Hej! Något som diskuteras utomlands men som jag sällan sett nämnas eller användas på svenska hus är ljusa eller vita yttertak, i syfte att få ner innetemperaturen när det år varmt ute. Har någon erfarenhet av detta?

Vi bor i en tvåplansvilla med svarta betongpannor. Under sommaren är övervåningen nästan olidligt varm. Vi kommer att installera fönstermarkiser nästa månad, men om det inte gör så stor skillnad har jag funderat på om man kan låta måla taket ljusgrått.

Rimligtvis lär det väl också vara en bygglovsfråga.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Hörde om det i ett program i p1 för en vecka eller två sedan. Där gjorde det väldigt stor skillnad, och jag antar att det borde fungera även här om det är så att takets konstruktion bidrar till uppvärmningen inomhus.

Vi har full ståhöjd på vinden och även om det blir varmare där på sommaren ventilerar värmen ut ganska fort på kvällen och värmer inte rummen något nämnvärt. Så för oss skulle det exempelvis inte hjälpa så mycket. Tror jag.

Claes Sörmland
Har man en kallvind så kanske den där ökade temperaturen p g a ett mörkt tak är till godo för att få ut fukt och kondens under årets kallare månader?

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
E Ejjes skrev:
Hej! Något som diskuteras utomlands men som jag sällan sett nämnas eller användas på svenska hus är ljusa eller vita yttertak, i syfte att få ner innetemperaturen när det år varmt ute. Har någon erfarenhet av detta?

Vi bor i en tvåplansvilla med svarta betongpannor. Under sommaren är övervåningen nästan olidligt varm. Vi kommer att installera fönstermarkiser nästa månad, men om det inte gör så stor skillnad har jag funderat på om man kan låta måla taket ljusgrått.

Rimligtvis lär det väl också vara en bygglovsfråga.
Fundering, det är inte så att värmen från bottenvåningen letar sig upp och är orsaken?
Är det kallt vintertid på övervåning?
Med rimlig isolering i taket så borde det vara tillräckligt för att den vägen hålla värmen borta.
Men allt beror ju på när huset är byggt, hur det är isolerat och om värme från bottenvåning kan leta sig upp.
Att bara måla betongpannorna med ljus färg med vårt klimat och få dagar med de värmeproblemen tror jag inte på som lösning.

A
minskar värmeutstrålningen på vintern oxå

• Gilla
eshus
  • Laddar…
Jas satte solceller på taket 2011 för att det inte ska bli så varmt på övervåningen sommartid. Och det hjälper

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kanske man skulle ha vändbara plattor för att kunna anpassa beroende av årstid? Svart på en sida och vit på den andra. Lite merjobb, men säkert värt det de dagar solen skiner som mest.

• Wow
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Tecken på att det är för lite isolering under taket.
Har ni plats för lite mer isolering?
Tilläggsisolera taket/vinden.
Är nog den billigaste energibesparing som finns :-)

Det är typiskt effekt med bastu på sommaren.
På vintern märker man inte av det eftersom man värmer upp hela tiden.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
minskar värmeutstrålningen på vintern oxå
Om jag minns skolan rätt gäller det väl bara om huset är så varmt att det lyser, >500 grader eller så. Det är IR som strålar ut och det bryr sig inte om färgen. Av samma skäl funkar vita element lika bra som svarta.

Men jag tror säkert TS ide funkar, av samma skäl som att mörka eller svarta hus får något lägre uppvärmningskostnader. Större effekt ju sämre isolering. Vore intressant att se en beräkning av nån med koll.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man en kallvind så kanske den där ökade temperaturen p g a ett mörkt tak är till godo för att få ut fukt och kondens under årets kallare månader?
Det fungerar inte så. Tänk på hur byggnader på Antarktis ser ut. De är alltid vita eller speglande.

En svart kropp är bättre på att avge liksom att ta upp värme jämfört med en vit. Växelverkar mer sin omgivning helt enkelt. Solen är f ö den perfekta svarta kroppen. Egentligen borde hus inkl tak vara ljusa på våra breddgrader.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
D datja skrev:
En svart kropp är bättre på att avge liksom att ta upp värme jämfört med en vit. Växelverkar mer sin omgivning helt enkelt. Solen är f ö den perfekta svarta kroppen. Egentligen borde hus inkl tak vara ljusa på våra breddgrader.
Att växelverka mer med sin omgivning, d v s att mer effektivt ta upp energi och avge IR-strålning/värme är väl själva definitionen på hur ett takmaterial värmer en underliggande vind?

• Gilla
fotohasse och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
.. svart kropp är bättre på att avge liksom att ta upp värme jämfört med en vit. Växelverkar mer sin omgivning helt enkelt. Solen är f ö den perfekta svarta kroppen. Egentligen borde hus inkl tak vara ljusa på våra breddgrader.
Du har rätt men i praktiken funkar det inte så. Instrålning från solen är delvis i våglängder där färgen spelar roll, svart tak blir varmare än vitt när solen ligger på. Men utstrålning från ett hus som är 25 grader är enbart i IR, där är synlig färg irrelevant. Därför kan våra element vara vita.

TS ide är rätt, minskar uppvärmning på sommaren men bör också öka uppvärmningskostnaden på vintern. Vet inte om det är mycket nog för att bry sig om.

• Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
J Johannesbook skrev:
TS ide är rätt, minskar uppvärmning på sommaren men bör också öka uppvärmningskostnaden på vintern. Vet inte om det är mycket nog för att bry sig om.
Och vi vet inte var ts problem finns då t.ex. jag har ställt frågor som ännu inte besvarats.
Jag tror inte färgen på takpannorna är problemet utan isolering, hur värme från bottenvåning sprider sig, etc, är orsaken. Måla takpannor är inte lösningen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att växelverka mer med sin omgivning, d v s att mer effektivt ta upp energi och avge IR-strålning/värme är väl själva definitionen på hur ett takmaterial värmer en underliggande vind?
Fast nu är ju inte insidan av taket nödvändigtvis (eller ens vanligen) samma färg som ovansidan. Det är ytan som har en färg och växelverkar.

• Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
N Niklas Jarv skrev:
Fast nu är ju inte insidan av taket nödvändigtvis (eller ens vanligen) samma färg som ovansidan. Det är ytan som har en färg och växelverkar.
Under takpannor läkt med luftspalt.
Och där under ligger ofta en svart underlagspapp, svart på båda sidor.
Tror att det mest blir en teoretisk diskussion, i praktiken avgör takets isolering.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.