi och färg är på, så ser den ganska slät ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.