Hej,

har några frågor om målning med fasadfärg som jag inte riktigt lyckats hitta klara svar på. Jag ska måla ett tryckimpregnerat staket runt min altan i vitt.

1) Det är varmt och soligt nu, jag vet att man inte ska måla i direkt solljus. Är det för att färgen torkar för snabbt? Kan det vara en ok lösning att måla de partier som är skugglagda, tex baksidan på förmiddagen och framsidan på sen eftermiddag. Eller ska man helt enkelt vänta på en molnig dag och måla allt sammans samtidigt?

2) Jag grundmålar först (idag typ), men hinner kanske inte måla på huvudfärgen förrän om en vecka, spelar det någon roll att grundfärgen inte blir övermålad på ett tag?

3) Själva räcket på staketet är hyvlat, bör man göra något särskilt för att färgen ska fästa bra?

Hej!! Nä det gör inget att det bara är grundfärg, den skyddar väldigt bra. Har själv bara(än så länge)ena takfoten på kupan målad med grundfärg, å det är ingen fara. men att måla i direkt solsken är inte att rekommendera. Torkar då för fort å ligger bara ytligt, lossnar sen väldigt lätt. Måste få torka den tid som står på burken/hinken.

Mvh

4) Tryckimpregnerat är ju inget vidare att måla på överhuvudtaget. Har blivit lite bättre med åren i och med att de värsta oljorna är borta. Förr lossnade färgen garanterat redan nästa år. Nu kan du flaga på slumpisa ställen. Jag har själv testa med industriprimer som grundfärg och det verkar faktiskt funka. Med vanlig oljefärg och vattenbaserad i synnerhet chansar du rejält. Risken är stor att du aldrig har ett staket som har färg på hela ytan.

Johan Gunverth skrev:
4) Tryckimpregnerat är ju inget vidare att måla på överhuvudtaget. Har blivit lite bättre med åren i och med att de värsta oljorna är borta. Förr lossnade färgen garanterat redan nästa år. Nu kan du flaga på slumpisa ställen. Jag har själv testa med industriprimer som grundfärg och det verkar faktiskt funka. Med vanlig oljefärg och vattenbaserad i synnerhet chansar du rejält. Risken är stor att du aldrig har ett staket som har färg på hela ytan.
Var i all världen har Du fått det ifrån, att tryckimpregnerat inte är något vidare att måla på?
Och vilka oljor?

saturnus skrev:
Var i all världen har Du fått det ifrån, att tryckimpregnerat inte är något vidare att måla på?
Och vilka oljor?
1.Från snickare och målare och egen erfarenhet. I grannskapet finns det målat tryckimpregnerat som ser rent ut sagt för jävligt ut efter en säsong. Antagligen fulvirke med:
2. Kreosotolja. Det brukar inte användas i NTR-AB längre, finns dock kvar i NTR-A och NTR-M.

Man SKA vänta ett år innan man målar på tryckt trä. Att måla i direkt solljus gör även att det blir blåsor som senare spricker och flagnar av.
Går fint att måla på det viset som du beskriver bara det får torka i skuggan också.

Johan Gunverth skrev:
1.Från snickare och målare och egen erfarenhet. I grannskapet finns det målat tryckimpregnerat som ser rent ut sagt för jävligt ut efter en säsong. Antagligen fulvirke med:
2. Kreosotolja. Det brukar inte användas i NTR-AB längre, finns dock kvar i NTR-A och NTR-M.
ok, Kreosot är förbjudet i Sverige sedan 30 år, så det användes inte mer.

När det gäller tryckimpregnerat virke, så var det Mobergs i Eslöv, som lanserade detta i stor skala i början av 1960. Främst var det virke till växthus man tryckte då, i stora tankar med ett undertryck, sög virket åt sig blandningen (bl a Arsenik, också förbjudet) sedan slussades det vidare till en torkanläggning, dagen efter var det klart för målning (oljefärg) även jag var där och målade. Det här var mycket stora kvantiteter det rörde sig om, då det vid denna tid uppfördes mycket växthus. Fanns inga som helst problem med färgen på detta virke, tror också att växligheten därunder skulle reagerat om det fanns gift eller färgflagor som föll ned på blommor eller grönsaker. Att måla dagen tryckta virke, som säljs i byggshoppen som trall mm kan naturligtvis ha sina sidor, då detta virke är av lägre kvalitet, och får självtorka, så blir kanske målningsresultatet därefter. Men får virket torka, så blir resultatet detsamma som med icke impregnerat virke. Är de tryckta bitarna uppsatta och vind och lite sol värmer upp trallen, så torkar det på någon vecka.
Lite om detta med tryckt.
Sådana burkar som på bilden, kunde vem som hels inhandla i färgaffären förr, bla Televerket strök sina stolpar med detta, och SJ sina slipersar, som finns än i dag. Kreosot gillade inte skadeinsekterna

huven041.jpg

Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Underligt att NTR fortfarande har kreosot som godkänt impregneringsmedel enligt sina standarder:
[länk]
Hej igen Johan, kan tyvärr inte svara på det, sidan Du hänvisar till är Norsk, om det är samma innehåll i den vätska man använder här i Sverige, förtäljer inte dokumentet. Kreosot är ett produktnamn, så det är möjligt att man ändrat lite på innehållet, då det finns olika grader på kreosotet enligt dokumentet. Har svårt tro att det skulle innehålla något gift idag, då virkesbuntarna är ganska våta när de anländer till ByggMax m fl. där både vuxna
och barn bär brädor, utan skydd. Men visst var Kreosoten bra förr, liksom DDT:O

Kan nog vara så att man använder trätjärebaserad kreosot i så fall. Den ser ut att vara tillåten. Har för mig att det rätt så mycket tjafs om trätjärans vara eller icke vara för ett antal år sedan. EU såg den som bekämpningsmedel, vi som traditionell byggnadsvård.

Frågan är dock fortfarande varför man ser så många misslyckade måleriarbeten på tryckt virke? Farsan har försökt måla sin förstugebro i snart 20 år och inte ens naftabaserad oljefärg vill sitta kvar mer än högst två år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.